حل بخشی از مشکلات بازیسازان با رفع فیلتر گوگل پلی
با گذشت حدود دوهفته از رفع فیلتر گوگل پلی بررسیها حاکی از مثبت بودن ارزیابی ها دارد و آنگونه که مسئولان میگویند رفع فیلتر گوگلپلی بخش بزرگی از مشکلات بازیسازان در ایران را رفع کرده و با این اقدام رشد چشمگیر در دانلود بازیهای ایرانی و استقبال کاربران از این بازیها رخ داده است.
حل بخشی از مشکلات بازیسازان با رفع فیلتر گوگل پلی
به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد امروزه صنعت بازی سازی یکی از مهمترین و پردرآمدترین صنایع مدرن جهان است. در ایران نیز تا پیش از تأسیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۸۷ بازی سازی در ایران چندان جدی گرفته نمیشد اما از تحول بزرگی در این حوزه ایجاد شد و این بنیاد ماموریتهای گوناگونی از جمله رونق تولید بازیهای ایرانی، نظارت بر محتوای بازیهای خارجی، آموزش بازیسازی، پژوهش در بازیهای ویدیویی و … را برعهده گرفت و در بخش آموزش هم «انستیتو ملی بازیسازی ایران» ایجاد شد.
با معطوف شدن توجهات به این سمت، ایران نیز همانند سایر کشورها در این صنعت پیشرو شناخته شد به گونهای که توانست رتبه نخست منطقه را کسب کنند.
بنابر آخرین آمار اعلام شده درحال حاضر ۳۴ میلیون بازیکن در کشور وجود دارد که چهار میلیون آنها بازیکن های حرفه ای هستند که به طور متوسط روزی شش ساعت بازی می کنند. علی رغم همه چالشها و فراز و فرودهای مسیر پیشرفت این صنعت، طی سالهای گذشته ایجاد محدودیت و به دنبال آن فیلتر گوگل پلی مشکلاتی را برای فعالان این حوزه به وجود آورد.
کارشناسان بر این باور بودند که فیلتر کردن گوگل پلی صنعت بازی را با چالشهای بسیاری رو به رو کرد؛ به گونهای که این محدودیتها هم برای سازنده بازی ملموس بود و هم تجربه کاربری بازی کننده دچار افت ملموس شد.
مسئولان این حوزه تأکید کردند با فیلتر شدن گوگل پلی مسیر سختتری برای دانلود بازیها به وجود آمده اما بعد از این واقعه افراد از اپلیکیشنهای ایرانی مانند بازار و مایکت اقدام به دانلود بازیها میکنند؛ بنابراین تاثیری بر تعداد دانلود نداشته بلکه محل دانلود تغییر کرده است و حتی به نفع این اپلیکیشنهای داخلی شده است.
با این حال با گذشت تقریبا دو سال و نیم از محدودیتهای اعمال شده، چهارم دی ماه سال جاری گوگل پلی و واتساپ با تأیید اعضای شورای عالی فضای مجازی رفع فیلتر شدند. اقدامی که نظر مثبت بسیاری از دولتمردان و فعالان این حوزه را به دنبال داشت و می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
رشد چشمگیر دانلود بازیهای ایرانی با رفع فیلتر گوگل پلی
محمد زهتابی- رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای- در این زمینه گفته است رفع فیلترینگ گوگلپلی بخش بزرگی از مشکلات بازیسازان در ایران را رفع کرده و این کمیسیون برای رفع فیلترینگ گوگلپلی تلاش بسیاری کرده است.
او افزود: با رفع فیلترینگ گوگلپلی اکنون شاهد رشد چشمگیر دانلود بازیهای ایرانی و استقبال کاربران از این بازیها هستیم. این امر کمک شایانی به رشد صنعت بازیهای ویدئویی در ایران میکند. فیلترینگ و اختلالات اینترنتی در کشورمان مانع بزرگی بر سر راه رشد بازیهای ویدئویی در کشور است.
به گفته او اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع شود، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود؛ این امر موجب میشود کارفرمایان حقوق بالاتری به پرسنل و نیروهای متخصص پرداخت کرده و نیروهای حرفهای دلایل بیشتری برای ادامه فعالیت در داخل کشور داشته باشند. در نتیجه مهاجرت نخبگان و نیروهای زبده در صنعت بازیسازی کاهش خواهد یافت. رفع فیلترینگ مشکل آموزش را نیز تا حدودی رفع خواهد کرد چراکه یوتیوب خود یک دانشگاه رایگان بوده و نیروها میتوانند از آن مهارتهای بسیاری بیاموزند.
فعالان این حوزه بر این باورند که مهمترین چالش بازیسازی در ایران ترکیب فیلترینگ و تحریمهاست. با توجه به آخرین محاسبات صورت گرفته، بیش از ۹۰ درصد از نرمافزارها، سرویسهای کنترل پروژه و سیستمهایی که برای تولید بازی استفاده میشود، یا تحریم و یا فیلتر هستند. سایر نرمافزارهایی هم که فیلتر نیستند اگر با IP ایران به آنها متصل شویم، این احتمال وجود دارد که بعد از یک مدت مشخصی اکانت را ببندند.
به گفته تحلیلگران اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع شود، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود؛ این امر موجب میشود کارفرمایان حقوق بالاتری به پرسنل و نیروهای متخصص پرداخت کرده و نیروهای حرفهای دلایل بیشتری برای ادامه فعالیت در داخل کشور داشته باشند. در نتیجه مهاجرت نخبگان و نیروهای زبده در صنعت بازیسازی کاهش خواهد یافت. رفع فیلترینگ مشکل آموزش را نیز تا حدودی رفع خواهد کرد چراکه یوتیوب خود یک دانشگاه رایگان بوده و نیروها میتوانند از آن مهارتهای بسیاری بیاموزند.
بازیسازان تأکید می کنند زیرساختهای ارتباطی که در اختیار سایر صنایع مرتبط با تکنولوژی و IT قرار دارد اصلا قابل قیاس با بازیساز نیست. بازیساز با هزار مصیبت و مشکل و با وجود تحریم و فیلترینگ، عدم حمایت و… مسیر خود را ادامه میدهد و خود را در این شرایط زنده نگه میدارد و تا همین نقطه هم به سختی به دنبال سرمایهگذار رفته است، اما بیش از این دیگر حق بازیساز نیست که بخواهد بار همه مشکلات را به تنهایی به دوش بکشد.