چرا قدردانی از نیروی کار قدرتمندترین استراتژی مدیریتی است؟ + مزایای قدردانی از نیروی کار

منبع خبر / گوناگون / 12 ساعت پیش

چرا قدردانی از نیروی کار قدرتمندترین استراتژی مدیریتی است؟ + مزایای قدردانی از نیروی کار

کدام شرکت را برای کار ترجیح می‌دهید؟ شرکتی که مدیران قدردان دارد و مدام به‌دنبال نشان‌دادن قدردانی خود به نیروی کار است یا شرکتی که در آن، کسی متوجه میزان تلاش‌های شما نیست و تلاشی برای بهبود جو محیط کاری نمی‌شود؟ راهنمای...

کدام شرکت را برای کار ترجیح می‌دهید؟ شرکتی که مدیران قدردان دارد و مدام به‌دنبال نشان‌دادن قدردانی خود به نیروی کار است یا شرکتی که در آن، کسی متوجه میزان تلاش‌های شما نیست و تلاشی برای بهبود جو محیط کاری نمی‌شود؟

پژوهش‌های متعدد ثابت کرده‌اند که قدردانی در محیط کار، فواید متعددی دارد. از تقویت ارتباطات تیمی گرفته تا بهبود روحیه و عملکرد کارکنان. اما رهبران و مدیران، چطور باید قدردانی را در فرهنگ سازمانی جا دهند؟

مزایای قدردانی از نیروی کار

نوع‌دوستی، اثری دو سویه دارد؛ این یعنی چه؟ یعنی رفتار مهربانانه، هم بر خود شخص اثر می‌گذارد و هم مخاطب او. رفتار مهربانانه سبب ترشح اکسی‌توسین می‌شود که به هورمون عشق معروف است. اکسی‌توسین، در ایجاد پیوندهای اجتماعی و عاطفی، نقشی حیاتی دارد. قدردانی نیز تاثیر مشابهی دارد؛ با این تفاوت که تاثیر آن چند برابر است. قدردانی کردن، هم بر شخص قدردان، هم مخاطب او و هم کسانی تاثیر می‌گذارد که شاهد رخ‌دادن آن هستند.

قدردانی علاوه بر اینکه حس خوبی به فرد قدردان می‌دهد، میل کمک به دیگران را در او ایجاد می‌کند. این نتیجه پژوهشی روی رفتار دانشجویان است. از شرکت‌کنندگان در پژوهش خواسته شد تا توصیه‌نامه هم‌کلاسی‌های خود را ویرایش کنند. این دانشجویان پس از کار خود، پیامی خنثی یا تشکر دریافت کردند. دانشجویانی که از آن‌ها سپاسگزاری شده بود، امکان کمک‌کردن به هم‌کلاسی خود را در آینده دو برابر تخمین زدند.

ابراز قدردانی، روابط را تقویت می‌کند و به ناظر این اتفاق، حس خوب و صمیمیت می‌دهد (در قبال دهنده و گیرنده رفتار). رفتار خوب، به همه منفعت می‌رساند. نمایش حس قدرشناسی، فرهنگ محیط کاری را بهبود می‌دهد و از بدرفتاری بین همکاران می‌کاهد.

اگر هنوز قانع نشده‌اید که قدردانی خود را در محیط کار ابراز کنید، توجه کنید که فواید قدردانی بر سلامت روان در محیط کار، از نظر علمی ثابت شده است. چه فوایدی؟ برای مثال، کاهش فشار خون و افزایش سطوح تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) که هر دو نشان‌دهنده سلامت جسمانی هستند. پژوهش جدید دیگری نشان داد که احتمال مرگ در کسانی که بیشتر در معرض قدردانی هستند، کمتر است. همین به تنهایی باید برای ایجاد فرهنگ قدردانی کافی باشد.

چطور قدردانی را در محیط کار گسترش دهیم؟

سپاسگزاری، اقدام کوچکی است که تأثیری شگرف دارد. برای سپاسگزاری لازم نیست کارهای سخت و پردردسر انجام دهیم یا هدایای گران‌قیمت بخریم. برای سپاسگزاری یا قدردانی، همین احوال‌پرسی ساده یا ارسال پیام کوتاه محترمانه نیز مایه دل‌گرمی است. رهبران سازمانی می‌توانند با برخی اقدامات، فرهنگ قدردانی را در محیط کار ایجاد کنند.

در روزهای منتهی به سال نو، می‌توان جلسات قدردانی از راه دور و آنلاین برگزار کرد. در این جلسات، همه از مدیران تا کارجوها شرکت می‌کنند و به هر کس، زمانی داده می‌شود تا قدردانی خود را با چند کلمه ابراز کند. این جلسات، روحیه اعضای تیم را به‌شدت تقویت می‌کند. نصب تابلوهای قدردانی هم بسیار موثر است. برای کارکنان دورکار هم می‌توان تابلوهایی به شکل مجازی ایجاد کرد.

تشکر مدیران از تلاش سخت کارکنان در طول سال می‌تواند از طریق برگزاری جشن‌های تیمی صورت پذیرد. جشن‌های کوچک تا بزرگ، با سوپرایزها و مهمان‌های خاص، یا انجام فعالیت‌ها و شرکت در رویدادهای مفرح همراه یکدیگر، در ذهن کارکنان خاطره‌انگیز می‌شوند.

مدیران همچنین می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، به کارکنان هدیه بدهند. از مرخصی با حقوق تا روز بدون جلسه یا کار نیمه‌وقت در برخی روزها برای استراحت بیشتر. برای مثال، شرکت لینکدین، یک هفته مرخصی بدون حقوق به تمام کارکنانش هدیه می‌دهد یا شرکت اسلک، روزهای جمعه را بدون جلسه می‌گذراند تا کارکنان بتوانند به کار خود مشغول شوند یا بیشتر استراحت کنند. این فعالیت‌های خلاقانه، ضمن تشکر از کار کارمندان، فرسودگی روحی و روانی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

تعهد به حفظ تعادل کار و زندگی کارکنان، راه مطمئنی برای سپاسگزاری از نیروی کار است که هم‌زمان، روحیه آن‌ها را تقویت می‌کند و حال و هوای کل شرکت را عوض می‌کند. مدیران با ابراز قدردانی به‌شکلی منظم در شرکت، می‌توانند فضای کار حمایتگر و پرانگیزه ایجاد کنند که در آن، همه خود را ارزشمند می‌دانند. این هدیه‌ احتمالاً سازمان شما را در تمام طول سال، سر پا نگه می‌دارد.

قدردانی مدیران سازمانی را تا چه حد مهم می‌دانید؟

قدردانی از کارمند، مهم‌ترین عامل حفظ نیروست. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ابراز ساده قدردانی، ارتباط بین اعضای تیم را قوی و تعامل را در محیط کار تقویت می‌کند.

به نظر شما، قدردانی چقدر در حفظ نیروی کار مؤثر است؟ آیا قدردانی را به‌حدی مهم ارزیابی می‌کنید که بتوانید به آن، مهم‌ترین استراتژی مدیریتی بگویید؟ در این صورت، چه روش‌هایی را برای ابراز قدردانی در محیط کار پیشنهاد می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان «چطور» در میان بگذارید.

منبع: fastcompany


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دکوراسیون زیبا و سنتی خانه مشترک پژمان بازغی و مستانه مهاجر / چقدر حیف شدند !