به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، «ابراهیمیان» مربی مسئول مرکز یک کانون پرورش فکری اسفراین که چند دوره اخیر پای ثابت جشنواره قصه گویی به عنوان داور و قصه گو بوده است، قصه گویی را بخشی از جریان روزانه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و با اشاره به اثرگذاری جریان قصه گویی از این که در سال های اخیر، تلاش هایی برای مردمی کردن قصهگویی صورت گرفته است، سخن به میان آورد و افزود: اگر چه تلاش شده است قصه گویانی که با کانون در ارتباط هستند در مناسبتهای خاص برای بخشهای مختلف جامعه قصه بگویند اما به نظر میرسد لازم است زمینههایی برای شکل گیری هستههای قصهگویی در جوامع و گروههای مختلف فراهم شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که اولین مخاطبان قصهگویی کودکان و خردسالان هستند، در گام نخست لازم است هستههای قصهگویی با هدف تحت پوشش قرار دادن این بخش از جامعه وارد عمل شوند و در گام بعدی از بخشهای غیر دولتی که تجربیاتی از این دست در زمینه قصهگویی دارند حمایتهای مالی و معنوی صورت گیرد و تلاش شود در هر شهر یا روستا خانهای و یا مکانی با نام خانه قصهگویی ایجاد شود تا مخاطبان بدانند که حضورشان در آن زمان و مکان صرفاً برای شنیدن قصه و زندگی کردن در قصههاست.
این قصه گو، در خصوص تبدیل شدن قصه گویی به یک جریان نیز اظهارداشت: به نظر می رسد باید ابتدا این احساس نیاز در بین بخش های مختلف جامعه برانگیخته شود؛خانواده ها برای این امر تربیت شوند، جوامع و گروه های کوچک محلی شکل بگیرد و به صورت پلکانی به مراکز کانون برسند و در گام بعدی فرایند قصه گویی در شهرستان ها احیا شود. وی با اشاره به این که در گذشته های نه چندان دور هر مرکز ملزم بود جشن قصه گویی برگزار و برگزیدگان را به مرحله بعد معرفی کند؛جشنی که می توانست در گام بعد بین مراکز فرهنگی یک شهر و در گام آخر به صورت استانی برگزار شود، تصریح کرد: این در حالی است که در سالهای اخیر، قصه گویی را به یک فعالیت انفرادی تنزل داده ایم و هر کس می تواند در خانه خود قصه ای ضبط کند و برای جشنواره بفرستد و این مسئله نه تنها کمکی به جریان سازی قصه گویی نمی کند بلکه در دراز مدت حتی از تاثیرات اندک آن نیزمی کاهد.
«ابراهیمیان»که با قصه «خدا هر چی بخواد میده» در بخش کلاسیک رویینی در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی حضور دارد، با اعتقاد به این که قصه و قصه گویی در کانون ابزاری است برای اینکه بسیاری از مهارتها را به قصه گو و مخاطب آموزش دهد، افزود: در حقیقت در فرایند قصهگویی هم قصهگو و هم مخاطب از یکدیگر و از قصه میآموزند، اما کانون رقیبی به نام آموزش و پرورش دارد که توانسته است با تکیه بر امتیاز و امتیازگیری، فعالیتهای فرهنگی و هنری را به ابزاری برای رسیدن به مدارس خاص تبدیل کند و در این راستا موسساتی که به مدد بودجه های هنگفتشان، اهداف را به سمت جایزه محوری سوق داده اند. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که تقدیرنامههای کانون حتی نوع بین المللی اش تاثیر خاصی در این مدارس ندارند و نمی تواند در رقابت با موسسات دیگر جایزه های درخوری بدهد،قصه هر روز غریب تر از دیروز و به حاشیه رانده می شود و از سوی دیگر بسیاری از موسسات و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری با کپی برداری از فعالیتهایی نظیر قصهگویی و اجرای آن در نازلترین سطح باعث شده اند که از اهداف اولیه خود دور بیفتند. گفتنی است، مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی از صبح امروز با شعار «راز قصه ها، ساز زندگیست»، در تماشاخانه ترنج بجنورد آغاز و ظهر فردا با معرفی برترین ها به کار خود پایان می