مربی مرکز گهواره از پژوهش نوشت

منبع خبر / رسانه کودک / 13 ساعت پیش

مربی مرکز گهواره از پژوهش نوشت

در راستای فعالیت‌های پژوهش‌محور در مراکز کانون کرمانشاه، شکوفه نادری مربی پژوهشگر مرکز گهواره از پژوهش نوشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای فعالیت‌های پژوهش‌محور در مراکز کانون کرمانشاه، شکوفه نادری مربی پژوهشگر مرکز گهواره از پژوهش نوشت.

"مطالعه و تحقیق بسیار در مسائل علمی عقل را شکفته و فکر را تقویت می کند."

کودکان و نوجوانان به طور طبیعی کنجکاو و پرسش‌گر هستند و در مواجهه با پدیده‌ها و رویدادهای مربوط به جهان پیرامونشان شگفت‌زده می‌شوند و با لذت فراوان برای دانستن بیشتر علت پدیدها تلاش می‌کنند.

پرورش حس کنجکاوی و پرسش‌گری گام مهمی در تقویت باورهای آنان است که از طریق فعالیت‌های پژوهشی تحقق می‌یابد.

فعالیت‌های پژوهشی به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که چگونه با تفکر و به‌کارگیری شیوه‌های درست فکر کردن، شناخت خود را نسبت به عناصر محیطی و اعتقادی عمق بیشتری دهند.

یکی از بهترین ویژگی‌های پژوهش برای بچه‌ها انجام کار مشارکتی است که فرهنگ آن باید در کودکان و نوجوانان نهادینه شود. پژوهش باید مهارت پردازش داده‌ها را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

در واقع پژوهش زمانی موفق است که به یک پرسش پاسخ دهد و در عین حال دو پرسش جدید ایجاد کند. بنابراین انجام پژوهش باید مهارت پرسش‌گری را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

سوال پرسیدن نخستین گام پژوهش است. حتی سوالاتی که به ظاهر جوابی برای آنها وجود ندارد. وقتی سوال ایجاد شد؛ ضمیر ناخودآگاه کودک بدون آنکه خود او متوجه باشد به دنبال جواب می‌رود. در این سن می‌توان پژوهش‌های بسیار ساده و انجام کار گروهی را به بچه ها یاد داد. حتی می‌توان نوجوانان را به عنوان همکار و دستیار پژوهش‌گر در انجام پژوهش‌ها شریک کرد. طی کردن چنین فرآیند هدف‌داری باعث خواهد شد تا وقتی نوجوان به سن انتخاب رشته تحصیلی یا شغل می‌رسد بداند که هدفش چیست؛ از زندگی چه می‌خواهد و چه شغلی در آینده انتخاب می‌کند و در واقع به‌نحوی آینده خود را می‌سازد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای فعالیت‌های پژوهش‌محور در مراکز کانون کرمانشاه، شکوفه نادری مربی پژوهشگر مرکز گهواره از پژوهش نوشت.

"مطالعه و تحقیق بسیار در مسائل علمی عقل را شکفته و فکر را تقویت می کند."

کودکان و نوجوانان به طور طبیعی کنجکاو و پرسش‌گر هستند و در مواجهه با پدیده‌ها و رویدادهای مربوط به جهان پیرامونشان شگفت‌زده می‌شوند و با لذت فراوان برای دانستن بیشتر علت پدیدها تلاش می‌کنند.

پرورش حس کنجکاوی و پرسش‌گری گام مهمی در تقویت باورهای آنان است که از طریق فعالیت‌های پژوهشی تحقق می‌یابد.

فعالیت‌های پژوهشی به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که چگونه با تفکر و به‌کارگیری شیوه‌های درست فکر کردن، شناخت خود را نسبت به عناصر محیطی و اعتقادی عمق بیشتری دهند.

یکی از بهترین ویژگی‌های پژوهش برای بچه‌ها انجام کار مشارکتی است که فرهنگ آن باید در کودکان و نوجوانان نهادینه شود. پژوهش باید مهارت پردازش داده‌ها را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

در واقع پژوهش زمانی موفق است که به یک پرسش پاسخ دهد و در عین حال دو پرسش جدید ایجاد کند. بنابراین انجام پژوهش باید مهارت پرسش‌گری را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

سوال پرسیدن نخستین گام پژوهش است. حتی سوالاتی که به ظاهر جوابی برای آنها وجود ندارد. وقتی سوال ایجاد شد؛ ضمیر ناخودآگاه کودک بدون آنکه خود او متوجه باشد به دنبال جواب می‌رود. در این سن می‌توان پژوهش‌های بسیار ساده و انجام کار گروهی را به بچه ها یاد داد. حتی می‌توان نوجوانان را به عنوان همکار و دستیار پژوهش‌گر در انجام پژوهش‌ها شریک کرد. طی کردن چنین فرآیند هدف‌داری باعث خواهد شد تا وقتی نوجوان به سن انتخاب رشته تحصیلی یا شغل می‌رسد بداند که هدفش چیست؛ از زندگی چه می‌خواهد و چه شغلی در آینده انتخاب می‌کند و در واقع به‌نحوی آینده خود را می‌سازد.



نقاشی و تزیین حاشیه دفتر مشق