درگ سدانهای اسپرت هیبرید آلمانی، بی ام و M5 در برابر مرسدس C63
در ۴۰۰ متر، مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت سریعتر خواهد بود یا بامو M5 با ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر؟ هرچند بامو M5 یک سگمنت بالاتر از مرسدس C63 قرار دارد ولی این دو خودرو از بسیاری جهات شبیه به هم هستند. هردوی این...
در ۴۰۰ متر، مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت سریعتر خواهد بود یا بامو M5 با ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر؟
هرچند بامو M5 یک سگمنت بالاتر از مرسدس C63 قرار دارد ولی این دو خودرو از بسیاری جهات شبیه به هم هستند. هردوی این سوپرسدانهای آلمانی از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکنند که مقادیر زیادی از قدرت و گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. زیر کاپوت M5 همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای بامو را میبینیم که در اینجا با یک موتور الکتریکی همراه است و مجموعاً ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
از سوی دیگر، زیر کاپوت C63 یک موتور بسیار کوچکتر ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است ولی این پیشرانه با کمک یک موتور الکتریکی در عقب، خروجی چشمگیری معادل ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد؛ بنابراین، هرچند C63 نزدیک به ۵۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد ولی در عوض از ۲۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری بهره میبرد. علاوه بر این، هرچند هردوی این سدانها وزن سنگینی دارند ولی مرسدس هنوز هم ۳۴۵ کیلوگرم از رقیب باواریایی سبکتر است که اختلاف بسیار زیادی محسوب میشود.
به همین دلیل است که بامو برای M5 شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه را اعلام کرده درحالیکه این رقم برای مرسدس ۳.۴ ثانیه است؛ بنابراین، با قضاوت از روی این اعداد، به نظر میرسد بامو شانسی نداشته باشد ولی مسابقهٔ درگ نشان میدهد که مشخصات فنی همیشه واقعیت را نمیگویند. در این مسابقه که در آفریقای جنوبی انجام شده، هرچند دو خودرو ابتدا شانهبهشانهٔ هم پیش رفتند ولی در ادامه پیشرانهٔ بزرگتر بامو تأثیر خود را نشان داد تا ثابت کند هنوز هم یک V8 بزرگ نسبت به یک چهار سیلندر کوچک برتری دارد.
با افزایش سرعت، بهتدریج فاصله بین دو خودرو بیشتر شد و درنهایت M5 بهراحتی پیروز شد. سوپرسدان باواریاییها ۴۰۰ متر را در ۱۱.۱۷ ثانیه طی کرد درحالیکه C63 این کار را در ۱۱.۶۹ ثانیه انجام داد. در مسابقهٔ رولینگ هم M5 از همان ابتدا اجازهٔ نفس کشیدن به رقیب اشتوتگارتی نداد. البته رقیب مستقیم M5 نسل آیندهٔ E63 خواهد بود که آنهم درگیر کوچکسازی پیشرانه است ولی نه به این شدت. طبق شایعات، E63 جدید به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی مجهز خواهد بود. انتظار میرود این خودرو سال آینده معرفی شود.
مشخصات فنی
بامو M5 | مرسدس C63 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبرید |
قدرت | ۷۲۷ اسب بخار | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۵۱۰ کیلوگرم | ۲۱۶۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۲۳,۲۷۵ دلار | ۸۷,۲۰۰ دلار |