عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال 1407

منبع خبر / خودرو / 3 روز پیش

عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال 1407

سامان فیروزی: ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی کرمان‌موتور آماده بهره‌برداری است. تا سال ۱۴۰۷ زنجیره تامین ما باید ۷۰ درصد داخلی باشد و ۸۰ درصد محصولات کرمان‌موتور بومی خواهد بود

مدیرعامل کرمان‌موتور گفت: «کرمان‌موتور تا سال ۱۴۰۷ با توسعه سه پلت‌فرم KP1 و KP2 و PS1 حدود ۸ محصول جدید را به بازار عرضه خواهد کرد.»

سامان فیروزی صبح دیروز در همایش قطعه‌سازان زنجیره‌تامینکرمان‌موتور، ضمن بیان این مطلب افزود: «در ۳۰ سال گذشته همه کرمان‌موتور را به‌عنوان مونتاژکار می‌شناختند، اما از دو سه سال گذشته این خودروساز این سیاست را کنار گذاشته و به‌سمت طراحی و افزایش داخلی‌سازی قدم برداشته است.»

وی با اشاره به‌عهد کرمان‌موتور با قطعه‌سازان تا سال ۱۴۰۷ توضیح داد: «بر اساس این عهد، خودروسازی با انتظارات افکار عمومی هماهنگ خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا با این تفکر، برداشت‌های اشتباه از صنعت‌خودرو از بین برود.»

عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال ۱۴۰۷

مدیرعامل کرمان‌موتور با اشاره به‌تاثیر تنش‌ها و منازعات سیاسی و منطقه‌ای بر صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: «افزایش نرخ ارز و تنش‌های سیاسی از موضوعات مهم امروز صنعت‌خودرو است. درواقع خودرو به‌عنوان صنعت سیاسی از تمام این اتفاقات سیاسی تاثیر می‌پذیرد.»

وی با اشاره به‌نقدهایی که به صنعت‌خودرو وارد می‌شود، تاکید کرد: «متاسفانه امروز هر کسی می‌خواهد معروف شود به صنعت‌خودرو حمله می‌کند.»

تولید 90 هزار دستگاه خودرو در کرمان‌موتور طی سال جاری

فیروزی در ادامه به‌روند تولید کرمان‌موتور در سال گذشته و امسال پرداخت و گفت: «کرمان‌موتور در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ هزار دستگاه تولید کرد و امسال نیز هدف تولید را ۱۲۰ هزار دستگاه در نظر گرفته بودیم که با روند موجود و مشکلات، تا پایان سال ١۴٠٣ حدود ۹۰ هزار دستگاه تولید خواهیم کرد.» وی همچنین به ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی کرمان‌موتور اشاره و تاکید کرد: «کرمان‌موتور تا سال ۱۴۰۷ با دستیابی به‌ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود دست خواهد یافت.»

به‌گفته مدیرعامل کرمان‌موتور از ۳۰۰ هزار دستگاهی که این شرکت با افزایش سرمایه‌گذاری تا سال ۱۴۰۷ تولید خواهد کرد، حدود ۳۰ درصد محصولات هیبرید و ۱۰ درصد برقی و ۶۰ درصد آن بنزینی خواهد بود.

وی افزود: «قول می‌دهیم 3 درصد از درآمد عملیاتی خودمان را در بخش تحقیق‌وتوسعه سرمایه‌گذاری کنیم.» فیروزی از تغییر رویکرد کرمان‌موتور در همکاری با قطعه‌سازان خبر داد و افزود: «رویکرد کرمان‌موتور در همکاری با قطعه‌سازان از هزینه‌محور به مذاکره‌محور تغییر یافته است.»

وی تاکید کرد: «همچنین در بحث دانش و کسب دانش باید خودمان را توسعه دهیم و در این زمینه همکاری خودمان را با قطعه‌سازان گسترش خواهیم داد.»

