طراحی زیبای لکسوس
در نگاه کلی و درحالی که تناسبات طراحی بدنه این خودرو کاملا مشابه برادران دیگرش یعنی تویوتا bZ۴X و سوبارو سولترا است، اما نمای جلو و عقب و برخی جزئیات بدنه در لکسوس RZ جدید، کاملا بازطراحی شده و پیکرهای آیرودینامیکتر و تراشیدهتر به آن بخشیده است.
هرچند که این طراحی از لکسوس چندان دور از ذهن نیست؛ چراکه سال ۲۰۱۵ شاهد چنین طراحی در کامپکت اسیووی کراساوور لاکچری این خودروساز یعنی NX بودیم. با این حال در RZ سبک جدید طراحی لکسوس در نمای عقب با چراغهای LED عریض، شیب زیاد شیشه عقب، اسپویلر روی در بهاصطلاح دم اردکی یکپارچه و خروجیهای روی سپر مشهودتر است. اما با یک بررسی دقیقتر، میتوان متوجه شد محصول نهایی درمقایسه با کانسپت LF-Z معرفیشده در سال گذشته از منظر تناسبات کلی، زیبایی و پختگی استایل ضعیفتر است و دلیل اصلی آن بهتایرهای کوچکتر، چراغهای جلو با حالت دفرمه تعدیلشده و برخی سادهسازیها در پوسته ظاهری بدنه بازمیگردد.
ناگفته نماند که سبک طراحی در خودروهای تولیدی نسبت بهکانسپت کاملا منطقی است؛ زیرا در نسخه تولیدی از برخی ویژگیهای کانسپت صرفنظر میشود. یکی از ویژگیهای جذاب در طراحی نسخه نهایی RZ، فرم جلوپنجره دوکیشکل تمامپوشیده و دو رنگ آن در کنار در موتور مشکیرنگ عضلانی است که درنهایت چهرهای نافذ به این خودرو میبخشد.
طراحی داخلی زیبا و هوشمند
در داخل کابین، با یک محیط کاملا دیجیتال و مدرن بهنام «لکسوس تازونا» روبهرو هستیم. یک صفحهنمایش لمسی بزرگ ۱۴ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در کنسول مرکزی با فرمی شیبدار تعبیه شده است. طراحی غربیلکفرمان «One-Motion Grip» به سبک یوکی (البته در نسخه آپشنال) بهلطف تکنولوژی سیستم فرمان برقی امکانپذیر شده است. ناگفته نماند که استقبال از غربیلکهای فرمان گرد کامل، نسبت بهاین مدل بیشتر بوده؛ زیرا راننده بهوسیله آن تسلط بیشتری بر رانندگی دارد. کابین از مواد درجه یک و باکیفیت ساخته شده است.
همچنین نورپردازی محیطی با الگوهای فانتزی روی پانلهای در، سیستم گرمایش تابشی برای راننده و سرنشین جلو و سقف پانورامیک (با قابلیت تیره شدن بر اساس شدت نور محیط بیرونی) بهصورت سفارشی دردسترس مشتریان این خودرو است. تجهیزات ایمنی ارائهشده برای این کراساوور جدید شامل مجموعه Lexus Safety System+۳.۰ با سیستم فوق پیشرفته ADAS شامل سامانه هوشمند پیشگیری از برخورد و کروزکنترل تطبیقی مجهز بهرادار نسل جدید دینامیکی است.
از سوی دیگر کمپانی لکسوس برای نسخههای اروپایی، RZ را مجهز بهدستیار رانندگی هوشمند خودکار عرضه میکند. در این مدلها فرمان براساس دوربینهای پیشرفتهای که در جلو خودرو تعبیه شده و زاویه پیچهای جاده را تنظیم میکند، عمل میکند. در نهایت سیستم ایمنی باز کردن در الکترونیکی (e-Latch) در صورت تشخیص نزدیک شدن دوچرخه یا خودرو، اجازه باز شدن در و خروج از کابین را بهسرنشینان نمیدهد.
مشخصات فنی
اما بد نیست بدانید RZ بهصورت استاندارد با دو موتور الکتریکی (مستقر در محورهای جلو و عقب) بهقدرت ۲۰۱ اسببخار در محور جلو و ۲۰۴ اسببخار در محور عقب عرضه میشود. همچنین ترکیب قدرت این دو موتور برابر با ۳۱۳ اسببخار و گشتاور نهایی آنها برابر با ۴۳۵ نیوتونمتر است. این خودرو همچنین نخستین مدل از محصولات لکسوس خواهد بود که از سامانه کنترل تمامچرخمحرک Direct۴ جدید لکسوس سود میبرد.
این سیستم فوق پیشرفته الکترونیکی میتواند توزیع گشتاور را در چند میلیثانیه از صفر تا ۱۰۰ درصد به E-Axles جلو و عقب تغییر دهد. قدرت موتور ذکرشده در مقایسه با ۲۱۸ اسببخار قدرت و ۳۰۹ نیوتونمتر گشتاور مورد استفاده در کراساوورهای دو موتوره تویوتا bZ۴X و سوبارو سولترا بهطور قابل توجهی افزایش یافته است که این درواقع یادآور موقعیت ممتاز لکسوس در استراتژی برندینگ تویوتاست. درنهایت لکسوس RZ دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۵.۶ ثانیهای درحالت معمولی و در حالت لانچکنترل ۵.۳ ثانیهای است.