10 خودرویی که نقش مهمی در پیشرفت شاسی‌بلندهای لوکس ایفا کردند

منبع خبر / خودرو / 1 روز پیش

در این مطلب با سفری در تاریخ، به خودروهایی خواهیم پرداخت که هرکدام به نحوی در پیشرفت شاسی‌بلندهای لوکس نقش داشتند. فهرست محتوا جیپ واگنییر سال ۱۹۶۳ رنجروور سال ۱۹۷۰ لامبورگینی LM002 سال ۱۹۸۶ مرسدس بنز G کلاس سال ۱۹۸۹ تویوتا...

در این مطلب با سفری در تاریخ، به خودروهایی خواهیم پرداخت که هرکدام به نحوی در پیشرفت شاسی‌بلندهای لوکس نقش داشتند.

شاسی‌بلند لوکس یکی از پرسودترین سگمنت‌های خودرویی است و تقریباً تمام خودروسازان بزرگ نماینده‌ای در این بخش از بازار دارند. این سگمنت از اواخر دههٔ ۹۰ رشد سریعی را تجربه کرده تا جایی که سدان‌ها و استیشن‌ها را تا حد زیادی به حاشیه رانده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ۱۰ خودرویی آشنا شویم که به تغییر بازار شاسی‌بلندهای لوکس و شکل‌گیری چیزی که امروز می‌بینیم کمک کردند.

جیپ واگنییر سال ۱۹۶۳

همه‌چیز با جیپ واگنییر شروع شد. این اولین شاسی‌بلندی بود که برای استفاده‌های خانوادگی ساخته شد و درعین‌حال توانایی تردد در خارج از جاده را هم داشت. واگنییر که با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی عرضه شد، ظاهری شیک‌تر و لوکس‌تر از جیپ‌های قبلی داشت. برای افزایش راحتی، گیربکس اتوماتیک برای این شاسی‌بلند قابل انتخاب بود و سیستم تهویه هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شد تا به افزایش راحتی کل خانواده در سفرهای طولانی کمک کند. با واگنییر، برای اولین بار کلمهٔ لوکس در کنار شاسی‌بلند قرار گرفت.

رنجروور سال ۱۹۷۰

رنجروور ساخته شد تا توانایی‌های بیراهه نوردی لندروورهای قبلی را در کنار راحتی و آرامش برای سرنشینان ارائه کند. بدین منظور، رنجروور به فنرهای پیچشی در هر چهارچرخ مجهز شد و در داخل با صندلی‌های چرمی و مخملی از سرنشینان پذیرایی می‌کرد. این خودرو حتی به سیستم مکانیکی تنظیم ارتفاع خودکار هم مجهز شده بود که می‌توانست فاصلهٔ خودرو از زمین را صرف‌نظر از باری که روی کمک‌فنرها وجود داشت ثابت نگه دارد. این اولین شاسی‌بلند لوکسی بود که نه‌تنها روی جاده سواری راحتی داشت بلکه در خارج از جاده هم می‌توانست در حد تمام شاسی‌بلندهای زمان خود عمل کند.

لامبورگینی LM002 سال ۱۹۸۶

لامبورگینی که می‌خواست پا را از حوزهٔ سوپراسپرت‌ها فراتر بگذارد، در سال ۱۹۸۶ شاسی‌بلند عجیب LM002 را به بازار فرستاد. هرچند این خودرو برای درنوردیدن خشن‌ترین مناطق جهان طراحی شده بود ولی قلب غیرمعمولی داشت زیرا به نیروگاه ۵.۲ لیتری V12 سوپرکار کانتاش مجهز شده بود و درنتیجه می‌توانست ظرف تنها ۷.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و درعین‌حال بدون هیچ مشکلی از شیب ۱۲۰ درجه بالا برود. بااین‌حال، LM002 با برخورداری از صندلی‌های چرمی و سیستم تهویه نشان می‌داد که بیراهه نوردی به معنای ناراحتی سرنشینان نیست. از این خودرو تنها ۳۰۱ دستگاه ساخته شد.

مرسدس بنز G کلاس سال ۱۹۸۹

هرچند G کلاس در سال ۱۹۷۹ به بازار آمده بود ولی نسخه‌های اولیهٔ این خودرو صرفاً روی بیراهه نوردی تمرکز داشتند و اولین G کلاس لوکس واقعی در سال ۱۹۸۹ با کد W463 متولد شد. تودوزی چرمی همراه با تریم چوبی به تمایز این مدل جدید از پیشینیان خود کمک کرد و فرم جعبه‌ای شکل بدنه نیز مدرن‌تر و نرم‌تر شد تا به G کلاس جلوهٔ لوکس‌تری ببخشد. با معرفی W463، مرسدس بنز جدی‌ترین رقیب برای رنجروور باسابقه را به بازار فرستاد.

