علت لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجاه
علت های اصلی لرزش ماشین چیست
علت های اصلی لرزش در ماشین چه مواردی هستند، دلایل اصلی لرزش در قسمت موتور ماشین در حالت ایستاده و حالت درجاه چه مواری هستند.
موتور خودرو های درون سوز به علت فرآیند احتراق، همواره مقداری لرزش طبیعی دارد که در حین عملکرد خودرو نیز قابل مشاهده است. این ارتعاشات معمولاً از طریق اجزای مختلف موتور مانند میل لنگ، دنده های انتقال قدرت و سایر قطعات مهم موتور ایجاد می شوند. در برخی مواقع، لرزشهای غیر عادی و شدید تری نیز مشاهده می شود که ممکن است به افزایش صدای موتور نیز منجر شود. در این مقاله، علل بروز این لرزش ها بررسی شده و راه حل هایی برای کاهش آن ها پیشنهاد می شود.
لرزش موتور در حالت ایستاده
زمانی که خودرو در حالت ایستاده قرار دارد (یعنی دنده در حالت خلاص است)، ممکن است لرزش هایی از موتور به گوش برسد. این لرزش ها می توانند ناشی از مشکلات مختلف در اجزای موتور باشند که در زیر به برخی از این علل اشاره میکنیم:
وایر های شمع: وایر شمع ها وظیفه انتقال برق از کوئل به شمع را دارند. در خودرو های قدیمی تر، خرابی یا فرسودگی این وایر ها میتواند موجب کاهش عملکرد شمع ها و در نتیجه بروز لرزش در موتور شود.
تسمه تایم: این تسمه نقش حیاتی در هماهنگی حرکت میل لنگ و میل بادامک ایفا میکند. خرابی تسمه تایم میتواند باعث اختلال در زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها و کاهش کارایی موتور شود.
سیستم اگزوز: خرابی یا فرسودگی اجزای سیستم اگزوز می تواند موجب افزایش لرزش موتور و کاهش عملکرد آن شود.
دریچه گاز: این قطعه میزان هوای ورودی به موتور را کنترل می کند. اگر دریچه گاز به درستی عمل نکند، ممکن است لرزش های موتور افزایش یابد.
سوخت: استفاده از سوخت با کیفیت پایین یا وجود ناخالصی ها در سوخت، میتواند موجب کاهش کارایی موتور و بروز لرزش ها شود.
روغن موتور: روغن موتور نقش کلیدی در روانکاری و کاهش اصطکاک قطعات داخلی موتور دارد. اگر روغن موتور کیفیت پایین داشته باشد یا به میزان کافی وجود نداشته باشد، باعث سایش بیشتر قطعات و افزایش لرزش می شود.
سنسور دمای هوا: این سنسور مسئول اندازه گیری دمای هوای ورودی به موتور است. نقص در عملکرد این سنسور می تواند موجب اشتباه در تنظیم نسبت سوخت و هوا شده و به لرزش موتور منجر شود.
سنسور موقعیت میل لنگ: این سنسور سرعت دوران میل لنگ و موقعیت پیستون ها را اندازه گیری می کند. خرابی یا کثیفی این سنسور می تواند باعث اختلال در عملکرد موتور شود.
هوای سرد: در فصول سرد، لرزش های جزئی در موتور مشاهده می شود که معمولاً پس از گرم شدن موتور برطرف می گردند.
استپر موتور: این قطعه مسئول تنظیم دور آرام موتور است. اگر استپر موتور دچار کثیفی یا رسوب شود، عملکرد آن مختل می شود و ممکن است موجب لرزش موتور گردد.
سیستم سوخترسانی: خرابی در قطعات این سیستم مانند پمپ بنزین یا انژکتور ها می تواند موجب لرزش موتور شود.
لرزش موتور هنگام استارت زدن
لرزش هایی که در هنگام استارت زدن موتور مشاهده می شوند، می توانند ناشی از مشکلات در سیستم سوخت رسانی یا قطعات دیگر خودرو باشند. این مشکلات ممکن است به دلیل خرابی قطعات داخلی موتور یا شاسی ایجاد شوند که نیاز به بررسی دارند.
لرزش موتور در دور خاص
لرزش موتور در دور های خاص می تواند به علت نقص در قطعاتی مانند گیربکس، فیلتر هوا، لرزشگیر میل لنگ، کوئل، پلوس، سنسور اکسیژن یا شمع باشد. بررسی و تعویض این قطعات در صورت لزوم ضروری است.
لرزش موتور در سربالایی
در هنگام رانندگی در سربالایی، لرزش موتور ممکن است به دلیل خرابی سنسور MAF یا دیسک و صفحه کلاچ باشد. بررسی و تعویض این قطعات میتواند به رفع مشکل کمک کند.
لرزش موتور هنگام استفاده از کولر
زمانی که کولر خودرو فعال است، فشار بیشتری بر موتور وارد میشود. خرابی کمپرسور کولر می تواند منجر به لرزش موتور شود.
لرزش موتور TU5 در سرما
در فصول سرد، برخی از خودرو های با موتور TU5 ممکن است لرزش هایی داشته باشند که به علت کیفیت پایین بنزین یا مشکلات در تایپیت هیدرولیکی سوپاپ ها باشد. بررسی و تعویض قطعات مرتبط میتواند مشکل را حل کند.
انتقال لرزش موتور به داخل اتاق خودرو
دسته موتور سالم از انتقال لرزش موتور به داخل اتاق خودرو جلوگیری می کند. در صورتی که دسته موتور خراب باشد، این لرزش ها به داخل اتاق منتقل می شوند. بنابراین، بررسی و تعویض دسته موتور از اهمیت زیادی برخوردار است.
موتور به عنوان قلب تپنده هر خودرویی شناخته می شود که ممکن است به دلایل مختلفی دچار لرزش های غیرعادی و نامتعارف شود. لرزش موتور یکی از آزار دهندهترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید و اگر سریعاً برای رفع آن اقدام نشود، ممکن است با مشکلات پیچیده تر و هزینه های بسیار بالاتری مواجه شوید.
بیشتر بخوانید