افزایش فروش نیسان در آمریکا با وجود اوضاع نابسامان
درحالیکه نیسان دوران سختی را سپر میکند، طی سال ۲۰۲۴ فروش شرکت در آمریکا ۲.۸ درصد و در کانادا ۱۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است. این روزها نیسان اوضاع خوبی ندارد. این شرکت برای مدتی طولانی با کاهش فروش و سود مواجه بوده و هماکنون در حال کار...
درحالیکه نیسان دوران سختی را سپر میکند، طی سال ۲۰۲۴ فروش شرکت در آمریکا ۲.۸ درصد و در کانادا ۱۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
این روزها نیسان اوضاع خوبی ندارد. این شرکت برای مدتی طولانی با کاهش فروش و سود مواجه بوده و هماکنون در حال کار روی پروژه ادغام با هوندا است. علاوه بر این، تلاش برای پایان دادن پیوند قدیمی با رنو و مواجهه با افزایش هزینه توسعه خودروهای الکتریکی هم از دیگر چالشهای نیسان هستند. بااینحال، از آمریکای شمالی خبرهای خوبی برای نیسان آمده است زیرا فروش این شرکت هم در ایالاتمتحده و هم کانادا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. مدلهای ارزانقیمت مثل کیکس و سنترا در این رشد فروش نقش پررنگی داشتهاند.
مجموع فروش نیسان در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است که البته شامل هردو برند نیسان و اینفینیتی میشود و فروش برند نیسان بهتنهایی ۳.۸ بیشتر شده درحالیکه فروش اینفینیتی ۱۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در کانادا اما شرایط بهتر بوده و مجموع فروش دو برند ۱۲.۸ درصد، فروش نیسان بهتنهایی ۱۳.۷ درصد و فروش اینفینیتی ۱.۵ درصد رشد داشته است. در هردو بازار، برندگان بزرگ، خودروهای ارزانقیمت بودهاند. در ایالاتمتحده، فروش کیکس ۱۵.۸ درصد بیشتر شده و با رشد فروش ۵۱.۱ درصدی، سهماهه چهارم بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است. علاوه بر این، فروش سنترا در آمریکا ۳۹.۸ درصد و فروش ورسا ۷۱.۷ درصد بیشتر شده است.
این خودروها همچنین سهم بزرگی از کل فروش نیسان را به خود اختصاص دادهاند زیرا سنترا با فروشی بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه، دومین خودروی پرفروش نیسان در بازار امریکا بوده و فروش بیش از ۷۷ هزار دستگاهی کیکس هم تقریباً با پثفایندر برابری میکند که دومین شاسیبلند پرفروش نیسان در آمریکا محسوب میشود. فروش ورسا هم به بیش از ۴۲ هزار دستگاه رسیده که رقم کمی نیست. در همین حال، خودروهای الکتریکی نیسان هم خوب عمل کردهاند. البته این خودروها هنوز سهم بزرگی در کل فروش نیسان ندارند زیرا لیف و آریا مجموعاً کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه در آمریکا فروختهاند ولی هردو شاهد افزایش فروش بزرگی بودهاند. در سال ۲۰۲۴، فروش لیف در آمریکا ۵۷ درصد و آریا ۴۷ درصد بیشتر شده و در کانادا نیز هرچند لیف ۱۶.۹ درصد کمتر فروخته ولی فروش آریا رشد چشمگیر ۱۱۹ درصدی را تجربه کرده است.