مدیرعامل کرمان‌موتور در ادامه با اشاره به‌رابطه خودروساز و قطعه‌سازان گفت: «برنامه ما رابطه با تامین‌کنندگان بر پایه اعتماد و پیشرفت متقابل است؛ امروز دوره این‌که منافع خودروساز و قطعه‌ساز جدا باشد گذشته است و باید بدانیم از ابتدای شروع طرح در خودروسازی باید اهداف و منافع قطعه‌ساز هم در آن لحاظ شده باشد.»

وی افزود: «ما به‌دنبال این هستیم که با حداقل اتلاف هزینه، توسعه و رشد را در کرمان‌موتور محقق کنیم.» فیروزی با یادآوری برنامه تولید ۳۰۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۷ گفت: «هدف ما تعهد به تحقیق ‌و توسعه است و هدفی که به بروز نوآوری نوین و تولید خودرو باکیفیت می‌انجامد.»

هدف‌گذاری کرمان‌موتور برای افزایش داخلی‌سازی

مدیرعامل کرمان‌موتور با اشاره به هدف‌گذاری این شرکت برای افزایش داخلی‌سازی تصریح کرد: «تا سال ۱۴۰۷، زنجیره تامین ما باید ۷۰ درصد داخلی باشد و ۸۰ درصد محصولات کرمان‌موتور بومی خواهد بود.»

وی با بیان این‌که سهم هر نوع محصول در سبد محصول ما مشخص است، افزود: «بر اساس سه پلت‌فرم، هشت محصول تا ۱۴۰۷ تولید و توسعه می‌یابد و سهم محصولات داخلی افزایش خواهد یافت.»

فیروزی همچنین درخصوص توسعه سهم اشتغال‌زایی در کرمان‌موتور تا سال ۱۴۰۷ گفت: «بر این اساس، فرصت اشتغال ۱۱ هزار نفری را تا سال ۱۴۰۷ به ۲۰ هزار فرصت افزایش خواهیم داد و روی نیروی انسانی بهره‌ور متمرکز خواهیم بود.»

وی همچنین از آغاز به‌کار دانشگاه کرمان‌موتور خبر داد و اضافه کرد: «دانشگاه کرمان‌موتور در شهر البرز ظرف ماه‌های آتی تاسیس می‌شود و از نیروهای فارغ‌التحصیل در مجموعه خودمان استفاده خواهیم کرد.»

این مدیر خودروسازی بخش‌خصوصی همچنین در خصوص استفاده از فناوری‌های روز در صنعت‌خودرو گفت: «باید خودروهای هوشمند که مورد تقاضای مردم است، توسعه یابد.»

وی همچنین از ورود کرمان‌موتور به‌فناوری خودروهای هیبرید و توسعه فناوری DHT خبر داد و افزود: «اولین خط تولید موتور TGDI را آغاز کردیم و خط تولید گیربکس‌های DCT را در ۳ ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.»

فیروزی در پایان، توسعه تکنولوژی بدنه‌های سبک را نیز از برنامه‌های آتی این شرکت اعلام و تاکید کرد: «طراحی و تولید پلت‌فرم P12 و خودرو «شادو» از برنامه‌های کرمان‌موتور است که آغاز شده است و همچنین توسعه محصول روی پلت‌فرم KP1 از برنامه‌های این شرکت در آینده خواهد بود.»

عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال ۱۴۰۷

تامین ۲ هزار قطعه از ۱۴۳ سازنده برای خودروهای کرمان‌موتور

در ادامه این همایش، مدیرعامل کادک با بیان این‌که این شرکت هم‌اکنون با ۱۴۳ تامین‌کننده قطعات در ۱۷ استان کشور همکاری دارد، گفت: «درحال ‌حاضر بیش از 2 هزار شماره فنی قطعه از سطح کشور برای تولیدات شرکت کرمان‌موتور تهیه و تامین می‌شود.»

