بررسی مرسدس بنز کلاس G جدید؛ سرباز بلندقامت آلمانی
شاسیبلندی جدید که در همه زمینهها بیرقیب است اما یک فاکتور منفی قوی دارد که بسیاری را از آن دور میکند. فهرست محتوا هویتی دوگانه پیشرانه ای اقتصادی اما قدرتمند فرمان پذیری و عملکرد طراحی همیشگی اما تازه بهروزرسانیهای جزئی...
شاسیبلندی جدید که در همه زمینهها بیرقیب است اما یک فاکتور منفی قوی دارد که بسیاری را از آن دور میکند.
مزایا | معایب |
توانایی آفرود خیرهکننده، قدرت بسیار زیاد، عملکرد عالی | مصرف و قیمت بالا |
هویتی دوگانه
مرسدسبنز یکی از محبوبترین محصولاتش، شاسیبلند کلاس G بنزینی، را در عصر خودروهای برقی زنده نگه داشته است. کلاس G که با نام G واگن هم شناخته میشود پس از گذران از یک دوره نظامی، به یک شاسیبلند لوکس تبدیل شد که در میان سایر محصولات مرسدس و در سراسر جهان به فروش میرسید. این آفرودر لوکس که رقیب محصولات برند لندروور محسوب میشود، هویتی دوگانه دارد؛ یک روی آن شامل کابین لوکس پوشیده از چرم و نمایشگرهای بزرگ است و روی دیگرش گذر از مسیرهای صعبالعبور و آفرودی را نشانمان میدهد.
پیشرانه ای اقتصادی اما قدرتمند
وقتی شایعات تعبیه یک پیشرانه ۶ سیلندر در کلاس G در اخبار منتشر شد، بسیار نگران هویت و آینده این شاسیبلند مشهور شدند؛ مرسدسبنز کد G550 و پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 را کنار گذاشت و بهجای آن از موتور ۳ لیتری سوپرشارژ ۶ سیلندر خطی استفاده میکند. قدرت این موتور هیبریدی به ۴۴۳ اسب بخار رسیده و با کمک ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور، هر چهار چرخ این خودرو لوکس را به حرکت درمیآورد.
فرمان پذیری و عملکرد
فرمانپذیری در مقایسه با نسل گذشته بهبودهای قابلتقدیری را تجربه کرده؛ چراکه وزن بخش پیشرانه حدود ۴۵.۳ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. سیستم کنترل پایداری نسل جدید کلاس G میتواند بهخوبی کار خود را انجام دهد؛ اگر در هنگام ورود به یک پیچ بیش از حد اندازه سرعت داشته باشید، ESC به آرامی سرعت چرخ متناسب را کاهش داده و به پیچش بهتر بدنه کیلوگرمی کلاس G کمک میکند.
نسخه جدید G500 عملکردی مشابه یک G63 دارد که از فنربندی جدید سود میبرد و بهخوبی بدنه خود را مدیریت میکند. پویایی مناسب، بهرهمندی از سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی و فناوری EQ در نسخه تمام برقی هم G580 باعث شده تا این شاسیبلند مانند در کنار بهرهوری از ویژگیهای برادر ۶ سیلندر خود، راندمانی آرام برای سرنشینانش آماده کند و زمانی که لازم باشد به شاسی بدنهرویقاب تکیه کرده و به یک آفرودر قدرتمند تبدیل شود. این نسخه با تکیهبر یک باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی میتواند با هر بار شارژ کامل خود مسافتی ۴۴۸ کیلومتری را طی کند؛ رقمی که برای این باتری بزرگ اصلا خوب نیست.
G580 از چهار موتور برقی استفاده میکند که به فرامین پدال گاز حساسیت بالایی دارند و بهشکل دقیقی، گشتاور را به چرخهای منتقل میکنند. از آنجا که سیستم انتقال قدرت این خودرو الکترونیکی است و با نمونههای متداول خودروهای بنزینی متفاوت دارد، خبری هم از قفل دیفرانسیل متداول نیست و سیستم مبدل گشتاور همه کارها را برعهده خواهد گرفت. خوشبختانه این مسئله روی عملکرد آفرود این خودرو تاثیر منفی نگذاشته است.
طراحی همیشگی اما تازه
هر چند طراحی این مدل همچنان نشاندهنده اصلی نام آن به شمار میرود اما تفاوتهای مشخصی میان آن و نسل قبلی وجود دارد که درنظر چشمان تیزبین، کاملا هویدا و آشکار خواهند بود. کلاس G جدید حال میزبان قطعات و پنلهای آیرودینامیک هم شده که ازجمله آنها میتوان به اسپویلر کوچک نزدیک ستون A و بالای شیشه جلو و خروجی طاق چرخ عقب اشاره کرد که بیشک اثری ولو کمرنگ روی عملکرد کلاس G 2025 خواهند گذاشت.
بهروزرسانیهای جزئی کابین
کابین این نسل تازه هم به بهروزرسانیهای جزئی و کلی مزین شده که ازجمله آنها میتوان به سیستم لمسی جدید نمایشگرهای یکپارچهشده و سیستمعامل داخلی MBUX اشاره کرد. برنامه خدماتمشتری «منوفکتور» مرسدس به خریداران این اجازه را میدهد که از میان آپشنهای گستردهای که در اختیار آنها قرار میگیرد، گزینههای دلخواه خود را انتخاب کنند و ظاهر کابین شاسیبلندشان را مطابق سلیقه خود سفارشیسازی کنند.
شاسیبلندی گران قیمت
ارزانترین نسخه کلاس G هم در مقایسه با گرانترین نمونه شاسیبلندهای آفرود مطرح دیگر همچنان خودرویی لوکس و گرانقیمت به شمار میرود. G450d که با قیمت ۱۵۵ هزار دلار به بازار عرضه شده است، دردسترسترین نسخه کلاس G به شمار میرود. این خودرو در مقایسه با رقبا قدرت بیشتری دارد و میتواند در زمینههای آفرودی هم عملکردی خیرهکننده را از خود به نمایش بگذارد و بهراحتی مدلهای مشهوری چون تیووتا لندکروزر پرادو LC250 و اینئوس گرنادیر را به چالش بکشاند؛ تنها قسمت منفی آن، قیمت بسیار بالای آن است که بهخاطر امکانات، فناوری و نشان بالاردهتر این خودرو توجیه میکند.
عملکرد G450d میتواند هر خریداری را راضی نگه دارد. نسخه برقی G580 هم به اندازه برادر بنزینی خود عملکردی درخور را ارائه میکند و میتواند مشتریانی را که بهگفته مدیرعامل مرسدس بهدنبال فناوریهای روز دنیا میگردند را راضی نگه دارند. فروش یکی از محبوبترین و اصیلترین محصولات بنز در قالب دو خودرو سیاستی درست از سوی برند آلمانی بود که میتواند هم مشتریان قدیمی را به تجربهکردن فناوریهای روز مجاب کند و هم خیل تازهای از خریداران بالقوه را به سمت این خودرو جذب کند. نظر شما درباره مرسدسبنز کلاس G جدید چیست؟ آیا شما هم با سیاست عرضه مرسدسبنز موافق هستید؟