تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان؛ شرکت سازنده، قدرت و هر آنچه باید بدانید
در یکی دیگر از مقالات تاریخی مجله پدال به بررسی تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان خواهیم پرداخت. تکنولوژی حملونقل در بیش از یک قرن اخیر تکامل شگفتانگیزی داشته است. امروزه انواع مختلف حملونقل از خودرو گرفته تا قایق و هواپیما را میبینیم. یکی از...
در یکی دیگر از مقالات تاریخی مجله پدال به بررسی تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان خواهیم پرداخت.
تکنولوژی حملونقل در بیش از یک قرن اخیر تکامل شگفتانگیزی داشته است. امروزه انواع مختلف حملونقل از خودرو گرفته تا قایق و هواپیما را میبینیم. یکی از نوآوریهای ویژهای که باعث شده سفرهای تجاری راحتتر صورت بگیرد معرفی پیشرانه دیزلی است که از سوخت دیزل یا گازوئیل استفاده میکند. این سوخت در اکثر کشورها گرانتر از بنزین است هرچند کندتر میسوزد و گزینهای ایده آل برای استفاده در وسایل نقلیه بزرگتر و باری همچون کامیونهاست.
همچنین بخوانید: محبوبترین برندهای تولید کننده کامیون در آمریکا را بشناسید
در عصر مدرن، کامیونهای دیزلی را میتوان هر جایی پیدا کرد. این وسایل نقلیه توسط شرکتهای گوناگونی ساخته میشوند و در حال حاضر کامیونهای قدرتمند زیادی قابل خریداری هستند. کامیونهای دیزلی بیش از ۱۰۰ سال است که در جادهها تردد میکنند و ریشه تولید آنها به سال ۱۹۲۳ بازمیگردد یعنی زمانی که یک شرکت به نام بنز اند سی چنین وسیلهای را تولید کرد. مهندسانی که در آن زمان اولین کامیون دیزلی جهان را تولید کردند شاید هیچگاه فکر نمیکردند که در یک قرن آینده چه تأثیری روی دنیای خودرو خواهند گذاشت. مقالهای که مطالعه میکنید به تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان اختصاص دارد، کامیونی که توسط بنز اند سی تولید شد.
تا دهه ۲۰ میلادی خودروها کاملاً شناخته شده بودند. اولین کامیون چند دهه زودتر یعنی در دهه ۹۰ قرن نوزدهم و توسط گوتلیب دایملر تولید شد اما تکنولوژی بکار رفته در آن با اولین کامیون دیزلی جهان تفاوتهای زیادی داشت. در آن زمان عطش زیادی بین مخترعان برای پیشرفت صنعت خودرو وجود داشت و بنز اند سی تمرکز خود را روی قوای محرکه محصولاتش گذاشت. سوخت دیزل به اندازه بنزین توانا بود اما کندتر و با راندمان بالاتر میسوخت. به همین خاطر یافتن راهی برای تولید کامیونی با پیشرانه دیزلی میتوانست یک دستاورد بزرگ باشد، چیزی که بنز اند سی به آن دست یافت.
کامیون سال ۱۹۲۳ بنز اند سی از پیشرانه ۴ سیلندر OB 2 که ۴۵ اسب بخار قدرت داشت استفاده میکرد. این پیشرانه نه تنها کممصرفتر از پیشرانههای بنزینی زمان خود بود بلکه طبق تبلیغات شرکت سازنده میتوانست از دیگر سوختها همچون گاز و روغن پارافین هم استفاده کند. در همان سال شرکت دایملر موتورن گزل شافت نیز در آستانه توسعه پیشرانه دیزلی تزریق هوای خود بود. این پیشرانه ۴ سیلندر در دور ۱۰۰۰ حدود ۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نمایش کامیون و اتوبوس مجهز به این پیشرانه در برلین احساسات زیادی را برانگیخت. بنز اند سی به همراه دایملر موتورن گزل شافت بیشک پیشتازان دنیای کامیونهای دیزلی بودهاند. تلاشهای آنها راه را برای تولید اولین کامیونهای تولیدی دیزلی در دهه ۳۰ میلادی هموار کرد.
اما بد نیست به خودروهای دیزلی نیز بپردازیم. چند سال پس از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان، هر دو شرکت بنز اند سی و دایملر موتورن گزل شافت زلزلهای بر پا کردند. در سال ۱۹۲۶ این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند تا دایملر بنز شکل گیرد، شرکتی که در دوران مدرن با نام مرسدس بنز شناخته میشود. با این تغییر و تحول، علاقه زیادی به تولید وسایل نقلیه دیزلی وجود داشت. در واقع با فاصلهای اندک شاهد معرفی خودروهای سواری با پیشرانه دیزلی بودیم. در سال ۱۹۳۶ دو شرکت موردبحث اولین خودروی سواری دیزلی تاریخ با نام مرسدس بنز ۲۶۰ D را معرفی نمودند. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر با ۴۴ اسب بخار قدرت در دور ۳۲۰۰ استفاده میکرد و مصرف سوخت کمی داشت. در واقع مرسدس بنز ۲۶۰ D با یک باک سوخت مسافت حدود ۴۰۰ کیلومتری را طی میکرد و بعدها نیز با اندکی تغییرات توانست به شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتری دست یابد.
چنین عملکردی باعث شد محصول مرسدس بنز گزینهای ایده آل برای رانندگان تاکسی باشد، کسانی که طبیعتاً به دنبال صرفهجویی در هزینهها بودند. پس از چندین سال مرسدس بنز همچنان به تولید پیشرانههای دیزلی قویتر ادامه داد. هماکنون بیش از یک قرن از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان و تقریباً ۹۰ سال از زمان تولید اولین خودروی سواری تاریخ میگذرد و باور شرایط فعلی دنیای خودرو و پیشرفتهای رخ داده در آن تقریباً غیرممکن است.