کریدور ارس آذربایجان را راحتتر و سریعتر به نخجوان میرساند
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به تامین مالی این پروژه اظهارداشت: آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این پروژه دستور ویژه داده است و تا سریعا اعتبارات مورد نیاز آن پرداخت شود.
محمدرضا کدخدازاده، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره آخرین وضعیت علمیات عمرانی در کریدور ارس اظهار داشت: پروژه کریدور ارس به نام کلاله به جلفا مطرح است. کریدور ارس یک عنوان کلی بود و اگر قراردادی بخواهیم منعقد کنیم، باید ابتدا و انتهای آن مسیر و پروژه مشخص شود بنابراین نام قراردادی این پروژه کلاله به جلفا است اما به هر حال این مسیر در مختصات کریدور ارس است.
وی ادامه داد: این پروژه حدود 107 کیلومتر است و در این مسیر مشغول به کار هستیم و قرارگاه خاتمالانبیاء در کریدور ارس فعال است. حدود 19 تونل در این مسیر باید به احداث برسد که طول این تونلها به 8 کیلومتر میرسد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به آغاز احداث زیرساختهای بخش جادهای این کریدور گفت: در این محور یکی از مشکلات مهم این است، از آنجایی که این مسیر تنها کریدور و راهروی موجود است و باید تمام تاسیسات و تملکهای اراضی را انجام دهیم. تمام زمینهای کشاورزی و باغات و لولههای گاز و آب و تیرهای برق در این مسیر موجود هستند بنابراین اصلیترین اقدام ما تملک اراضی و آزادسازی زمینها برای اجرای کار است.
کدخدازاده درباره سهم آذریها در این کریدور اظهارداشت: از طرف دیگر در سمت آذری در بخش مسیر جادهای این کریدور، احداث پل را بر عهده گرفته است که این پل در بخش کلاله در خاک ایران و آق بند در خاک آنها واقع شده که این پل هم در حال اجرا است. این پل با پیمانکاری آذریها و هزینه و اعتبارات آنها ساخته میشود و این پل به پایانهای که ایران پیش بینی کرده وصل خواهد شد.
وی افزود: پایانه در منطقه کلاله توسط پیمانکاران ایرانی در حال ساخت است و به محض اینکه پل اجرا شود خودروها از پل به طور مستقیم وارد پایانه میشوند. برای پایانه 8 هکتار زمین را آزاد کردهایم و به سازمان راهداری تحویل شده است که با پیاده سازی نقشهها ساخت و ساز را شروع کند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه اقدامات عملیاتی در این مسیر از 9 ماه گذشته آغاز شده و مدت زمان قرارداد برای ساخت این کریدور 36 ماه تعیین و در این مدت شاهد بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شدهاست، گفت: اگر تامین مالی انجام شود در این مدت زمان پروژه را احداث و تحیل میدهیم. از 107 کیلومتر کریدور ارس تا کنون 40 کیلومتر آزادسازی شده و در اختیار پیمانکار قرار داده شده است و تا پایان امسال 20 کیلومتر از این مسیر آسفالت خواهد شد.
کدخدازاده تاکید کرد: این کریدور موازی زنگزور است، برای آذریها موضوع ترجیح ارس به زنگزور مطرح نیست اما اگر بخواهند راهگذری از ارمنستان ایجاد کنند، این راهگذر قطعا صعبالعبورتر از منطقه و مسیر ایران خواهد بود. از طرفی دیگر اگر بحث اشغال مطرح شود آن هم تبعات خاص خود را دارد و دیگر موضوع تغییر ژئوپلتیک منطقه است.
وی ادامه داد: بنابراین کریدور ارس آذربایجان را راحتتر و سریعتر به نخجوان میرساند. راهی که الان وجود دارد از پارس آباد و بیله سوار اردبیل شروع میشود و تا جلفا 350 کیلومتر طول دارد. در حال حاضر، مسیر 4 خطه تا مرز ارمنستان پیش آمده است و آذریها به شدت برای تکمیل کریدور ارس تمایل دارد چراکه اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرند به سمت زنگزور بروند، از همان مسیر میتواند به سمت زنگزور ادامه دهند و در غیر این صورت میتوانند وارد ایران شوند و با پیمایش 100 کیلومتر از خاک ایران به نخجوان میرسند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به تامین مالی این پروژه اظهارداشت: آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این پروژه دستور ویژه داده است و تا سریعا اعتبارات مورد نیاز آن پرداخت شود. تامین مالی 107 کیلومتر از سمت ایران و تامین مالی ساخت پل از سمت کشور آذربایجان انجام میشود که این 107 کیلومتر به 10 همت نیاز دارد که البته این عدد نسبت به ارقام ابرپروژهها رقم بالایی نیست اما از نظر اعتبار و حیثت بسیار حائز اهمیت است.