بهترین خودروی سال 2024 از نگاه کار تراتل؛ یاریس، آیونیک یا ونتیج؟
از بین تمام خودروهای جدید سال ۲۰۲۴، این سه ماشین بیشتری تأثیر و جذابیت را داشتهاند اما کدامیک از آنها برتر خواهد بود؟ فهرست محتوا تویوتا GR یاریس آستونمارتین ونتیج هیوندای آیونیک ۵ N بهترین بهترینها در سال ۲۰۲۴...
از بین تمام خودروهای جدید سال ۲۰۲۴، این سه ماشین بیشتری تأثیر و جذابیت را داشتهاند اما کدامیک از آنها برتر خواهد بود؟
در سال ۲۰۲۴ خودروهای فوقالعاده و جذاب زیادی به بازار عرضه شد و درنتیجه، انتخاب بهترین خودروهای سالی که پشت سر گذاشتیم اصلاً آسان نخواهد بود. در اوایل سال، لامبورگینی روئلتو با پرفورمنس مهیج خود نفس ما را بند آورد ولی با قیمت نیم میلیون پوندی، خودرویی نبود که در دسترس همه باشد. خودروی فوقالعادهٔ بعدی، پورشه ۹۱۱ S/T بود که از دید ما بهترین خودروی اسپرت تاریخ محسوب میشود ولی این پورشه حتی از لامبورگینی هم کمیابتر است و کسانی که در نمایندگیهای پورشه آشنا نداشته باشند حتی شانس دیدن آن را هم نخواهند داشت.
فولکسواگن ID.Buzz و داچیا داستر هم دیگر خودروهایی بودند که ما را مجذوب کردند ولی بااینوجود، از بین همهٔ خودروهای جدید سال ۲۰۲۴، انتخاب ما باید تعادل را برقرار میکرد و چیزی میبود که واقعاً ما را هیجانزده کرده باشد. پس از هفتهها سروکله زدن با خودروهای مختلف، نهایتاً سه خودرو را بهعنوان بهترینهای سال ۲۰۲۴ انتخاب کردیم. تویوتا GR یاریس فیسلیفت، آستونمارتین ونتیج جدید و هیوندای آیونیک ۵ N. هرچند این خودروها هرگز رقیب مستقیم یکدیگر نیستند ولی هرکدام به روش متفاوتی نظر ما را جلب کردند.
تویوتا GR یاریس
GR یاریس خودرویی است که تویوتا دیگر نیازی به تولید آن ندارد زیرا تعداد لازم برای برآورده کردن الزامات مسابقات WRC ساخته شد ولی بااینحال، شرکت ژاپنی تصمیم گرفته به تولید این هاچبک کوچک آتشین ادامه دهد و حتی آن را مورد بهروزرسانی قرار داده است. هرچند GR یاریس جدید اساساً همان خودرویی است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد ولی آنقدر بروز شده است که بتوانیم آن را محصول جدیدی بدانیم. در این نسخهٔ جدید دو تغییر مهم صورت گرفته است. اولی، افزایش ۱۹ اسب بخاری قدرت و ۳۰ نیوتن متری گشتاور است که خروجی موتور ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو را به ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور رسانده است.
تغییر جذابتر اما ارائهٔ گیربکس اتوماتیک است. هرچند شیفتر این گیربکس از کرولا CVT قرض گرفته شده ولی این یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید است که تویوتا آن را گیربکس دایرکت اتوماتیک مینامد. البته GR یاریس با گیربکس دستی میتواند خودروی بهتری برای رانندگی باشد ولی اولین فرصتی که برای رها کردن افسار این هاچبک داغ در جادهای پرپیچوخم پیدا کنید، خواهید فهمید که گیربکس اتوماتیک هم چقدر عالی است. قرار دادن خودرو در حالت اسپرت و به وجد آوردن موتور سه سیلندر، گیربکس هشت سرعته را زنده میکند. این گیربکس در تعویض دندهها بسیار سریع است و حتی بهتر از گیربکسهای دوکلاچه عمل میکند.
به لطف ضرایب کوتاه گیربکس، بهراحتی میتوان از تمام تواناییهای یاریس استفاده کرد. این هاچبک ژاپنی در جادههای پیچدرپیچ فوقالعاده چابک است و بیشتر از همیشه شبیه یک خودروی رالی برای جاده احساس میشود. البته این بدان معنا نیست که GR یاریس خودروی بینقصی خواهد بود. کابین خودرو هرچند حالا با طراحی جدیدی مشابه نسل چهارم سوپرا بسیار زیباتر به نظر میرسد ولی همچنان کیفیت متریال بسیار ضعیفی دارد. هرچند زمانی که یاریس زیر ۳۰ هزار پوند قیمت داشت این مشکل قابلچشمپوشی بود اما قیمت این نسخهٔ جدید اکنون به نزدیک ۵۰ هزار پوند رسیده است.
