آمار فرسودگی خودروهای تجاری کشور
چند سالی است که آمار خودروهای تجاری کشور در ناوگان به نفع فرسودگی اعلام میشود. براساس آخرین آماری که اواسط سال جاری اعلام شد، در سطح کشور ۶۹۰هزار کامیون و کشنده در حوزه حمل بار درون و برونشهری فعال هستند که ۴۹درصد آنها فرسودهاند. بر این اساس، درحالحاضر ۴۵درصد وانتبارها، ۳۰درصد کامیونتها و ۴۹درصد کامیون و کشندههای فعال کشور، فرسوده هستند. این آماری است که نیاز مبرم به نوسازی ناوگان را مشخص میکند و باید هرچه سریعتر از سوی دولت و سازمانهای ذیربط فکری به حال این خودروها شود، آنهم در شرایطی که به دلیل آلودگی هوا و کمبود سوخت در کشور، بیش از همیشه نیاز به مدلهای جدید و بهروز در ناوگان احساس میشود.
بزرگترین مشکل بازار خودروهای تجاری
یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری کشور در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» بزرگترین مشکل این بازار را تاثیرپذیری از نرخ ارز دانست و گفت: «متاسفانه بهرغم آنکه این صنعت در کشور سابقه دیرینهای دارد، اما در این سالها نتوانسته خود را از وابستگیهای خارجی جدا کند و همین موضوع باعث شده است تا صنعت و بازار این کشور در این سالها بهشدت وابسته نرخ ارز باشد.»
میلاد خاموشیان در ادامه عنوان کرد: «در سالهای گذشته بارها شاهد آن بودهایم که قیمت نهایی محصولات داخلی، وارداتی و موجود در بازار با کوچکترین تغییری در نرخ ارز بهشدت افزایش یافته و توان خرید متقاضیان این خودروها را تقلیل داده است.»
وی افزود: «بزرگترین اقدام برای بهبود وضعیت صنعت خودروهای تجاری آن است که دولت دست در دست تولیدکنندگان دهد و با حمایت بیشائبه و ارائه تسهیلات زیاد به آنها، این صنعت را به سمت افزایش داخلیسازی سوق دهد و وابستگی آنها به خارجیها را کم کند.»
این فعال بازار خودروهای تجاری اضافه کرد: «اگر قرار است، قراردادی با شرکتهای خارجی به امضا برسد، این قراردادها به نفع افزایش داخلیسازی و انتقال تکنولوژی به کشور باشد. در غیر این صورت، تجاریسازی در کشور همیشه در مرحله مونتاژ خواهد ماند و مانند امروز که نرخ ارز به کانال ۸۰هزار تومان رسیده است، باید در انتظار افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار و کاهش قدرت خرید متقاضیان باشیم.»
روند صعودی فرسودگی حملونقل کشور
خاموشیان با نگاهی به گذشته و طرحهایی که برای این صنعت امیدبخش بودند، بیان کرد: «این صنعت همیشه نیازمند آن بوده است که دولت، طرحهای مشخص و مستمری را برای آن در نظر بگیرد و دست کمک به سوی تولیدکنندگان دراز کند.»
وی همچنین گفت: «تجربه اما نشان داده است که این طرحها به دلیل مشکلات تحریمی و ارزی چندان موفق عمل نمیکنند. کما آنکه در سال ۹۶ نیز بنا بر جامعترین این طرحها، قرار بود بیش از ۲۲۰هزار خودرو تجاری طی ۳سال در کشور نوسازی شوند، اما در مواجهه با مشکلات تحریم و اقتصاد کشور، به بنبست خورد و ناموفق رها شد.»
وی ادامه داد: «درحالحاضر آمار خودروهای فرسوده در این سالها افزایش یافته و بهرغم برنامههای اسقاط و واردات مدلهای کارکرده، اتفاق چندانی در ناوگان نیفتاده است و همچنان شاهد روند صعودی فرسودگی حملونقل کشور هستیم.»
تاثیر واردات کامیونهای کارکرده بر بازار
این فعال بازار خودروهای تجاری کشور در ادامه با اشاره به واردات کامیونهای کارکرده عنوان کرد: «در دو سال اخیر، بهرغم آنکه برای واردات کامیونهای کارکرده حاشیه درست کردند، اما در عمل موفقیتی حاصل نشد.»
خاموشیان افزود: «ابتدا بهنظر میرسد که این طرح در شرایطی که تولید داخل با مشکلات دستوپنجه نرم میکند، میتواند کمک حال ناوگان داخلی باشد و بازار را رونق دهد، اما در ادامه اجرای طرح، مشکلات ناشیاز بوروکراسیهای اداری و ترخیص و شمارهگذاری این خودروها، در کنار افزایش نرخ ارز، این طرح را هم بیفایده کرد.»
وی افزود: «این در حالی است که با زمزمه ورود مدلهای ۱۰سال کارکرده به کشور، مخالفان این طرح افزایش پیدا کردند و امید به نوسازی ناوگان از طریق ورود این خودروها از بین رفت و به نظر نمیرسد که مدلهای ۱۰ساله حتی به فرض ورود راحت به ناوگان، بتوانند تفاوت چندانی در این ناوگان ایجاد کنند.»
این فعال بازار خودروهای تجاری در پایان خاطرنشان کرد: «برای رهایی از وضعیت فعلی بازار و صنعت خودروهای تجاری، تنها باید دولت اقدام درخور و مناسبی انجام دهد و دست تولیدکنندگان را بگیرد و با ارائه تسهیلات به متقاضیان و خریداران این خودروها، راه را برای نوسازی چه از طریق مدلهای داخلی و چه از طریق وارداتیها هموار کند.»