تویوتا لندکروزر J80 سال ۱۹۹۰

همهٔ شاسی‌بلندهای لوکسی که تا قبل از لندکروزر J80 به بازار آمدند همیشه با علامت سؤال قابلیت اطمینان مواجه بودند اما J80 این شرایط را تغییر داد. همچنین در این مدل تویوتا برای اولین بار لندکروزر را به شاسی‌بلندی لوکس تبدیل کرد. این خودرو با گرم‌کن صندلی‌های جلو، پنجره‌های برقی و سانروف برقی عرضه شد و غربیلک فرمان چرمی هم به راننده نشان می‌داد که با یک شاسی‌بلند لوکس رانندگی می‌کند. در همین حال، قفل‌های الکترونیکی دیفرانسیل هم خیال راننده را بابت عبور از تپه‌های گل‌آلود مزاحم راحت می‌کردند.

الدزمبیل براوادا سال ۱۹۹۱

براوادا یکی از اولین شاسی‌بلندهای لوکس میان سایز بود که در قیاس با مدل‌های فول سایزی مثل لندکروزر و رنجروور، برای ترددهای شهری مناسب‌تر بود. براوادا به‌عنوان اولین شاسی‌بلند لوکس جنرال موتورز، بر اساس شورلت بلیزر ساخته شد. طراحی بیرونی شیک همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک که توانایی‌های بیراهه نوردی بالایی را فراهم می‌کرد، باعث استقبال خریداران از این خودرو شد. براوادا به‌صورت استاندارد با ترمز ABS و سیستم ورود بدون کلید عرضه می‌شد که تکنولوژی‌های چشمگیری برای اوایل دههٔ ۹۰ بودند.

مرسدس بنز ML سال ۱۹۹۷

بازار شاسی‌بلندهای لوکس در اواخر دههٔ ۹۰ رونق گرفت و درنتیجه مرسدس در کنار G کلاس مدل دیگری را اضافه کرد. این خودرو که ML نام داشت، به‌عنوان مدلی میان سایز به بازار عرضه شد که ارزان‌تر و چابک‌تر از G کلاس بود. همچنین درحالی‌که شاسی‌بلندها در آن سال‌ها به دلیل مرکز ثقل بالا به ایمنی ضعیف شهرت پیدا کرده بودند، ML شروع به تغییر این تصویر منفی کرد زیرا این اولین شاسی‌بلندی بود که به سیستم کنترل پایداری مجهز شد درحالی‌که ایربگ‌های جلو و جانبی هم به حفظ جان سرنشینان در هنگام تصادف و واژگونی کمک می‌کرد. در سال ۱۹۹۹ نیز ML55 به‌عنوان یکی از اولین شاسی‌بلندهای پرفورمنس جهان به بازار آمد.

ب‌ام‌و X5 سال ۲۰۰۰

با ورود مرسدس به بازار پرسود شاسی‌بلندهای لوکس میان سایز، ب‌ام‌و هم می‌خواست سهمی از این بازار داشته باشد و درنتیجه در سال ۱۹۹۹ مدل X5 را معرفی کرد. باواریایی‌ها اما برای متمایز کردن شاسی‌بلند خود از رقیب اشتوتگارتی، تصمیم به ساخت شاسی‌بلندی گرفتند که رانندگی و هندلینگی شبیه سری ۳ و سری ۵ داشته باشد. این هدف به لطف پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 قدرتمند و تنظیم سفت سیستم تعلیق حاصل شد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که X5 از قطعات و تکنولوژی‌های رنجروور استفاده می‌کرد، در خارج از جاده هم حرف‌هایی برای گفتن داشت.

پورشه کاین سال ۲۰۰۲

کاین خودرویی است که باعث نجات پورشه شد. این شرکت که در دههٔ ۹۰ برای بقا دست‌وپا می‌زد، تمام تلاش خود را برای توسعهٔ شاسی‌بلندی به خرج داد که لایق نشان پورشه باشد. بدین منظور، کاین به سیستمی بنام مدیریت کشش مجهز شد که نیرو را به چرخ‌هایی که بیشتر به آن نیاز داشتند منتقل می‌کرد تا خودرو بتواند هم روی جاده و هم خارج از جاده عملکرد مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، سیستم تعلیق بادی فعال هم یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه کاین بود که می‌توانست سواری را بسته به شرایط نرم یا سفت کند.

بنتلی بنتایگا سال ۲۰۱۶

داستان شاسی‌بلندهای لوکس در دههٔ ۲۰۱۰ تحول دیگری را تجربه کرد زیرا حالا نظر برندهای فوق لوکس مثل بنتلی، رولزرویس و آستون‌مارتین هم به این بخش جلب شد. بنتلی با معرفی بنتایگا در سال ۲۰۱۶، زودتر از رقبا شاسی‌بلند فوق لوکس خود را به بازار فرستاد. این ماشین با یک نیروگاه W12 زیر کاپوت که ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت، نه‌تنها روی جاده بسیار سریع بود بلکه به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، هنگام تمام شدن مسیر آسفالت نیز وحشت نمی‌کرد. بنتایگا در داخل هم با مقادیر فراوان چوب و چرم و آپشن‌های بی‌شمار، فراتر از هر چیزی بود که قبلاً در بخش شاسی‌بلندهای لوکس دیده شده بود.

منبع
CarBuzz
برچسب ها
شاسی بلند لوکس

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

اختلاف 200 میلیونی انواع ساندرو اتوماتیک + جدول قیمت