درگ چلنجر و وایپر، خودروهای افسانهای تاریخ دوج
آیا دوج وایپر GTS مدل ۱۹۹۸ در مسابقهٔ درگ میتواند حریف چلنجر R/T امروزی با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 و گیربکس اتوماتیک شود؟ دوج وایپر یکی از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ آمریکا محسوب میشود. این ماشین از نسل اول گرفته که قصد داشت جانشینی برای...
آیا دوج وایپر GTS مدل ۱۹۹۸ در مسابقهٔ درگ میتواند حریف چلنجر R/T امروزی با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 و گیربکس اتوماتیک شود؟
دوج وایپر یکی از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ آمریکا محسوب میشود. این ماشین از نسل اول گرفته که قصد داشت جانشینی برای شلبی کبرا باشد تا وایپر ACR نسل آخر که در پیست نوربرگرینگ از تمام کوروتهای زمان خود سریعتر بود، همیشهٔ جذابیت فوقالعادهای داشته است و به همین دلیل، بسیاری از علاقهمندان هنوز به خاطر خاتمهٔ تولید وایپر در سال ۲۰۱۶ افسوس میخورند. حال مت واتسون از کارواو مسابقهٔ درگی ترتیب داده است تا ببینیم آیا نسل دوم وایپر هنوز هم توانایی رویارویی با خودروی اسپرت بسیار جدیدتری مثل چلنجر R/T را دارد یا نه.
هردو خودرو محرک عقب هستند و از پیشرانههای تنفس طبیعی استفاده میکنند ولی چلنجر قدرت بیشتر، گیربکس اتوماتیک و لانچ کنترل دارد درحالیکه وایپر وزن کمتر و دو سیلندر بیشتر دارد. زیر کاپوت چلنجر یک موتور ۶.۴ لیتری V8 همی قرار گرفته است که ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود و باید وزنی ۱۹۵۷ کیلوگرمی را به دوش بکشد.
از سوی دیگر، وایپر نسل دو که با نسخهٔ GTS در این درگ حاضر است، از نیروگاه آشنا و جذاب ۸ لیتری V10 با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۵ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد و هیچ خبری از سیستمهای الکترونیکی نیست. وایپر اما با وزن ۱۵۹۵ کیلوگرم، بسیار از چلنجر سبکتر است. در تمام درگهایی که بین این دو ماشین انجام شد، وایپر به لطف مهارت بالای راننده در تعویض دنده با گیربکس دستی، پیروز شد درحالیکه چلنجر از هرزگردی در آغاز حرکت رنج میبرد. درنهایت، افسانهٔ V10 دوج ظرف ۱۲.۷ ثانیه به پایان ۴۰۰ متر رسید درحالیکه ماسل کار V8 این کار را در ۱۳.۱ ثانیه انجام داد.
در این مسابقه، وایپر نشان داد که هنوز هم دود از کنده بلند میشود. جالب اینکه وایپر GTS نسل دو از لحاظ قیمت هم به چلنجر R/T نزدیک است. در حال حاضر، یک وایپر GTS مدل ۱۹۹۸ مثل چیزی که در این ویدئو حضور دارد در شرایط خوب و تمیز بهطور میانگین حدود ۵۵ هزار دلار قیمت دارد درحالیکه چلنجر R/T در نسخهٔ اسکات پک وایدبادی مثل نمونهٔ حاضر در این درگ، در زمان تولید با قیمت ۵۸ هزار دلار عرضه میشد و احتمالاً هنوز هم بتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را در نمایندگیهای دوج پیدا کرد. با این شرایط، انتخاب شما کدامیک از این دو ماشین خواهد بود؟
مشخصات فنی
دوج چلنجر R/T | دوج وایپر GTS | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 | ۸.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۴۸۵ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر | ۶۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۹۵۷ کیلوگرم | ۱۵۹۵ کیلوگرم |