به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین سعید چهرهنما در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه علمیه، پژوهش به آن صورتی که انتظار میرود بها داده نشده است؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات، اعتقاد برخی از افراد به اهمیت فضای پژوهشی و تحقیق است، که باید در قدم نخست این ذهنیت تغییر کند.
وی افزود: این تغییر ذهنیت را میتوان با حضور در مدارس علمیه، برگزاری نشستهای مختلف با مدیران و معاونان و طلاب میسر اصلاح کرد. مسئله تحقیق و پژوهش باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. یعنی اگر در مدرسهای فعالیت تحقیقی و پژوهشی انجام نمیگیرد و یا کم رنگ است، طلاب باید از مسئولان مدارس و حوزههای علمیه مطالبه کنند و فضای آموزشی را به حرکت درآورند و وادار کنند در این مسیر قدم برداشته بشود.
وی گفت: باید ذهنیتهای موجود نسبت به پژوهش تغییر کند و این نکات مهم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. اگر طلاب مسئولیتپذیری نداشته باشند، نمیتوانند مشکلات جامعه را حل کنند.
معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه استان تهران اظهار کرد: اگر بتوان پژوهش را در حوزه علمیه تهران نهادینه کرد، این اقدام تأثیرات زیادی خواهد داشت. تهران به عنوان ام القری جهان اسلام، ظرفیتهای فوقالعادهای دارد. اگر حوزه علمیه تهران بتواند خروجیهای موفقی ارائه کند، میتواند الگوی موفقی در زمینه پژوهش و تحقیق برای کل کشور باشد. تهران حدود ۷۰ مدرسه علمیه دارد و این آمار با این قوت و قدرت در جاهای دیگر کشور کمتر دیده میشود. اگر بتوان این ظرفیتها را در شهر تهران به درستی مدیریت کرد، جهش بزرگی در حوزه پژوهش در استان تهران ایجاد خواهد شد.
حجتالاسلام چهرهنما گفت: یکی دیگر از راهکارهای ارتقا تحقیق و پژوهش، الگوبرداری از مدارس علمیه موفق در زمینه پژوهش است. در برخی مدارس، طلبهها به محض ورود به حوزه علمیه، در دوره مهارتهای پژوهشی شرکت میکنند و در سال اول مهارتهای پژوهشی را هر چند به صورت ابتدایی فرا میگیرند. همه طلبهها موظفند هر سال یک مقاله پژوهشی ارائه دهند و این امر روحیه مطالبهگری را از ابتدا در آنها شکل میدهد.
وی افزود: مسئله دیگر که باید انجام شود، احیای کانونهای علمی در مدارس است که این اقدامی بسیار مهم در فرایند پژوهش است. طلاب باید در کانونهای علمی مختلف مسئولیتهایی داشته باشند و مجلات علمی تولید کنند. این کار از پایههای ابتدایی شروع میشود و تا سالهای بعدی ادامه مییابد.
وی گفت: درخواست ما از مدیران مدارس این است که با همکاری این عزیزان میتوان به ایدهها و طرحهای خوبی دست یافت. هدف ما این است که طلاب متعهد و مسئولیتپذیر تربیت کنیم و این کار باید از پایههای ابتدایی شروع شود و همکاری و اعتماد مدیران میتواند این مسیر را هموار کند.