شوک حذف ارز نیمایی بر خودروسازان و قطعهسازان چگونه است؟
با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعهسازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزانتری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر میشود.
تبعات این موضوع چیست؟
خودروسازان و قطعهسازان این سالها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانهای که بخشی از ارزمورد نیاز آنها را با قیمتی پایینتر از بازار آزاد در اختیارشان میگذاشت، اما با برنامه جدید بانکمرکزی و حذف ارز نیما، قطعهسازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات موردنیاز خودروسازان را با ارز گرانتری میخرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا میرود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت. ازسویدیگر، با این تصمیم شرکتهای بخش خصوصی و مونتاژکاران هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران باید ارز موردنیازشان را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.
راهکار حل این موضوع چیست؟
با افزایش داخلیسازی میتوان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمامشده را از این مسیر کنترل کرد اما واقعیت این است که قیمت تمامشده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا میرود.
با اینتفاصیل افزایش هزینه تولید خودرو قطعی است؟
با این روند رشد قیمت تمامشده خودروهای داخلی اجتنابناپذیر است، مگر آنکه قطعهسازان و خودروسازان با صرفهجویی در دیگر هزینههای خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.