کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

منبع خبر / خودرو / 2 روز پیش

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

نسخه‌ی L از کیا اسپورتیج به تازگی وارد ایران شده است. اکستریم LX نیز به عنوان محصول لوکس چری توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. این خودروها ابعاد مشابه دارند و در بازار ایران، مشتریان متفاوت را جذب می‌کنند. فهرست محتوا مقایسه طراحی...

نسخه‌ی L از کیا اسپورتیج به تازگی وارد ایران شده است. اکستریم LX نیز به عنوان محصول لوکس چری توسط مدیران خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. این خودروها ابعاد مشابه دارند و در بازار ایران، مشتریان متفاوت را جذب می‌کنند.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

مقایسه‌ی خودروهای چینی با کره‌ای و ژاپنی از جهات مختلف، جالب است. خصوصا در آسیا و خاورمیانه، معمولا مدل‌های پرفروش ساخت کره و ژاپن، رقیبی از چین دارند که قیمت مشابه با امکانات بیشتر ارایه می‌دهد. از سویی دیگر، برای مشتری ایرانی که دسترسی آزاد به خودروهای درجه یک جهان را از دست داده است، حق انتخاب چندانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

شاید تا ۵ سال پیش، اکثر خودروهای چری، قابل مقایسه با تولیدات کیاهیوندای نبودند؛ اما امروزه غالب خودروسازان چینی، با پیشرفت فنی و حفظ قیمت، مدل‌های برندهای مختلف دنیا را به چالش می‌کشند. حالا، حتی در کشورهای مثل استرالیا که مالیات و عوارض خودروهای وارداتی نزدیک به صفر است، افرادی وجود دارند که خودروی ساخت چین را به محصول کره‌ای ترجیح می‌دهند؛ چراکه احساس می‌کنند در ازای پرداخت میزان مشخصی از پول، امکانات بیشتری به دست می‌آورند.

کیا اسپورتیج جدید نمای نسل های مختلف

کیا برای مردم ایران با پراید معرفی شد و حالا برندی مشهور در سطح جهانی است. این مجموعه، سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانه‌ی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامه‌پسند دارند که فراتر از انتظار عامه‌ی مردم است. بازار ایران در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

چری اکستریم TXL اکسید نمای سه رخ

سال ۲۰۱۷ برند اکسید (Exeed) توسط چری تاسیس شد تا مدل‌های لوکس این شرکت را جدا از دیگر محصولات نشان دهد. البته دیگر زیرمجموعه‌های چری، مثل اومودا، جیکو و جتور (فیدلیتی) هم وجود دارند. اکستریم TXL و LX چری سال ۲۰۱۹ به بازار چین رسیدند؛ اما برخلاف ابعاد مشابه از نظر فنی تفاوت‌های جالبی دارند. کستریم TXL با استفاده از پلتفرم تیگو ۸ و موتور ۲ لیتر توربو، چهار چرخ محرک است.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

اکستریم LX روی پلتفرم مشترک با چری X55 و تیگو ۷ پرو تولید می‌شود. این محصول، صرفا دیفرانسیل جلو است و پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتر توربو دارد. اکستریم LX از اکستریم TXL و کیا اسپورتیج وارداتی، کوچک‌تر است.

مقایسه طراحی کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX

بحث طراحی بدون در نظر گرفتن ارزش برند، سلیقه‌های از جهات مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسپورتیج از سبک طراحی ساختار شکن و منحصربه فرد استفاده می‌کند که متفاوت از غالب خودروهای دنیا است؛ اما اکستریم TXL و LX با زیبایی عامه‌پسند مشابه بسیاری دیگر شاسی‌بلندهای مدرن جهان، ارایه می‌شوند. در مجموع، می‌توان انتظار داشت، اسپورتیج ۲۰۲۵ برای خریدارن جوان‌تر، جذاب‌تر باشد و افراد علاقه‌مند به مدل‌های لوکس با شخصیت سنگین، اکستریم TXL یا LX ‌ را ترجیح دهند.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

