استمداد از سه قوه در حل آلودگی هوا
رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با استمداد از سه قوه مجریه، مققنه و قضایی در رفع آلودگی هوا گفت: اکنون همکاری مشترک و عزم ملی برای تدوین سیاهه انتشار میان دستگاههای متولی وجود ندارد، قرار بود این سیاهه منتشر شود، علاوه براین ضمانت اجرایی هم برای تدوین آن وجود ندارد، این نشان میدهد که همکاری بینبخشی ضعیف و یا آنکه اصلا وجود ندارد.
اکنون سیاهه انتشاری برای آلودگی هوای تهران وجود ندارد و این سیاهه مربوط به سال ۹۶ است، مدتهای طولانی است که این سیاهه توسط شهرداری تهران و دیگر دستگاههای دخیل در دست تدوین بوده، اما هنوز آماده انتشار نشده است.
مهدی پیرهادی روز سهشنبه در حاشیه جلسه ۲۹۰ شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: این موضوع را تاکنون ۲ بار به استاندار تهران و نیز مسئولان سازمان محیط زیست اعلام کردهایم، اما تاکنون توجهی ندیدهایم. ۱۰ وزارتخانه مهم کشوری از اعضای قانون هوای پاک محسوب میشود، در امر هوای پاک ۲۳ دستگاه دخیل بوده، اما هیچ یک همکاری مناسبی با یکدیگر برای حل مشکل آلودگی هوا ندارند.
وی با بیان اینکه سیاهه انتشار موجود مربوط به سال ۹۶ است، یادآور شد: این سیاهه در حال تدوین است اگر همه دستگاهها همکاری داشته باشند و آمار و اطلاعات خود را تحویل دانشگاه علم و صنعت دهند، به محض آمادهسازی، مراحل منتشر شدن آن انجام خواهد شد.
پیرهادی با اشاره به میزان آلایندههای شهر تهران یادآور شد: میزان این آلایندهها در سال ۹۶ بر اساس آخرین سیاهه منتشره؛ نیروگاهها ۱۲.۱ درصد گزارش شده بود. همچنین، تولید آلایندگی به تفکیک شامل ۶ هزار و ۳۳۸ تُن از منابع متحرک، ۲۴ تُن از فرودگاهها، ۲۳۷ تُن از منابع خانگی و تجاری، یک هزار و ۲۶۶ تُن از نیروگاهها و یک هزار و ۸۵۸ تُن از صنایع است.
سهم آلایندگی منابع متحرک ۶۰.۸ درصد است
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سهم آلایندگی منابع متحرک از قبیل خودروها و موتورسیکلتها ۶۰.۸ درصد است و البته فرودگاهها، جایگاههای سوخت، و راهآهن درصدهای کمتری را شامل میشوند. آلایندههای خانگی و تجاری نیز حدود ۲.۳ دهم درصد از آلایندگی را به خود اختصاص میدهند. نیروگاهها ۱۲ درصد و صنایع ۱۷.۸ درصد از آلایندگی تهران را شامل میشوند.
وی با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم در جمعآوری و نوسازی خودروهای فرسوده در پایتخت گفت: معتقدم برخی وزارتخانهها به درستی به این موضوعات رسیدگی نکردهاند، همچنین در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل فاصله زیادی داریم. برای رفع آلودگی هوا توسعه نیروگاههای خورشیدی و بهبود کیفیت سوخت به عنوان ضرورت است.
پیرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آلودگی هوا برطرف خواهد شد؟ افزود: معتقدم تا وقتی قوانین اصلاح نشود و همکاری بین قوا وجود نداشته باشد مشکل آلودگی هوا برطرف نخواهد شد. نیاز به جسارت مدیریتی قوی در این حوزه وجود دارد تا موضوع را حل و فصل کند.
رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد با انعقاد قراردادی با خودروسازان خارجی میتوان اقدامات لازم را برای نوسازی خودروهای فرسوده انجام داد و در سوخت صرفهجویی کرد. یعنی اکنون خودروهای فرسوده بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر بنزین میسوزانند، اما میزان مصرف یک خودرو هیبریدی بین ۴ تا ۵ لیتر است یعنی حداقل ۱۰ لیتر صرفهجویی که دولت بابت آن لیتر معادل ۸۰ سنت پول پرداخت میکند. درحالی که میتواند این مابهالتفاوت را صرف خرید خودرو برقی خارجی کند.
وی یادآور شد: از سران سه قوه درخواست دارم تا هر چه سریعتر برای بررسی و حل مشکل آلودگی هوا نشست مشترکی برگزار کنند و تصمیمات قاطعی در این زمینه اتخاذ کنند.