تلاش چینیها برای فتح آسمان/ صنعت هوانوردی با آواکس KJ-3000 چین سورپرایز شد
دیده شدن KJ-3000 هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام (آواکس) جدید چین بار دیگر کارشناسان و علاقهمندان هوانوردی نظامی را غافلگیر کرد. هواپیمای KJ-3000 با توان حمل ۶۶ تن تجهیزات میتواند به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل مستقل مورد استفاده قرار گیرد که ارتباط میان زمین، دریا و هوا را برقرار نگه میدارد.
سورپرایزهای چین برای صنعت هوانوردی چین یکی پس از دیگری از راه میرسد. چندی پیش دیده شدن جنگندههای نسل ششمی این کشور در آسمان خبرساز شده بود و اکنون نوبت به هواگرد کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد رسیده است.
عکسهایی از پرواز هواپیمای KJ-3000 در فضای مجازی منتشر شده است که با عنوان «سورپرایزی دیگر» از چین دست به دست میشود.
هر چند چین هنوز رسما پرواز آزمایشی هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام KJ-3000 را تایید نکرده است اما از واکنش کارشناسان نظامی نزدیک به چین در فضای مجازی میتوان تا حدودی به اصالت این تصاویر مطمئن شد.
از آنجا که عکسهای پرواز هواپیمای KJ-3000 درست پس از انتشار تصاویر پرواز جنگندههای نسل ششم منتشر شده است، بسیاری منتظر هستند تا شاید نشانی از بمبافکن رادارگریز H20 چین هم در آسمان ببینند!
از هواپیمای KJ-3000 ساخت چین چه میدانیم؟
تا اینجای کار مشخص است که هواپیمای KJ-3000 بر اساس هواپیمای ترابری Y-20 طراحی و ساخته شده است. این پرنده در ادامه پروژه بزرگ «چشمی در آسمان» چین به خدمت گرفته خواهد شد.
از روی عکسهای نه چندان با کیفیت منتشر شده میتوان پوشش راداری گردان «rotodome» آواکس را همراه با برآمدگی قسمت عقب بدنه مشاهده کرد.
پوشش راداری گردان به هواپیمای هشدار زودهنگام اجازه میدهد که اهداف را به صورت ۳۶۰ درجه تشخیص داده و هدفگذاری کند. برآمدگی قسمت عقب نیز میتواند جایگاهی برای تعبیه سیستمهای پیشرفته ارتباطی باشد.
نیروی پیشران این هواپیمای بزرگ را موتورهای توربوفن WS-20 تامین میکنند که با تامین ۳۱ هزار پوند رانش (تراست) هواپیما را به حرکت درمیآورد. این موتورها کاملا بومی و ساخت چین هستند.
برخی گزارشهای تایید نشده حاکی از پوشش ۳۶۰ تا ۵۰۰ کیلومتری این آواکس چینی هستند.
هواپیمای KJ-3000 توان حمل تا ۶۶ تن تجهیزات را دارد و میتواند به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل مستقل مورد استفاده قرار گیرد که ارتباط میان زمین، دریا و هوا را برقرار نگه میدارد.