خودروسازان چه زمانی از زیان‌دهی خارج می‌شوند؟

منبع خبر / خودرو / 1 روز پیش

خودروسازان چه زمانی از زیان‌دهی خارج می‌شوند؟

به‌رغم افزایش قیمتی که خودروسازان اخیرا دریافت کردند، اما همچنان آن‌ها زیان تولید می‌کنند. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود چه زمانی قرار است این رویه افزایش ضرردهی شرکت‌های جاده‌مخصوص خاتمه یابد؟

در این رابطه سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت به تشریح این مسائل پرداخته است.

ارزیابی شما از این موضوع که خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند، چیست؟

خودروسازان با قیمت‌هایی که خودرو را در بازار به فروش می‌رسانند، زیان‌ده هستند. با افزایش قیمت اخیر خودرو این سوال پیش می‌آید آیا این افزایش قیمت اخیر خودرو برای خودروسازان و قطعه سازان راضی کننده بوده یا خیر.

لازم به توضیح است که شورای رقابت مسئول رضایت یا نارضایتی کسی نیست و بر اساس مُر قانون ‌عمل ‌می‌کند. تشخیص بر این بوده که بر اساس فرمولی که در دستورالعمل آمده است، این افزایش قیمت به این میزان انجام شود که صورت گرفت.

شورای رقابت برای تمام ذینفعان بازار خودرو چه اقداماتی انجام داده است؟

هر سه طرف یعنی سهامداران، خودروسازان و مردم در یک تناسب نسبت به قیمت خودرو دارای رفتاری ویژه هستند. شورای رقابت براساس وظایفی که دارد و به آن محول شده، رفتار بازار را اصلاح کرده، اما نمی‌تواند مشکلات چنددهه‌ای یک صنعت را حل کند.

شورای رقابت همیشه تلاش می‌کند مردم در همه ابعاد متحمل ضرر نشوند و اقتصاد در بازار خودرو دارای تعادل باشد.

خودروسازان چه زمانی از زیان خارج خواهند شد؟

قیمت با فرمول کاست‌پلاست تعیین می‌شود، این فرمول می‌گوید هزینه تمام‌شده به علاوه سود؛ بر این اساس، خودروساز از بهمن ۱۴۰۳ نمی‌تواند ادعای ضرر داشته باشد.

بر مبنای این فرمول اگر خودروسازان ادعای ضرر دارند باید دلیل آن را در بخش فنی، تامین‌کنندگان و... جست‌وجو کرد که آیا این بخش‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند یا خیر.

طبق فرمول و دستورالعمل مصوب، تمام جوانب دیده شده و بر اساس آن تعیین قیمت انجام می‌شود. درنهایت نیز تلاش می‌شود رویه ضدرقابتی که از شرایط انحصار در بازار خودرو کشور ایجاد شده، اصلاح شود.



دانگ فنگ H30 کراس ایکس پکیج؛ تیونینگ اختصاصی خودروبانک روی کراس ایران خودرو