نیسان و هوندا ادغام میشوند، شکلگیری سومین خودروساز بزرگ جهان در سال 2026
نیسان و هوندا رسماً تفاهمنامهای را برای ادغام دو شرکت امضا کردهاند. اگر همهچیز درست پیش برود، این ادغام در سال ۲۰۲۶ نهایی خواهد شد. طی چند ماه آینده، کمیتهای توسط هردو برند ایجاد خواهد شد تا نحوهٔ انجام ادغام را به بهترین شکل بررسی...
نیسان و هوندا رسماً تفاهمنامهای را برای ادغام دو شرکت امضا کردهاند. اگر همهچیز درست پیش برود، این ادغام در سال ۲۰۲۶ نهایی خواهد شد.
طی چند ماه آینده، کمیتهای توسط هردو برند ایجاد خواهد شد تا نحوهٔ انجام ادغام را به بهترین شکل بررسی کند. این بررسیها شامل همهچیز از استانداردسازی پلتفرمها گرفته تا نیازهای زنجیرهٔ تأمین قطعات، امور مالی و منابع انسانی میشود. این ادغام باید الزامات مختلف دولتی را از سر بگذارند و توسط سهامداران هردو شرکت تأیید شود که مورد دوم برای آوریل ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. درحالیکه نیسان این روزها دوران سختی را میگذراند و اخیراً ۹ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید را کاهش داده است، پس از انتشار گزارشات اولیه دربارهٔ احتمال ادغام با هوندا، ارزش سهام نیسان بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.
با ادغام هوندا و نیسان، مثل استلانتیس شرکت جدیدی شکل خواهد گرفت که هنوز نامش مشخص نیست ولی تحت این هلدینگ جدید، هردو برند همچنان هویت خود را حفظ میکنند اما از پلتفرمها، پیشرانهها و قطعات مشترک استفاده و زنجیرهٔ تأمین قطعات را ادغام خواهند کرد. سهام هوندا و نیسان هم از بورس توکیو حذف میشود و سهام شرکت جدید جایگزین آن خواهد شد. این اتفاق در اواخر تابستان ۲۰۲۶ رخ خواهد داد. بااینحال، در حال حاضر مشخص نیست که این ادغام چه تأثیری روی اتحاد کنونی رنو-نیسان-میتسوبیشی خواهد گذاشت. رنو که در حال حاضر سهامدار اصلی نیسان است، در اطلاعیهای بسیار کوتاه، تفاهمنامه بین هوندا و نیسان را تأیید کرده و گفته است در راستای منافع گروه، همهٔ گزینهها را بررسی خواهد کرد. میتسوبیشی نیز تفاهمنامه را امضا کرده و در مذاکرات شرکت خواهد کرد.
طبق بیانیههای مطبوعاتی شرکتها، در ساختار مدیریتی گروه جدید، هوندا نقش اصلی را خواهد داشت و رئیس شرکت جدید و اکثر مدیران توسط هوندا تعیین خواهد شد. هدف اصلی دستیابی به توافق نهایی تا ژوئن ۲۰۲۵ است ولی فعلاً همهچیز در مراحل اولیه بوده و مدیرعامل هوندا «توشیهیرو میبه» گفته است این تفاهمنامه تازه آغاز مذاکرات ادغام است و احتمال به نتیجه نرسیدن آن صفر نخواهد بود. اگر دو شرکت همهٔ موانع را پشت سر بگذارند و ادغام مورد تأیید سهامداران قرار گیرد، یک هلدینگ عظیم ۵۰ میلیارد دلاری شکل خواهد گرفت که پس از تویوتا و گروه فولکسواگن، سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر میزان تولید خواهد بود.
مدیرعامل نیسان «ماکوتو اوچیدا» گفته است:
این لحظهٔ مهمی است زیرا ما مذاکرات در مورد ادغامی را شروع میکنیم که پتانسیل شکلدهی به آیندهٔ ما را دارد. در صورت تحقق، من معتقدم که با متحد کردن نقاط قوت هردو شرکت، میتوانیم راهی منحصربهفرد را برای خریداران سراسر جهان ایجاد کنیم تا از خودروهایی لذت ببرند که هیچکدام از دو شرکت بهتنهایی نمیتوانست به آن دست پیدا کند.
مدیرعامل هوندا گفته است:
هوندا و نیسان دو شرکت با نقاط قوت متمایز هستند. ما هنوز در مرحلهٔ شروع بررسیها هستیم ولی بهمنظور یافتن راهی برای امکان ادغام شرکتها تا پایان ژوئن ۲۰۲۵ تلاش میکنیم.