به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
در هفته جاری، نخستین همایش قطعهسازان زنجیره تامین کرمانموتور برگزار شد که سامان فیروزی، مدیرعامل این شرکت در آن از تعهد این خودروساز بخشخصوصی به تحقیقوتوسعه سخن گفت و اعلام کرد؛ کرمانموتور در نظر دارد از محل درآمدهای حاصل از مونتاژ خودرو و همچنین سرمایهگذاریهای جدید، هزینههای R D را تامین کند و درمجموع هزینهکرد ۳درصد از درآمد عملیاتی خود برای تحقیقوتوسعه را هدفگذاری کرده است.
اهمیت بسیار بالای این برنامه از آن جهت است که تحقیقوتوسعه، موتور تحولات فناورانه و توسعه محصول در صنعت خودرو جهان است. اما در صنعت خودرو ایران، هزینه تحقیقوتوسعه همواره رقم ناچیزی را به خود اختصاص داده است.
تا پیش از بازگشت و تشدید تحریمها در سال ۱۳۹۷، کار اصلی تحقیقوتوسعه در صنعت خودرو ایران، توسط شرکتهای مهندسی خارجی انجام میشد و بودجههای اختصاصیافته به این امر توسط شرکتهای خودروساز، صرف هزینههای پرسنلی و خدمات نمونهسازی، اندازهگیری و تست محصول جدید و بخشهای نظارتی داخل شرکت و نیز هزینههای انجام کار طراحی و توسعه محصول در خارج کشور میشد. درحالیکه تحقیق و توسعه در شرکتهای جهانی خودروساز حکایت دیگری دارد. بهعنوان نمونه در قرن۲۱ هیچ کشوری به اندازه آلمان در بخش تحقیقوتوسعه در صنعت خودرو سرمایهگذاری نکرده و در ۱۷سال اخیر نیز این شرکت با فاصله صدرنشین سرمایهگذاری در بخشهای تحقیقوتوسعه به منظور نوآوری در خودروها بوده و هر سال نیز میزان این سرمایهگذاری را افزایش داده است.
در نتیجه سهم خودروسازان آلمانی در ارائه محصول جدید طی دهه اخیر، بالاتر از سایر خودروسازان و نزدیک به ۲۵درصد بوده و سهم ژاپن که در این عرصه رقیب جدی آلمان محسوب میشود، در حدود ۱۹درصد بوده است. اما در کشورهایی مانند هند که صنعت خودرو آنها در مسیر توسعه قرار دارد، توسعه محصول با ایجاد یک مرکز طراحی ملی با هدف توسعه مهارتها و ابزارهای مورد نیاز برای تسریع در انجام فرآیندهای طراحی خودروهای جدید متناسب با بازار داخل دنبال میشود.
مشوقهایی که دولت هند برای توسعه صنعت خودرو قرار داده، بیشتر در جهت ارتقای رقابتپذیری و افزایش نوآوری در عرضه محصولات جدید با هزینه پایین است. دولت هند همچنین از همکاری صنایع و مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهی با صنعت خودرو برای بهبود فرآیندهای تولید و کیفیت خودرو و قطعات آن حمایت میکند که در برنامه توسعهای کرمانموتور نیز این موضوع طی دو، سه اخیر عملیاتی شده است.
در چین اما دولت این کشور، شرکتها را در جهت ایجاد مراکز توسعه محصول با بهکارگیری و ترویج دانش خارجی و فناوریهای الکترونیک حمایت میکند. دولت چین در بخش سیاستهای مالی و سرمایهگذاری نیز شرکتها را در جهت تامین منابع مالی از موسسات مالی غیربانکی، سرمایهگذاری در بخش قطعهسازی و افزایش سرمایه از طریق فروش سهام تشویق میکند.
از سوی دیگر، دولت چین تنها در شرایطی به شرکتهای خارجی اجازه سرمایهگذاری میدهد که آن شرکتها در داخل چین مرکز تحقیقوتوسعه داخلی تأسیس کنند و از همان ابتدا به امکان ایجاد تراز ارزی صادرات و واردات اهمیت ویژه دهند. با این تفاصیل، انتظار میرود این حرکت بزرگ کرمانموتور نیز بهعنوان یک خودروساز خصوصی علاقهمند به رشد و توسعه تولید داخل، نظیر الگوهای حمایتی یادشده، با استقبال و حمایتهای کارساز دولت روبهرو شود.