درحالحاضر بازار سهام در شرایط مناسبی بهسر میبرد. برخی شاخصها همراه با کاهش فاصله نرخ ارز دولتی و آزاد، بهتدریج افزایش سود عملیاتی شرکتها و صنایع را رقم خواهد زد. ازسویدیگر، کاهش ارزش دلاری بازار از ۳۳۰میلیارد دلار به کمتر از ۱۲۰میلیارد دلار و همچنین عقبماندگی بازار بورس نسبتبه سایر بازارها در ۴سال گذشته در شرایطی که سایر بازارها مانند مسکن و خودرو در نقطهای هستند که به اصطلاح بیشاز ارزش ذاتی خود هستند، بستر مناسبی برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه فراهم کرده است.
البته شرایط امروز برعکس سال 1399 است که بازار خودرو و مسکن جذابیت بیشتری برای جذب نقدینگی داشت. درواقع، امسال شرایط به نفع بازار سرمایه تغییر کرده است. بر همین اساس پیشبینی میشود روند بازار سرمایه تا پایان سال به همین منوال ادامه یابد.
تاکنون در شاخصکل کمتر از ۲۵درصد و در شاخص هموزن ۱۴درصد بازدهی را شاهد بودیم که رشد چشمگیری محسوب نمیشود اما روندی ادامهدار خواهد بود. سیاستهای اقتصادی و متغیرهای اثرگذار اقتصادی قطعا تاثیر مستقیمی بر بورس دارند. بهویژه تغییرات در نرخ ارز نیما و بازار توافقی تاثیر قابلتوجهی داشته است.
حمایتهای لفظی و عملی مسئولان از بازار سرمایه و حتی زمزمههای کاهش نرخ بهره ازجمله عواملی هستند که در کنار متغیرهای سیاسی و برونمرزی، تمرکز بر بازار سرمایه را تقویت میکنند.
در چنین وضعیتی گروه خودرویی و ساخت قطعات باتوجه به اخباری که پیرامون آن منتشر میشود، ازجمله واگذاری سهام خودروسازان به بخشخصوصی میتواند اهرم و محرک رشد نمادهای این صنعت بورسی قلمداد شود. قدر مسلم در کنار این موضوع، افزایش سرمایه نمادهای ایرانخودرو و سایپا از محل تجدید ارزیابی داراییها و خروج از زیاندهی لازم خصوصیسازی شرکتهای جاده مخصوص است.
در نهایت نیز حذف قیمتگذاری دستوری در همه صنایع بورسی ازجمله خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا هیچ سرمایهگذاری حاضر نیست در صنعتی که قیمت محصولات آن به صورت دستوری تعیین میشود، سرمایهگذاری کند.
اینها اقداماتی هستند که برای ساماندهی صنعت خودرو باید انجام شوند. حال باید دید در این رابطه چه اتفاقاتی در عمل رخ خواهد داد.