این مقام مسئول دراینباره اظهار کرد: «امکان وکالتی کردن حسابها نزد بانکهای عامل مورد تایید سامانه، از سهشنبه ۱۱ دیماه فراهم شده است. بر این اساس متقاضیان تا روز دوشنبه ۱۷ دیماه برای این منظور و واریز وجه ۵۰۰ میلیونتومانی در این حساب میتوانند اقدام کنند.»
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «مهلت ثبت درخواست خودرویی نیز با توجه بهزمان ۷۲ ساعته از وکالتی کردن حسابها از امروز ۱۵ دیماه آغاز خواهد شد و تا ۲۰ دیماه ادامه خواهد داشت.»
ضیغمی اعلام کرد: «در این دور از عرضه خودروهای وارداتی ۸ هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد.»
این درحالی است که بازار خودروهای وارداتی کشور طی سه ماه و نیم گذشته با وجود رشد نرخ ارز، روند نسبتا متفاوتی را پشت سر گذاشته است؛ بهنحوی که منحنی کلی قیمت روندی نزولی را بهخود دیده است. هرچند برخی خودروهای وارداتی در بازه زمانی تحت بررسی با رشد قیمت مواجه شدهاند، اما اولا تعداد آنها چندان زیاد نیست و ثانیا بهنظر نمیرسد دلیل صعود قیمت آنها همنوایی با بازار ارز باشد.
بررسیها نشان میدهد قیمت دلار از ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان ابتدای مهرماه سال جاری بهحدود ۸۱ هزار و ۲۰۰ تومان در این روزها رسیده است. بنابراین قیمت دلار در بازه زمانی بیش از ۱۰۰ روزه حدود ۳۷ درصد رشد کرده است. این درحالی است که منحنی قیمت چند خودرو وارداتی در بازه زمانی مورد نظر چیزی حدود ۱۰ درصد افت را نشان میدهد.
هرچند برخی خودروهای وارداتی در این ۱۰۰ روز ثبات نسبی قیمت داشته یا با رشد قیمت مواجه شدهاند، با این حال آنها نیز متناسب با دلار پیشروی نکردهاند. برخی از این خودروها مدلهای سال ۲۰۲۴ هستند که طی سال جاری وارد شده و هنوز هیجان قیمتیشان تخلیه نشده است.اما اتفاق اصلی در بازار خودروهای وارداتی طی ۱۰۰ روز گذشته، افت بهای بیشتر خودروها و پیروی نکردن منحنی قیمت در این بازار از بهای ارز است. این اتفاق از چند ماه پیش در بازار خودروهای داخلی نیز رخ داد؛ بهنحوی که منحنی قیمت در این بازار، دیگر مانند گذشته تمام و کمال از نوسان نرخ ارز پیروی نمیکند.
بهنظر میرسد با توجه بهقدرت خرید مشتریان، بازار خودرو فعلا کشش رشد قیمت بهاندازه نوسان بازار ارز را ندارد. این به آن معنا نیست که بازار خودرو بهطور کامل راه خود را از ارز جدا کرده است؛ چه آنکه هنوز هم از این بازار خط میگیرد؛ اما مانند گذشته وابستگی کامل بهارز و تغییرات آن ندارد.
در مورد خودروهای وارداتی نیز این موضوع کم و بیش صدق میکند. وارداتیها نیز در گذشته وابستگی زیادی بهبازار ارز داشتند؛ اما این وابستگی از چند ماه قبل تا بهامروز کاهش یافته است.
حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود رشد قیمت ارز، خودروهای وارداتی (در کل و بهجز مواردی استثنا) بهلحاظ بها روند نزولی داشتهاند؟ این ماجرا دلایل مختلفی دارد که از آن جمله میتوان بهرشد عرضه این مدل خودروها اشاره کرد. بر این اساس طی سال جاری روند واردات خودرو بهکشور درمقایسه با گذشته سرعت بیشتری بهخود گرفته و بنابراین عرضه زیاد شده است.
در کل سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که عدد بسیار کمی محسوب میشود. این درحالی است که طی ۹ ماه نخست امسال بالغ بر ۳۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و این آمار حدودا سه برابر سال گذشته است.
طبیعی است که با افزایش عرضه، قیمت کاهشی شود و این اتفاق درمورد خودروهای وارداتی نیز رخ داده است. البته واردات خودرو بهکشور همچنان از برنامهریزیهای اولیه بسیار عقب است؛ اما بههر حال در سال جاری نسبت بهپارسال واردات رشد حدودا ۲۰۰ درصدی داشته و این موضوع تاثیر خود را بر بازار گذاشته و روند قیمت را نزولی کرده است.
افت قیمت ۱۵ میلیونتومانی «ریرا» (۱۴۰۳)
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ریرا (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۸۱۰ میلیونتومان، نیسان آپشنال (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۶۳۴ میلیونتومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۹۷۷ میلیونتومان، کوییک S (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیونتومان کاهش ۴۷۳ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیونتومان کاهش ۸۰۳ میلیونتومان و پارس سال (دریچهسیمی) (۱۴۰۳) با یک میلیونتومان کاهش ۸۲۷ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت ۳ تا ۳۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیونتومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۲۰ میلیونتومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۸۴۷ میلیونتومان و کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۷۸۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیونتومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد ۶۵۰ میلیونتومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان رسید. از طرفی کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش، ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان ارزشگذاری شد.