حالت دماغ‌ ببر (Tiger Nose) که در خودروهای قدیمی کیا مشهود بود؛ به شکلی مخفی و ظریف روی اسپورتیج جدید اجرا شده است. روشنایی روز (Day light) با خط مورب دیده می‌شود و چراغ اصلی، در طرفین همراه خطوط تیز است. ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ بخش بزرگی از جلوپنجره‌ی مشبک و سپر را تشکیل می‌دهند؛ اما چندان ارزان‌قیمت و آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. حجم‌دهی کاپوت جلو و سپر نیز ساده است.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از عجیب‌ترین چراغ‌ عقب‌های دنیا را ارایه می‌دهد. از سویی دیگر، حجم زیاد ادوات پلاستیکی در سپر و پشت بدنه، توی ذوق می‌زند. طراحان این کراس‌اور، حالت ساده و کم‌هیجان را برای درپوش صندوق انتخاب کرده‌اند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای کلاسیک، روی سپر است. طراحی بال عقب، شیب سقف تا انتهای بدنه و فرم شیشه، نکات جذاب در طراحی اسپورتیج هستند.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

اکستریم TXL کمی بزرگ‌تر از اکستریم LX است. از نظر ویژگی‌های لوکس هم، طبیعتا TXL با جلوپنجره‌ی کروم، برتری خود را نشان می‌دهد. هر دوی این خودروها، وابستگی چندانی به مواد پلاستیکی ندارند و صرفا برای زیر سپر تا قاب گلگیر، ادوات سیاه استفاده می‌کنند.

قیمت نهایی اکستریم TXL و LX اعلام شد | مجله پدال

کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا جلوپنجره، نکته‌ی مثبت در TXL است که البته اکستریم LX چنین حالتی ندارد. هر دو خودرو از رینگ ۱۹ اینچ استفاده می‌کنند و در عمق، چراغ‌های پیوسته دارند. از نمای پشت، تشخیص اکستریم TXL از LX مشکل است و زه‌وار کروم براق برای مدل گران‌تر، مشابه آنچه برای جلوپنجره استفاده شده، تمایز ایجاد می‌کند.

مقایسه جامع دو خودروی جدید اکستریم | مجله پدال

اسپورتیج وارد شده به ایران، نسخه‌ی L با کشیدگی بدنه و فاصله محوری بیشتر محسوب می‌شود. با این شرایط، اکستریم TXL و LX به ترتیب، کمی بزرگ‌تر و اندکی کوچک‌تر از رقیب کره‌ای هستند. جدول ادامه‌ی مطلب، ابعاد این خودروها را نشان می‌دهند.

کیا اسپورتیج L اکستریم LX اکستریم TXL
طول (میلی‌متر) ۴۶۷۰ ۴۵۲۰ ۴۷۷۵
عرض (میلی‌متر) ۱۸۶۵ ۱۸۴۸ ۱۸۷۲
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۶۴۵ ۱۶۸۵ ۱۶۸۵
فاصله محوری (میلی‌متر) ۲۷۵۵ ۲۶۳۰ ۲۸۰۰

مقایسه کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX

در نسخه‌ی وارداتی اسپورتیج، دسته دنده‌ی جدید به شکل جوی‌استیک و نمایشگرهای بزرگ استفاده شده‌اند تا تفاوت مهم این خودرو نسبت به مدل ۲۰۲۳ ثابت شود. از سویی دیگر، اکستریم TXL و LX نیز مثل رقیب کره‌ای، نمایشگرهای پیوسته ارایه می‌کنند.

از نظر راحتی در کابین، کیفیت ساخت صندلی‌ها و حس لوکس سرنشینان، تفاوت خاصی بین کیا اسپورتیج و شاسی‌بلندهای اکستریم دیده نمی‌شود. با کمی دقت، می‌توان ادعا کرد اکستریم TXL به لطف عرض بدنه‌ی بیشتر و طراحی خاص داشبورد، برنده‌ی مقایسه بین سه خودروی فوق باشد. این موضوع خصوصا هنگام سفرهای بین شهری، ثابت می‌شود؛ ضمن اینکه شاسی بلند کره‌‌ای، برای داشبورد و تودری‌ها، بهره‌ی چندانی از مواد نرم و چرمی نبرده است.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

ظاهرا کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ وارداتی، تریم داخلی روشن و صندلی‌های چرم سفید دارد؛ اما اکستریم TXL و LX، فضای داخلی تیره ارایه می‌کنند. موارد گفته شده، ممکن است سلیقه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهند؛ چراکه حفظ نظافت و نوع واکنش طبیعی صندلی‌ها در شرایط گرما یا سرما به دلیل رنگ تیره یا روشن، متفاوت است.

