چشم‌ انداز سیستم مدیریتی ایلان ماسک در سال 2025

منبع خبر / خودرو / 1 روز پیش

چشم‌ انداز سیستم مدیریتی ایلان ماسک در سال 2025

فروش تسلا در سال ۲۰۲۴ نسبت‌به ۲۰۲۳ کاهش یافته تا غول خودروسازی اولین کاهش فروش سالانه خود از سال ۲۰۱۱ تاکنون را تجربه کند.

تسلا ارقام مربوط به فروش سال ۲۰۲۴ خود را اعلام کرد که طبق آن، غول خودروسازی متعلق به ایلان ماسک ۱.۷۹ میلیون خودرو فروخته است. برای سال ۲۰۲۳ این میزان ۱.۸میلیون دستگاه اعلام شده بود. همچنین این برای اولین‌بار در بیش از یک‌دهه گذشته تسلا با وجود تخفیف‌ها، رویدادهای هیجان‌انگیز خود و دردسترس‌بودن بیشتر سایبرتراک، کاهش فروش خودرو را تجربه می‌کند.

نخستین کاهش فروش سالانه تسلا از سال ۲۰۱۱

طبق گزارش‌های منتشرشده، تسلا از اکتبر تا دسامبر (سه‌ماهه چهارم) با ۲.۳درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه قبل، ۴۹۵۵۷۰ خودرو را به بازار عرضه کرده است. البته تحلیلگران انتظار فروش ۴۹۸ هزار خودرو توسط این شرکت را داشته‌اند. با این وجود، تعداد خودروهای فروخته‌شده توسط این شرکت در سال ۲۰۲۴ به عدد ۱.۷۹ میلیون دستگاه می‌رسد، یعنی ۱.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳. از سال ۲۰۱۱ تاکنون تسلا کاهش فروش جهانی سالانه را تجربه نکرده بوده است.

این شرکت سال ۲۰۱۰ توانسته بود ۱۳۰۶ خودرو به فروش برساند، اما یک سال بعد این میزان به ۱۱۲۹ خودرو کاهش یافت. تسلا قرار است در ۲۹ژانویه گزارش درآمد سه‌ماهه چهارم خود را اعلام کند.

پس از انتشار گزارش مربوط به فروش سال ۲۰۲۴، سهام تسلا در روز پنجشنبه ۶.۱درصد کاهش یافت. در سطح جهانی نیز این شرکت با کمپانی‌های خودروسازی چینی در حال رقابت است.

BYD ازجمله این شرکت‌هاست که در سال جاری ۴.۲۵ میلیون خودرو به فروش رسانده و اکنون در حال تهدید کسب‌وکار خودرو برقی تسلا در چین است. حالا که ایلان ماسک با حمایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده قدرت بیشتری در آمریکا گرفته است، باید دید رقابت ‌تسلا و شرکت‌های چینی در سال ۲۰۲۵ چگونه پیش خواهد رفت. اخیرا یکی از خودروهای سایبرتراک این شرکت در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ منفجر شده بود.

از مدل‌های جدید تا شغل دولتی ایلان ماسک

تنوع خودروهای تسلا در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد. تسلا مدل Y جدید و ۲ مدل مقرون‌به‌صرفه دیگر در این سال معرفی خواهند شد. چشم‌انداز خودروهای تسلا در سال ۲۰۲۵ و نحوه فعالیت این شرکت پیچیده به نظر می‌رسد. کاهش فروش خودروهای الکتریکی در بازارهای اروپایی تسلا را تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر، ایلان ماسک قرار است در سمت یکی از وزرای کابینه ترامپ وارد کاخ سفید شود. سال ۲۰۲۵ با تغییراتی برای خودروسازان همراه خواهد بود، فروش خودرو در غرب کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان نیز سرعت تولید مدل‌های جدید را کاهش داده‌اند.

اتحادیه اروپا ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی در سال ۲۰۳۵ را بررسی خواهد کرد. در کنار تمامی این موارد،‌ رشد بی‌وای‌دی و محصولات آن نیز بر بازار خودروهای تسلا تاثیر منفی گذاشته است.

شرکت چینی بی‌وای‌دی قصد دارد با افزایش تیراژ تولید خود جایگاه تسلا، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی، را تصاحب کند.

