اگر از علاقهمندان به دنیای خودروهای اسپرت باشید، حتما میدانید که کوروت C۷ یک سوپراسپرت آمریکایی است که بهراحتی رقبای قدرتمند اروپایی خود را بهچالش میکشد. اما جذابترین خودرویی که در دوران پساکرونا معرفی شد، کوروت C۸ استینگری (نسل هشتم) است. نسخه تولیدی کوروت C۸ سوم فوریه سال ۲۰۲۰ بهجهان معرفی شد. برخلاف نسلهای قبل C۸ استینگری یک سوپراسپرت متفاوت و خاص بهحساب میآید.
برای نخستینبار مهندسان و طراحان کمپانی شورولت این خودرو پرفورمنسی را بهصورت موتور وسط یا Mid-Engine بهتولید رساندند. کوروت C۸ علاوهبر موتور وسط با ظاهری بسیار زیبا و اسپرت بهبازار آمد. این خودرو از نظر استایل، برخلاف نسلهای قبل از خود از کاپوت کوتاه و پشت بلند برخوردار است. پروفیل خودرو با خطوط تیز، فرمهای شکسته روی بدنه و تناسب عالی رینگها (۱۹ و ۲۰ اینچی)، از کاراکتر سنگین و نافذی برخوردار است.
کوروت C۸ در دو نسخه کوپه و کانورتیبل عرضه شده است که در این مطلب، نسخه کانورتیبل این خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. چهره خودرو با چراغهای کشیده، گرافیک LED ویشکل و خطوط تیز روی کاپوت، ظاهری دلفریب و تهاجمی برای این خودرو فراهم کرده است. در نمای عقب، خطوط تیز همچنان حفظ شده و چراغهایی مشابه کامارو و با گرافیک ال شکل نمای اسپرتی به این سوپراسپرت میبخشند.
اضافه شدن لیپ فیبرکربنی زیر سپر جلو، رکابهای فیبرکربنی، ورودی هوا در کنار درهای خودرو (بهرنگ مشکی پیانویی)، اسپویلر مشکی پیانویی و دیفیوزر فیبرکربنی در میان سراگزوزهای مربعشکل دوتایی در طرفین سپر، ویژگیهای اسپرت این سوپراسپرت را دوچندان میکنند. در زمان قرارگیری پشت فرمان کوروت C۸ استینگری کانورتیبل با فضای دلنشین لوکس و اسپرتی مواجه میشوید. طراحی داخلی کوروت C۸ استینگری را باید خاصتر از هر سوپراسپرت دیگر دانست. طراحی ادوات بهسمت راننده متمایل شده تا حس و هیجان بیشتری را در زمان رانندگی بهوجود آورد. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) ۱۲ اینچی و صفحهنمایش ۸.۷ اینچی در کنار کلاستر، فضای کاملا مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. طراحی چندضلعی داشبورد، چیدمان انبوهی از کلیدهای فیزیکی برای تنظیمات گرمکن صندلیها و سایر تنظیمات سیستم تعلیق و ... حس خاصی را بهکابین C۸ استینگری میبخشند.
از سوی دیگر غربیلکفرمان اسپرت، قرارگیری دو پدال شیفتر پشت فرمان، طراحی منحصربهفرد دکمههای وضعیت رانندگی و صندلیهای نسل جدید اسپرت و ارگونومی، رانندگی با کوروت C۸ استینگری را غیر قابل توصیف جلوه میدهند.
جالب است بدانید که استفاده از متریال آلومینیوم و فیبرکربن در سازه بدنه، توزیع وزن در این نسل را از ۴۵ به ۵۵ رسانده است که این نوع ساختار منجر بهایجاد هندلینگ بهتر و مرکز ثقل بالاتر میشود. قلب تپنده این سوپراسپرت آمریکایی را موتور حجیم و نسبتا پرتوانی تشکیل میدهد.
پیشرانه کوروت C۸ استینگری، عضو جدید خانواده LS قوای محرکه جنرالموتورز است. این موتور ۸ سیلندر با آرایش ویشکل بهحجم ۶.۲ لیتر تنفسطبیعی (موسوم به LT۲) راندمان نسبتا بالایی را ایجاد میکند. ساختار ۱۶ سوپاپ در سرسیلندرها (برای کاهش استهلاک، در هر سیلندر از دو سوپاپ استفاده شده است)، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و مانیفولد ورودی متغیر میتواند حداکثر ۴۹۰ اسببخار قدرت را در ۶ هزار و ۴۵۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۶۴۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۵ هزار و ۱۵۰ آرپیام تولید کند. گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، قدرت و گشتاور تولیدشده را به چرخهای عقب منتقل میکند.
اگرچه کوروت C۸ استینگری دارای پیشرانه حجیمی است، اما با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه میتواند شتاب بینظیری ایجاد کند. با توجه بهتست درایو مجله کاراند درایور، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت این سوپراسپرت ۲.۸ ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۳۱۲ کیلومتر برساعت است. قیمت نسخه کانورتیبل C۸ استینگری ۹۲ هزار و ۴۳۵ دلار است.