مقایسه فنی کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX

از نظر توانایی حرکتی، مقایسه کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ و اکستریم LX نزدیک هستند؛ اما اکستریم TXL برتری واضح با دو کراس‌اور دیگر دارد. سیستم دو دیفرانسیل نیز، فعلا فقط برای TXL ارایه می‌شود.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

اسپورتیج وادراتی کوشا خودرواز یک پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI استفاده می‌کند. این موتور قدرت ۱۹۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن متر دارد. قوای محرک از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک، مصرف سوخت ترکیبی ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

نسخه ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک برای اکستریم TXL ارایه شده است. آزمون‌های غیررسمی از این مدل، صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ تا ۸ ثانیه و مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر را نشان داده‌اند. نهایت سرعت این خودرو محدود شده به ۲۰۰ کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.

Exeed LX-обзор автомобиля, особенности и преимущества

برای اکستریم LX مشابه تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس FX پرمیوم، موتور ۱/۶ لیتر توربو همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک وجود دارد. قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر، اکستریم LX را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. این خودرو، صرفا دیفرانسیل جلو است و ۸ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

کیا اسپورتیج L اکستریم LX اکستریم TXL
ججم موتور (لیتر) ۱/۵ ۱/۶ ۲
قدرت (اسب بخار) ۱۹۸ ۱۹۰ ۲۶۱
گشتاور (نیوتن‌متر) ۲۵۳ ۲۹۰ ۴۰۰
میانگین مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۷ ۸ ۱۰
سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) ۹ ۹ ۱۰

مقایسه تجهیزات کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX

سه خودروی فوق، فهرست نسبتا کاملی از آپشن‌های مختلف دارند. امکانات مشترک این سه کراس‌اور، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، سانروف برقی، دسته دنده الکتریکی، سنسور نور، فرمان برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین و سنسور پارک عقب هستند.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

مطابق آنچه انتظار می‌رود، اکستریم TXL امکانات بیشتری نسبت به کیا اسپورتیج و اکستریم LX دارد. علاوه‌بر سیستم دو دیفرانسیل، کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز و ادامه حرکت خودکار در ترافیک، فقط در اکستریم TXL ارایه می‌شود. ترمز اضطراری نیز ظاهرا در کیا اسپورتیج وارداتی وجود ندارد. دیگر آپشن جالب در اکستریم TXL سردکن صندلی و تهویه مطبوع دوگانه مستقل اتوماتیک است که در اسپورتیج و اکستریم LX فراهم نیست.

مقایسه قیمت اسپورتیج ۲۰۲۵ با اکستریم TXL و LX

اکستریم LX در برنامه‌ی پیش‌فروش آبان ۱۴۰۳ به قیمت ۲/۳ میلیارد تومان عرضه شد. مدیران خودرو برای اکستریم TXL قیمت ۳/۲ میلیارد تومان را در مورخ ۱۷ آذرماه اعلام کرد. قیمت نهایی برای کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ وارداتی کوشا خودرو هنوز مشخص نیست؛ اما می‌توان انتظار داشت با توجه به نرخ دلار فعلی، هزینه خرید ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان داشته باشد.

کیا اسپورتیج 2025 یا اکستریم TXL و اکستریم LX مقایسه شاسی بلندهای وارداتی

از دیدگاه نگارنده، انتخاب بین اکستریم TXL و کیا اسپورتیج با یک میلیارد تومان اختلاف قیمت، چندان ساده نیست. مدیران خودرو طی سال‌های اخیر، معمولا خدمات گارانتی مناسب و لوازم یدکی مورد نیاز را فراهم کرده است. همچنین حس لوکس در خودروی چینی، بیشتر از اسپورتیج احساس می‌شود. از نظر کیفیت فنی در دراز مدت، می‌توان مطمئن بود شاسی‌بلند کره‌ای، کم دردسر تر باشد و حدود صد هزار کیلومتر رانندگی بدون خرابی را حفظ کند.

کیا اسپورتیج 2024



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کلوت آفرودی با چهره های جدید، تیونینگ دیجیتالی خودروبانک برای کلوت مکث موتور + عکس