رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
براساس آمارهای اعلامشده و به دلیل کمبود انرژی طی ماه گذشته در صنعت تایر و قطعهسازی ۳۰درصد کاهش تولید داشتیم که این رقم در خطوط تولید خودرو به ۱۰درصد رسید. علاوهبر مشکل ناترازی انرژی آلودگی هوا نیز مزید برعلت شد و طی هفته گذشته واحدهای تولیدی بین ۲ تا ۴ روز تعطیل بودند؛ بهعبارتی دیگر «گل بود به سبزه نیز آراسته شد.»
نگارنده به یاد دارد که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بحثهای اقتصادی و صنعتی و هموغم مسئولان پیرامون دستیابی به هدفهای توسعه پایدار، حضور در بازارهای منطقه و جهان، رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصدی و حتی دورقمی و ... چگونگی تحقق آنها بود که متاسفانه در گذر زمان دستیابی به اهداف فوق جزو وجدانیات مغفوله گشته و بهتدریج از ذهنها دور شد و تمام سعی و کوشش مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور در حال حاضر رساندن امروز به فردا، تداوم کار سلیقهای و عدم رویکرد به فعالیتهای منطبق با استراتژی و راهبرد و ... است که نمونههای بارز آنها را در صنعت خودرو ایران به وضوح میتوان دید.
به همیندلیل است که این صنعت در ایران هرگاه یک گام به جلو برداشت، دو گام به عقب برگشت و این موضوع بدیهی شده و انکارناپذیر است.این در حالی است که کشور ما میان کشورهای در حال توسعه شرایط مناسبتری داشته و از مزیتهای ویژهای مانند : ذخایر غنی معدنی، نفتی و گازی، نیروی کار جوان و ماهر و باتجربه، زیرساختهای ضروری و ... برخوردار است که در صورت استفاده بهینه از آنها آسانتر از دیگر کشورها و در کمترین مدت میتواند در ردیف کشورهای توسعهیافته جهان قرار گیرد که «لاشَکّفیها».
در همینراستا و در آغاز دهه ۷۰خورشیدی به همت شادروان هادی نژادحسینیان، وزیر وقت صنایع سنگین ایران نهضت داخلیسازی قطعات و مجموعههای خودرو شکل گرفت و تعمیق داخلیسازی با برخورداری از تکنولوژی پیشرفته یعنی تولید محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالاتر و بیشتر آغاز شده بود، به عبارت دیگر صنعت قطعهسازی خودرو پدید آمد که متاسفانه امروز بعد از ۳۰سال با مشکلات فراوانی روبهرو است.
صنعت قـطعه سـازی خودرو
خـوش درخشید یکدهه اما
در ســراشیبی سقوط افتاد
آرزوها چـو دود رفته هــوا
با آغاز به کار دولت چهاردهم یک واژه ابداعی به نام « ناترازی» برسر زبانها افتاد که معنی سادهتر آن همان کمبود است. بهگفته مقامات دولتی بهویژه دکتر مسعود پزشکیان، رئیسمحترم جمهوری هماکنون در بیشتر زمینهها گرفتار ناترازی هستیم که در صورت ادامه؛ تبدیل به بحران خواهد شد. بنابراین دولت باید برای رفع ناترازیها با اولویت برنامههای لازم را تدوین و اجرا کند هرچند اجرای آنها در این موارد زمانبر هستند.
فرجام سخناینکه؛ کار کردن در این شرایط بهویژه در صنعت خودرو سخت و طاقتفرساست بنابراین دولت با بهرهگیری از تخصص، تجربه و پرهیز از اتخاذ تصمیمهای اشتباه میتواند موثر عمل کند.
باطلالسحر صنعت خودرو
در سیاستـگزاریَش باشد
شیوهها و سیاست مطلوب
عامل رستــگاریَش باشد