نیسان و حاشیه ای تازه؛ کارل گون از همکاری با هوندا انتقاد میکند
مدیرعامل فراری نیسان از فشار دولت ژاپن به هوندا برای ایجاد ثبات اقتصادی میگوید. چندی پیش خبر رسمی همکاری میان نیسان،هوندا و میتسوبیشی منتشر شد که بسیاری را به گمانهزنیهایی مبنیبر تلفیق این مجموعهها وا داشت. تا اینکه سهشنبه گذشته، خبر...
مدیرعامل فراری نیسان از فشار دولت ژاپن به هوندا برای ایجاد ثبات اقتصادی میگوید.
چندی پیش خبر رسمی همکاری میان نیسان،هوندا و میتسوبیشی منتشر شد که بسیاری را به گمانهزنیهایی مبنیبر تلفیق این مجموعهها وا داشت. تا اینکه سهشنبه گذشته، خبر دیگری منتشر شد و از ادغام احتمالی برندهای مهم هوندا و نیسان خبر داد. هر چند که هنوز هیچ تصمیمی قطعی نشده است اما مدیرعامل سابق نیسان که از ژاپن فرار کرد، کارل گون، به آن واکنش نشان داده است و آن را نشانه یک حرکت بزرگتر از سوی دولت ژاپن میداند.
گون در یک مصاحبه اختصاصی با رسانه «بلومبرگ» بهتندی از قرارداد و اتحاد نیسان-هوندا انتقاد و دلایل خود را برای این جبههگیری افراطی بیان کرد:
به نظر من، یک حرکت خفتبار است. (پیمان هوندا-نیسان) قراردادی واقعبینانه نیست و راستش را بخواهید نیروی مشترک میان این دو مجموعه به سختی پیدا میشود. یکدیگر را کامل نمیکنند. در یک بازار هستند. یک محصول هستند. هر دو برند خیلی خیلی به هم شبیهاند.
گون در ادامه با اطمینان میگوید که ادغام این دو برند با یکدیگر برای آنها مفید نخواهد بود. او باور دارد که «وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن»، «METI»، برای عقد این قرارداد پافشاری میکند تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند و هوندا هم از این مسئله راضی نیست.
با چند سال زندگی در این کشور متوجه شدم که METI تا چه اندازه تاثیرگذار است. به عقیده من، هیچ منطق صنعتی پشت آن نیست اما لحظهای پیش میآید که مجبور میشوید میان عملکرد و کنترل یکی را انتخاب کنید. مشخصا اگر بتوانید هر دو را داشته باشید بهتر است اما زمانهایی هم وجود دارند که باید انتخاب کنید و بیشک، METI هر چه که از آن میدانم، کنترلکردن را به عملکرد ترجیح میدهند. بنابراین هوندا را به عقد این قرارداد مجبور کردهاند. بیشک همینطور است.
کارل گون خود که در گذشته بهعنوان مدیرعامل نیسان فعالیت میکرده است، در یک اقدام هالیوودی از ژاپن فرار کرد تا با دادگاه روبهرو نشود. گویا گون پیش از این بهخاطر جرایم مالی موردقضاوت قرار گرفته شده بود. او پس از ۱۶ سال مدیریت در نیسان و شناختهشدن بهعنوان یکی از موفقترین مدیرعاملان این برند از جایگاهش کنار گذاشته شد؛ پس جای تعجبی هم ندارد که به مواضع مدیران کنونی آن که دورانی دشوار را سپری میکنند، خرده بگیرد.
میتوانید یک تیم را از نتایجش ارزیابی کنید. تنها راهی که برای این کار وجود دارد. راستش را بخواهید به پنج سال گذشته سال گذشته در نیسان نگاه کنید، نتایج گواه خوبی از قوت در این شرکت نیستند.
نه نیسان و نه هوندا هیچ بیانیه دیگری در رابطه با این اعلامیه منتشر نکرده است اما چندین ماه است که هر دو، همکاری را آغاز کردهاند. یک پیشنویس در ماه آگوست میان این دو شرکت امضا شده بود که احتمال انجام پروژههای مشترک را بررسی میکرد. اگر این وضعیت به همکاری قطعی برسد، منجر به تشکیل یکی از بزرگترین مجموعههای خودروسازی جهان میشود که البته به عقیده گون، مدیریتی بسیار دشوار خواهد داشت.
باید بدانید که هوندا یک سازمان مهندسی است و در این زمینه توان بسیار بالایی دارد. نیسان هم به مهندسی خود افتخار میکند. پس برای استفاده از فناوری یکی از این دو شرکت در مجموعه مشترک نهایی، رقابت و نبرد شکل خواهد گرفت. قول میدهم که دشوار خواهد بود.
با توجه به اینکه نیسان هماکنون دوران اقتصادی دشواری را سپری میکند، به نظر شما آیا همکاری با هوندا میتواند این برند را از چالشهایش بیرون کند؟