علی بهرامی مهم‌ترین ویژگی کادک در همکاری با شرکت‌های قطعه‌سازی را کار کردن به‌شکل تک‌سورس (تک‌منبع) دانست و تصریح کرد: «ما در کرمان‌موتور، بیش از یک شریک در تولید یک قطعه نمی‌خواهیم که کاری بسیار سخت است. البته به‌واسطه بحث ظرفیت و برخی محدودیت‌ها در برخی از قطعات به‌دنبال سورس‌های دیگر می‌رویم که استثناست.»

وی با تاکید بر این‌که همواره منافع اقتصادی قطعه‌سازان را در همکاری با کرمان‌موتور دیده‌ایم، متذکر شد: «مهم‌ترین اصل ما در کادک این است که چنان‌چه در کیفیت تولید هر یک از قطعه‌سازان زنجیره‌تامین اشکالی شناسایی شد، تکرار نشود و تاکنون نیز سابقه نداشته است که قطعه‌سازی را جریمه کنیم.»

مدیرعامل کادک با توجه به این‌که اساسا کپی‌سازی قطعات فرآیندی است که افت کیفیت را شامل می‌شود، اضافه کرد: «ما همواره بهبود مستمر را در روند تولیدات دنبال می‌کنیم و با توجه به این‌که هم کرمان‌موتور و هم قطعه‌سازان از بخش‌خصوصی هستند، پشت هیچ‌یک از قراردادها و توافق‌هایمان هیچ‌نوع انتظاری وجود نخواهد داشت و تعریف نخواهد شد.»

وی پدیده بزرگ ‌شدن زنجیره‌تامین را به صلاح صنعت‌خودرو کشور ندانست و گفت: «حتی بزرگ شدن کادک هم خوب نیست و ما باید به‌سمت تیرینگ‌ (Tiering) شدن قطعه‌سازان حرکت کنیم. در این راستا، اساسنامه تیرینگ (رده‌بندی) کادک در سال آینده تهیه و تدوین می‌شود.»

بهرامی با انتقاد از برخی شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی که در هفت تا هشت سال گذشته حرکت رو به‌رشدی نداشتند، بیان کرد: «تعدادی از قطعه‌سازان هنوز نمی‌خواهند از پراید، پژو و سمند خارج شوند و چنان‌چه ما قرار باشد به‌توافقی با شرکتی برسیم، نیازمند موفقیت قطعه‌سازی مذکور در کسب تکنولوژی و دانش تولید روز هستیم تا ضعف‌های موجود جبران شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود قیمت برخی قطعات قطعه‌سازان داخلی را بین ۴۰ تا ۴۵ درصد نسبت به‌نمونه وارداتی حتی با هزینه حمل و گمرکی گران‌تر اعلام کرد و گفت: «متاسفانه در برخی شرکت‌ها هنوز ادبیات قیمت تمام‌شده و رقابتی کردن قیمت پیاده نشده است.»

مدیرعامل کادک خواستار مهندسی قیمت در قطعه‌سازی همانند جایگاهی که برای مهندسی تولید و مواد و... تعریف می‌شود، شد و گفت: «چنان‌چه قابلیت رقابت در تولیدات نداشته باشیم، مفهوم ساخت داخل زیر سوال می‌رود و اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات نیازمند بازنگری در قیمت‌گذاری است.»

وی از هفت شاخص مهم با عنوان الزامات زنجیره‌تامین ۲۰۲۵ نام برد و گفت: «اثر موثر هوش مصنوعی، بحث داده‌ها، مزیت رقابتی، مدیریت ریسک، محیط‌زیست و منابع انسانی باید بیش از پیش در روند فعالیت‌های زنجیره‌تامین مورد توجه ما و قطعه‌سازان قرار گیرد.»

بهرامی همچنین با بیان این‌که حال مردم ما با خودرو ایرانی خوب نیست، تاکید کرد: «رسالت ما و تیم کادک این است تا با برنامه‌ریزی صحیح و عملکرد مطلوب، حال جامعه را با تولید و عرضه خودروهای مناسب خوب کنیم.»

عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال ۱۴۰۷


اختصاص 3 درصد از سرمایه‌گذاری کرمان‌موتور برای تحقیق‌وتوسعه

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در همایش قطعه‌سازان زنجیره‌تامین کرمان‌موتور گفت: «باید برای نقدینگی خودروسازان و گردش مالی در این صنعت فکر اساسی شود.» سیدجواد حسینی‌کیا تصریح کرد: «چرا صنعت‌خودرو ایران نباید آن‌گونه که انتظار می‌رود توسعه یابد؟ دغدغه‌ای که گاه موجب نارضایتی مخاطبان و مصرف‌کنندگان محصولات این صنعت شده است.»

وی تاکید کرد: «امروز به‌جایی رسیدیم که به‌واردات خودروهای کارکرده تن دادیم و حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه نیاز بازار داخل است و باید به‌این میزان تولید دست یابیم تا با رشد عرضه نسبت به‌تقاضا قیمت خودرو کاهش یابد.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان کرد: «اختصاص 3 درصد از سرمایه‌گذاری کرمان‌موتور برای تحقیق‌ و توسعه کار بسیار ارزشمندی است که این کار می‌تواند این شرکت را به‌خودروسازان برتر کشور تبدیل کند.»

وی همچنین خواستار تولید محصولات اقتصادی و باکیفیت در صنعت‌خودرو شد و با ابراز تشکر از فعالان صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: «قدردان زحمات همگی فعالان بزرگ و کوچک در این صنعت هستیم.»

عرضه هشت مدل خودرو جدید «KMC» به بازار تا سال ۱۴۰۷

سهم قابل توجه کرمان‌موتور در رشد ۳۰ درصدی تولید خودرو طی 5 سال گذشته

رضا رضایی، مالک یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازی‌های داخلی نیز در این همایش گفت: «در شرایط فعلی و با مدیریت درست می‌توانیم کشور را از چالش‌های مختلف نجات دهیم و تحول اساسی را در کشور و صنعت‌خودرو ایجاد کنیم.»

وی گردش مالی صنعت‌خودرو جهان را 3500 میلیارددلار دانست و افزود: «تحقیق‌وتوسعه در این صنعت با هزینه‌کرد سالانه ۱۵۰ میلیارددلار در کنار صنایعی همچون IT و داروسازی قرار می‌گیرد.»

رضایی ادامه داد: «صنعت‌خودرو سالانه 1900 میلیارددلار صادرات دارد و جالب است بدانید کشور ترکیه، همسایه ایران سال گذشته موفق به‌ثبت مبلغ ۲۵ میلیارددلار صادرات در صنعت‌قطعه خودرو به ۵۶ کشور جهان شده است که این رقم برابر با ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور ماست.»

وی در ادامه از افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروهای شاسی‌بلند، رشد ۷ درصدی خودروهای اتومات، افزایش ۳۰ درصدی خودروهای برقی و هیبرید و رشد حدود ۳۰ درصدی افزایش برندهای چینی در جهان خبر داد و یادآور شد: «در پنج سال گذشته شاهد افزایش ۵۴ درصدی خودرو سواری، رشد ارزی از ۵ به ۲۶ درصد، تعداد قطعه‌سازان خصوصی از ۲۳ به ۵۴ قطعه‌ساز، رشد خودروهای اتومات از ۸ به ۲۰ درصد و افزایش خودروهای چینی از ۶ به ۲۷ درصد بوده‌ایم.»

این فعال حوزه قطعه‌سازی از شرکت کرمان‌موتور به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای خرید پلت‌فرم مشترک، انرژی‌های پاک و اهمیت زنجیره‌تامین در این شرکت، تشکر و قدردانی کرد و گفت: «بررسی آمارها نشان می‌دهد شرکت کرمان‌موتور در رشد ۳۰ درصدی تولید خودرو طی پنج سال گذشته از سهم قابل توجهی برخوردار بوده است.»



بازگشت مجدد دوج چلنجر با رنگ طلایی