به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که با حضور قصهگویان راهیافته به مرحله استانی جشنواره بیستوششم قصهگویی برگزار شد، سید جلیل صفوی کارشناس آفرینشهای فرهنگی کانون استان اردبیل به تشریح موارد و نکات لازم در انتخاب یک قصه مناسب و اصول اساسی که در هنگام اجرای یک قصه لازم است پرداخت.
وی بابیان اینکه برای یک انتخاب خوب باید به سه ویژگی اساسی دقت شود، گفت: ویژگی اول مواردی هستند که به قصه و محتوای قصه برمیگردد، ویژگی بعدی مواردی است که به خصوصیات و تواناییهای خود قصهگو مربوط است و ویژگی سوم نیز مواردی است که با مخاطب قصه یا شنونده آن در ارتباط است.
صفوی در ادامه با ارائه تعاریفی از قصهگویی، عنوان کرد: در قصهگویی تأکید بر روایتگری یک ماجرا بهصورت شفاهی و با تکیهبر کلمات و واژههاست؛ بنابراین باید در انتخاب قصه دقت کرد تا علاوه برداشتن چهارچوب لازم و قوی یک قصه (ابتدا، میانه و نتیجه)، از حوادث و کشش لازم (تعلیق) برای روایتگری نیز برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: یکی از لازمههای انتخاب قصه و حتی پرداخت و آمادهسازی خوبِ قصه برای یک اجرای خوب، کنکاش و جستجوی کافی در منابع مکتوب و یا حتی شفاهی است و این اتفاق نمیافتد مگر اینکه قصهگو اهل مطالعه و کتابخوان باشد.
کارشناس آفرینشهای هنری کانون استان تأکید کرد: باید دقت کرد که در موقع انتخاب یک قصه برای روایت، ابتدا باید آن قصه به دل خود قصهگو بنشیند و اصطلاحاً اول خودمان را جذب کند.
صفوی در خصوص پرداخت و آمادهسازی قصه نیز مواردی از قبیل طراحی ساختار برای بیان قصه، نظم بخشیدن به حوادث، مناسبسازی قصه برای نقل و انتخاب متن روایی برای آن (تبدیل متن مکتوب به متن روایی)، شناسایی حوادث اصلی و فرعی قصه و زمانبندی آن، طراحی بخشهایی برای تعامل و ارتباط با مخاطب، طراحی برای استفاده از زبان دوم در اجرا و توجه و دقت لازم به رعایت نکتههای ضروری در این خصوص، چگونگی بهکارگیری تعابیر و واژگان و آرایههای کلامی (آیات و ضربالمثلها و شعر و ...)، طراحی زبان بدن و حرکات فیزیکی لازم برای اجرا، طراحی لحن مناسب برای بخشها و شخصیتهای مختلف قصه و درنهایت طراحی شیوه مناسب برای اجرا در صورت قصهگویی با ابزار را تشریح کرد.
کارشناس آفرینشهای هنری کانون استان در پایان نشست موفقیت یک قصهگو را درگرو انجام اصل اساسی و خیلی مهم آن یعنی تمرین و تکرار آن دانست و توصیه کرد قصهگویان زمانی را به تمرین خود اختصاص دهند و در صورت امکان تمرین مقابل مخاطب و با همراهی آنها انجام شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که با حضور قصهگویان راهیافته به مرحله استانی جشنواره بیستوششم قصهگویی برگزار شد، سید جلیل صفوی کارشناس آفرینشهای فرهنگی کانون استان اردبیل به تشریح موارد و نکات لازم در انتخاب یک قصه مناسب و اصول اساسی که در هنگام اجرای یک قصه لازم است پرداخت.
وی بابیان اینکه برای یک انتخاب خوب باید به سه ویژگی اساسی دقت شود، گفت: ویژگی اول مواردی هستند که به قصه و محتوای قصه برمیگردد، ویژگی بعدی مواردی است که به خصوصیات و تواناییهای خود قصهگو مربوط است و ویژگی سوم نیز مواردی است که با مخاطب قصه یا شنونده آن در ارتباط است.
صفوی در ادامه با ارائه تعاریفی از قصهگویی، عنوان کرد: در قصهگویی تأکید بر روایتگری یک ماجرا بهصورت شفاهی و با تکیهبر کلمات و واژههاست؛ بنابراین باید در انتخاب قصه دقت کرد تا علاوه برداشتن چهارچوب لازم و قوی یک قصه (ابتدا، میانه و نتیجه)، از حوادث و کشش لازم (تعلیق) برای روایتگری نیز برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: یکی از لازمههای انتخاب قصه و حتی پرداخت و آمادهسازی خوبِ قصه برای یک اجرای خوب، کنکاش و جستجوی کافی در منابع مکتوب و یا حتی شفاهی است و این اتفاق نمیافتد مگر اینکه قصهگو اهل مطالعه و کتابخوان باشد.
کارشناس آفرینشهای هنری کانون استان تأکید کرد: باید دقت کرد که در موقع انتخاب یک قصه برای روایت، ابتدا باید آن قصه به دل خود قصهگو بنشیند و اصطلاحاً اول خودمان را جذب کند.
صفوی در خصوص پرداخت و آمادهسازی قصه نیز مواردی از قبیل طراحی ساختار برای بیان قصه، نظم بخشیدن به حوادث، مناسبسازی قصه برای نقل و انتخاب متن روایی برای آن (تبدیل متن مکتوب به متن روایی)، شناسایی حوادث اصلی و فرعی قصه و زمانبندی آن، طراحی بخشهایی برای تعامل و ارتباط با مخاطب، طراحی برای استفاده از زبان دوم در اجرا و توجه و دقت لازم به رعایت نکتههای ضروری در این خصوص، چگونگی بهکارگیری تعابیر و واژگان و آرایههای کلامی (آیات و ضربالمثلها و شعر و ...)، طراحی زبان بدن و حرکات فیزیکی لازم برای اجرا، طراحی لحن مناسب برای بخشها و شخصیتهای مختلف قصه و درنهایت طراحی شیوه مناسب برای اجرا در صورت قصهگویی با ابزار را تشریح کرد.
کارشناس آفرینشهای هنری کانون استان در پایان نشست موفقیت یک قصهگو را درگرو انجام اصل اساسی و خیلی مهم آن یعنی تمرین و تکرار آن دانست و توصیه کرد قصهگویان زمانی را به تمرین خود اختصاص دهند و در صورت امکان تمرین مقابل مخاطب و با همراهی آنها انجام شود.