عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
وقتی سخن از واردات خودرو به کشور مطرح میشود اولین موضوعی که فکر سیاستگزاران کلان صنعتی را درگیر میکند، خروج ارز از کشور بدون اشتغالزایی است. اما آنچه حائزاهمیت بوده و کمتر به آن پرداخته میشود، سود و منفعتی است که واردات خودروهای روز دنیا برای صنایع مختلف و پاییندستی خودرو در کشور به همراه میآورند. این روزها با ورود خودروهای جدید به بازار کشور بخشی از تولیدکنندگان روانکارهای خودرویی برای تامین و تولید روانکارهای موردنیاز این خودروها به تکاپو افتادهاند و به سمت تولید محصولاتی با کیفیت و گرید موردنیاز این خودروها میروند؛ از روانکارهای موتوری گرفته تا گیربکسهای اتوماتیک که همگی میتوانند اشتغال بسیاری در داخل ایجاد کنند و علاوهبر آن سطح دانش در صنعت را به شدت بالا ببرد.
گریدهای جدیدی که در صورت عدم تولید داخل باید از خارج کشور وارد شوند اما با همت صنایع پایین دستی در حال داخلی سازی است. در بخش دیگر، خودروهای جدید سایزهای خاصی از تایر را با تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا نیاز دارند که همین موضوع بهعنوان موتور محرکی برای صنعت تایر مطرح شده و به تدریج تولیدکنندگان تایر نیز به سمت تولید این محصولات با تکنولوژی بالا میروند.
اتفاقی که در دیگر بخشهای صنعت در حوزه قطعات نیز رخ خواهد داد و قطعهسازان سعی در بهروزرسانی دانش و سطح تولیدات خود خواهند کرد.
ازسویدیگر شبکه خدمات پس از فروش در کشور نیاز به بازآموزی دانش روز دنیا خواهد داشت و همین موضوع سبب میشود تا فعالان این بازار به سمت کسب دانش و به روزکردن اطلاعات و دانش فنی خود گام بردارند.
بر همین منوال و با توجه به تمرکز دولت بر ورود خودروهای پاک اعماز خودروهای تمام برقی و یا هیبریدها به بازار، باید سازوکار ویژهای نیز در وزارت صمت برای انتقال تکنولوژی تولید ملزومات این خودروها و انتقال دانش فنی تعمیر و نگهداری نیز در نظر گرفته شود تا بازار خدمات پس از فروش به محیطی برای آزمون و خطا مبدل نشود. روندی که با برگزاری کلاسهای آموزشی در سطوح مختلف میتوان به آن سرعت بخشید.
در مجموع واردات خودروهای روز دنیا به کشور علاوهبر اینکه تکنولوژی روز دنیا را در اختیار شهروندان قرار میدهد این مزیت را نیز دارد که سطح دانشفنی در بازار و صنعت خودرو را نیز ناخواسته بالا میبرد و در آینده به عنوان موتورمحرک پیشرفت صنعت خودرو قابلاستفاده میشود.
پس نباید به موضوع واردات خودرو تنها از یک بعد نگریست و آن را برابر با خروج ارز قلمداد کرد، بلکه میتوان این موضوع را فرصتی دانست که در صورت بهرهبرداری صحیح از آن صنعت خودرو در لایههای مختلف را حمایت و ارتقا داد.
از سوی دیگر ارتقای قطعهسازان، تایرسازان و دیگر صنایع پاییندستی صنعت خودرو با بهرهگیری از این فضا و رسیدن به استانداردهای روز دنیا، موجب میشود به آرامی خود را در بازارهایی خارج از مرزهای کشور معرفی و از آنها سهمخواهی کنند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد ارزآوری بالایی برای کشور به همراه خواهد داشت.