آستونمارتین ونتیج
ونتیج نقطهٔ مقابل یاریس است. البته مطمئناً کابین یک آستونمارتین بسیار بهتر از یک تویوتا است ولی منظور ما، ارائهٔ چیزی مطابق با قیمت است. داخل ونتیج با قیمت پایهٔ ۱۶۵ هزار پوند، مکانی استثنایی است. مثل یاریس، ونتیج هم بهتازگی مورد بهروزرسانی قرار گرفته و یکی از تغییرات آن بازطراحی کامل داشبورد است. هرچند این خودرو از لحاظ فنی فیسلیفت ونتیجی است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد ولی به گفتهٔ آستون، حدود ۸۰ درصد از قطعات آن جدید هستند. در داخل خودرو دیگر خبری از قطعات قرضی مرسدس نیست و کابین خیلی زیبا طراحی شده است. هرچند صندلیهای اسپرت فیبر کربنی ناراحت ونتیج کمی با حال و هوای گرند تورر خودرو در تضاد هستند ولی جذابیت رانندگی را افزایش میدهند.
با اینکه زیر کاپوت همچنان همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG را میبینیم ولی آستونمارتین کاملاً این پیشرانه را ارتقاء داده و خروجی آن را از ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور به اعداد چشمگیر ۶۶۵ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر افزایش داده است. در ابتدا دستیابی به چسبندگی مناسب در ونتیج کمی دشوار است زیرا تحویل نیرو بیرحمانه صورت میگیرد و به دردسر انداختن محور عقب بسیار آسان است. انتظار من از ونتیج یک گرند تورر آرام بود ولی خودرو در ابتدا نشان میدهد که سعی دارد شبیه یک ماشین اسپرت رفتار کند.
بااینحال، کمی صرف زمان پشت فرمان ونتیج همهچیز را بهتر میکند. پس از مدتی کلنجار رفتن با سیستم کنترل کشش مرحلهای خودرو برای ارائهٔ اندکی لغزش بدون زیادهروی و همینطور نرم کردن کمکفنرها برای عملکرد بهتر روی مسیرهای ناهموار، کوپهٔ آستونمارتین شخیصت کاملاً جدیدی را نشان میدهد. البته هنوز هم باید با پدال گاز مدارا کنید تا قدرت موتور تحت کنترل باشد اما ونتیج با افزایش سرعت زنده میشود و هرچه سریعتر بروید احساس بهتری خواهید داشت. بهطورکلی، ونتیج هرچند عالی است ولی بین اینکه خودروی اسپرتی باشد یا گرند تورر، بلاتکلیف است و باید کمی با آن کلنجار بروید تا بتوانید بهترین ویژگیهایش را بیرون بکشید.
هیوندای آیونیک ۵ N
انتخاب یک کراساوور الکتریکی بهعنوان بهترین خودروی سال چیزی است که اگر چند سال پیش میگفتیم همه به آن میخندیدند ولی در سال ۲۰۲۴ خودرویی به بازار آمد که ما را مجبور کرد در مورد هر چیزی که در رابطه با خودروهای الکتریکی فکر میکردیم تجدیدنظر کنیم. این خودرو هیوندای آیونیک ۵ N است. ماشینی که آن را اولین خودروی الکتریکی واقعاً عالی جهان میدانیم. این کراساوور کرهای هرچند با وزن حدود ۲.۲ تن، خودروی بسیار سنگینی است ولی با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور، خروجی دو موتور الکتریکی آن بسیار به ونتیج نزدیک است.
برخلاف اکثر خودروهای الکتریکی سریع که اساساً همان نسخههای پایه با قدرت بیشتر هستند، بخش N هیوندای برای متمایز کردن آیونیک ۵ N از نسخههای معمولی کارهای زیادی انجام داده است که شامل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، کنترل گشتاور بُرداری، تقویت شاسی، ارتقاء ترمزها و حتی Rack جدید فرمان میشود. این تغییرات، آیونیک ۵ را به خودرویی تبدیل کردهاند که بیاحساسی ما نسبت به خودروهای الکتریکی را از بین میبرد. قدرت توقف این کراساوور الکتریکی با وجود وزن سنگین، عالی است و کمکفنرهای ارتقاءیافته نیز خیلی خوب وزن ماشین را پنهان میکنند.
سیستم e-Shift حس تعویض دندههای یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک را شبیهسازی میکند و صدای مصنوعی موتور هم در داخل کابین پخش میشود تا تجربهٔ رانندگی با یک خودروی بنزینی واقعی را ایجاد کند. هرچند همهٔ اینها مصنوعی هستند اما بسیار سرگرمکننده خواهند بود و در فریب دادن مغز راننده برای اینکه حس کند زیر کاپوت یک موتور بنزینی قرار دارند تأثیرگذار است. البته آیونیک ۵ N هم خودروی بینقصی نیست. به خاطر وجود باطریها در کف خودرو، محل نشستن راننده برای یک خودروی پرفورمنس کمی بالا است و شعاع حرکتی اندک که با رانندگیهای تهاجمی به حدود ۳۲۰ کیلومتر میرسد هم به معنای توقف مکرر برای شارژ کردن خواهد بود.
بهترین بهترینها
هرچند وسوسه شدیم ولی به دلیل مشکلاتی که گفته شد، نمیتوانیم آیونیک ۵ N را خودروی سال ۲۰۲۴ بدانیم. این ماشین بسیار چشمگیری است ولی هنوز برای مغلوب کردن بنزینیها کافی نخواهد بود. ونتیج نیز هرچند خودروی فوقالعادهای محسوب میشود اما زمان زیادی لازم است تا بتوان از پتانسیل کامل آن بهره برد؛ بنابراین، از بین این سه ماشین، تویوتا GR یاریس خودرویی بود که همهٔ ما میخواستیم سوئیچ آن را داشته باشیم. این بهترین خودروی سال ۲۰۲۴ است.