همراه این تهدیدات، ایلان ماسک با پیروزی دونالد ترامپ، تعهدی سیاسی را برعهده گرفته است. ایلان ماسک از ۲۰ ژانویه، روز تحلیف دونالد ترامپ، مسئول وزارت کارایی دولت آمریکا خواهد بود.

هدف از تاسیس این وزارتخانه اصلاح قوانین فدرال و کاهش هزینه‌های دولتی است.

اوضاع به سود خودروهای تسلا پیش می‌رود

یکی از نخستین کاهش‌ها در هزینه‌های دولت آمریکا حذف مشوق ۷هزار و ۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی است. این مشوق‌ها ابتکار جو بایدن بودند اما دونالد ترامپ آنها را لغو خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، خودروهای تسلا آنقدر در این بخش قوی ظاهر شده‌اند که برای خرید آنها نیازی به مشوق نیست؛ بنابراین حذف مشوق‌ها به سود تسلا خواهد بود.

همچنین به لطف حضور ایلان ماسک در واشنگتن، دولت آینده آمریکا قوانین بیشتری برای حمایت از وسایل نقلیه خودران تصویب خواهد کرد و روند توسعه فناوری‌های خودران تسلا سرعت می‌گیرد.

این تلاش‌ها راه را برای روبوتاکسی سایبرکب هموار می‌کند. تاکسی خودران تسلا بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ به بازار عرضه خواهد شد. سازنده تا آن زمان فرصت دارد مشکلات سیستم رانندگی خودکار را حل کند.

تنوع خودروهای تسلا نیز در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. تسلا مدل Y جدید و دو مدل مقرون‌به‌صرفه دیگر در این سال معرفی خواهند شد. تولید مدل‌های جدید از ژانویه آغاز می‌شود و احتمالا مارس شاهد رونمایی آنها خواهیم بود.

فراخوان مخفی سایبرتراک برای تعویض باتری‌

تسلا بدون انتشار هیچ‌ فراخوان رسمی باتری‌های نخستین سری پیکاپ تسلا سایبرتراک را تعویض می‌کند. به نظر می‌رسد باتری‌های این پیکاپ مشکل دارند و تسلا طی ۲ ماه اخیر، مشغول یافتن نسخه‌های معیوب و تعویض باتری‌های آنهاست. تسلا نمی‌خواهد با انتشار فراخوان سراسری، بر بازاریابی سایبرتراک تاثیر منفی بگذارد.

۲۴ شهریور، نخستین باتری معیوب پیکاپ سایبرتراک خبرساز شد. مت آلبرز، مالک این سایبرتراک، گفت خودرویش را پس از فراخوان برای رفع برخی مشکلات جزئی به بخش خدمات تسلا برده است.

سایبرتراک او، یکی از ۲ هزار دستگاه خودرو اولیه‌ای بود که تسلا به مشتریان تحویل داد. مشکل باتری‌های سایبرتراک سلول‌های فرورفته‌ای است که اتصال کوتاه ایجاد می‌کنند.

پس از کشف نخستین مورد از این نقص، جریان ثابتی از گزارش‌های مرتبط با ایرادات سایبرتراک ثبت شده است. نکته عجیبی که مالکان سایبرتراک متوجه آن شدند، ماندن این خودروها در نمایندگی‌های خدمات‌ پس از فروش است. در این موارد، خودرو تا رسیدن پکیج باتری جدید در نمایندگی می‌ماند؛ برای مثال کاربری که برای تعویض آینه جانبی شکسته خود به نمایندگی تسلا مراجعه کرده بود، پس از تعویض باتری به منزل رفت.

به گفته نمایندگی تسلا، این تعویض برای احتیاط انجام شده است. باتری‌های سایبرتراک هیچ‌ نقص ظاهری ندارند اما فرورفتگی سلول‌ها بر عملکرد کلی پک باتری‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

طبق گزارش کاربران در انجمن‌ها و رسانه‌های اجتماعی، مدل‌های تسلا سایبرتراک که بین فوریه و ژوئیه ۲۰۲۴ تحویل داده شده‌اند، مشکل باتری دارند اما پرسشی بزرگ ذهن کاربران را مشغول کرده؛ چرا تسلا کمپین فراخوان رسمی راه‌ نمی‌اندازد.



تویوتا هایلوکس Revo با کیت بدنه پت‌فایندر