دهد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، «ابراهیمیان» مربی مسئول مرکز یک کانون پرورش فکری اسفراین که چند دوره اخیر پای ثابت جشنواره قصه گویی به عنوان داور و قصه گو بوده است، قصه گویی را بخشی از جریان روزانه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و با اشاره به اثرگذاری جریان قصه گویی از این که در سال های اخیر، تلاش هایی برای مردمی کردن قصهگویی صورت گرفته است، سخن به میان آورد و افزود: اگر چه تلاش شده است قصه گویانی که با کانون در ارتباط هستند در مناسبتهای خاص برای بخشهای مختلف جامعه قصه بگویند اما به نظر میرسد لازم است زمینههایی برای شکل گیری هستههای قصهگویی در جوامع و گروههای مختلف فراهم شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که اولین مخاطبان قصهگویی کودکان و خردسالان هستند، در گام نخست لازم است هستههای قصهگویی با هدف تحت پوشش قرار دادن این بخش از جامعه وارد عمل شوند و در گام بعدی از بخشهای غیر دولتی که تجربیاتی از این دست در زمینه قصهگویی دارند حمایتهای مالی و معنوی صورت گیرد و تلاش شود در هر شهر یا روستا خانهای و یا مکانی با نام خانه قصهگویی ایجاد شود تا مخاطبان بدانند که حضورشان در آن زمان و مکان صرفاً برای شنیدن قصه و زندگی کردن در قصههاست.
این قصه گو، در خصوص تبدیل شدن قصه گویی به یک جریان نیز اظهارداشت: به نظر می رسد باید ابتدا این احساس نیاز در بین بخش های مختلف جامعه برانگیخته شود؛خانواده ها برای این امر تربیت شوند، جوامع و گروه های کوچک محلی شکل بگیرد و به صورت پلکانی به مراکز کانون برسند و در گام بعدی فرایند قصه گویی در شهرستان ها احیا شود. وی با اشاره به این که در گذشته های نه چندان دور هر مرکز ملزم بود جشن قصه گویی برگزار و برگزیدگان را به مرحله بعد معرفی کند؛جشنی که می توانست در گام بعد بین مراکز فرهنگی یک شهر و در گام آخر به صورت استانی برگزار شود، تصریح کرد: این در حالی است که در سالهای اخیر، قصه گویی را به یک فعالیت انفرادی تنزل داده ایم و هر کس می تواند در خانه خود قصه ای ضبط کند و برای جشنواره بفرستد و این مسئله نه تنها کمکی به جریان سازی قصه گویی نمی کند بلکه در دراز مدت حتی از تاثیرات اندک آن نیزمی کاهد.
«ابراهیمیان»که با قصه «خدا هر چی بخواد میده» در بخش کلاسیک رویینی در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی حضور دارد، با اعتقاد به این که قصه و قصه گویی در کانون ابزاری است برای اینکه بسیاری از مهارتها را به قصه گو و مخاطب آموزش دهد، افزود: در حقیقت در فرایند قصهگویی هم قصهگو و هم مخاطب از یکدیگر و از قصه میآموزند، اما کانون رقیبی به نام آموزش و پرورش دارد که توانسته است با تکیه بر امتیاز و امتیازگیری، فعالیتهای فرهنگی و هنری را به ابزاری برای رسیدن به مدارس خاص تبدیل کند و در این راستا موسساتی که به مدد بودجه های هنگفتشان، اهداف را به سمت جایزه محوری سوق داده اند. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که تقدیرنامههای کانون حتی نوع بین المللی اش تاثیر خاصی در این مدارس ندارند و نمی تواند در رقابت با موسسات دیگر جایزه های درخوری بدهد،قصه هر روز غریب تر از دیروز و به حاشیه رانده می شود و از سوی دیگر بسیاری از موسسات و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری با کپی برداری از فعالیتهایی نظیر قصهگویی و اجرای آن در نازلترین سطح باعث شده اند که از اهداف اولیه خود دور بیفتند. گفتنی است، مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی از صبح امروز با شعار «راز قصه ها، ساز زندگیست»، در تماشاخانه ترنج بجنورد آغاز و ظهر فردا با معرفی برترین ها به کار خود پایان می دهد.