ام جی RX۹ وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند پهن پیکر فردا موتور

فردا موتور واردکنندهی محصولات امجی در ایران، از یک شاسیبلند ۷ نفره جدید به نام RX۹ رونمایی کرده است. این مدل با موتور ۲ لیتر توربوشارژ به بازار کشور ما میرسد. فهرست محتوا طراحی بدنه و نمای بیرونی ام جی RX۹ فردا موتور طراحی کابین و...
فردا موتور واردکنندهی محصولات امجی در ایران، از یک شاسیبلند ۷ نفره جدید به نام RX۹ رونمایی کرده است. این مدل با موتور ۲ لیتر توربوشارژ به بازار کشور ما میرسد.
در گروه خودروهای چینی، امجی یکی از برندهای محبوب مرد ایران محسوب میشود. سالها پیش وقتی محصولات مختلف امجی توسط شرکت مدیا موتور وارد کشورمان شدند، قیمت قابل قبول ارایه کردند. به همین دلیل، پس از آزادسازی دوبارهٔ واردات خودرو، فردا موتورز سراغ این برند رفت و مدلهایی مثل MG GT و MG ۵ را به ایران آورد. حال فردا موتورز در گام بعدی خود، یکی از شاسیبلندهای امجی را برای واردات در نظر گرفته است.
سایک موتور، سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و حالا ۶۹ سال قدمت دارد. این مجموعه با تیراژ ۵/۵ میلیون دستگاه سالانه، بعد از بیوایدی بزرگترین گروههای خودروسازی چین است. تقریبا نیمی از تولیدات سایک، مخصوص صادرات هستند. همچنین بخش مهمی از خودروهای فولکس واگن و زیرمجموعههای جنرال موتورز در چین، توسط سایک موتور، تولید میشوند.
امجی، زیرمجموعهی گروه خودروسازی سایک موتورز چین است. به همین دلیل، محصولاتی از دیگر برندهای سایک، مثل رووی (Roewe) توسط MG نیز عرضه میشوند. شاسیبلند RX۹ از سال ۲۰۲۲ توسط رووی و امجی تولید شده و عملا تفاوت خاصی ندارند. این محصول، در کلاس خانوادگی با سه ردیف صندلی، در کشورهای مختلف فقط با یک نوع پیشرانه و گیربکس فروخته میشود؛ اما سیستم محرک جلو یا دو دیفرانسیل برای RX۹ آپشن انتخابی است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ام جی RX۹ فردا موتور
در کلاس جهانی، معمولا شاسیبلندهای بزرگ از سبک ساده و چراغهای چهارگوش استفاده میکنند؛ اما برندهای چینی، شخصیت تهاجمی و اسپرت را ترجیح میدهند. بر این اساس، ام جی RX۹ نیز چراغهای باریک و مثلثی همراه زاویهسازی تیز در بدنه ارایه میکند.
جلوپنجرهی بزرگ و مشبک، سیاه و پلاستیکی است. طراحی RX۹ با المانهای ساده و حسابشده، مثل زهوار زیر چراغ و خطوط روی بدنه، جذاب به نظر میرسد. حجمدهی طرفین سپر هم بسیار خوب و جوانپسند است. محل نصب پلاک، مهشکنهای کوچک و ادوات نقرهای رنگ، نکات مثبت در RX۹ هستند.
در نمای جانبی، تقلید از رنجرور و حالت مکعبی اتاق که غالب شاسیبلندهای چینی دارند، توسط RX۹ تکرار نشده است. طراحی خاص آینه بغلها و نصب دستگیرههای مخفیشونده، حس مدرن خودرو را تقویت میکنند. رینگ ۱۸مشابه دیگر مدلهای چینی دیده میشود و چندان جذاب به نظر نیست؛ اما فقدان ادوات پلاستیکی سیاه در گلگیرها، نکتهی مثبت محسوب میشود.
در نمای پشت، طرحی خلاقانه و نسبتا جدید برای چراغهای پوسته روی درپوش صندوق دیده میشود که البته زیبایی چندانی ندارد. برای حجمدهی بدنه در عقب، زیادهروی و اغراق دیده میشود. بخش بزرگی از سپر هم پلاستیکی سیاه با حفرههای نمایشی ارایه شده است.
در مجموع میتوان از نمای بیرونی ام جی RX۹ به عنوان یک شاسیبلند چینی رضایت داشت و البته آن را عقبافتاده از محصولات برندهای ژاپنی دانست. این خودرو با طول ۴,۹۸۳ و عرض۱,۹۶۷ و ارتفاع ۱,۷۸۶ و فاصله محوری ۲,۹۱۵ میلیمتر تولید میشود تا بزرگتر از تویوتا پرادو ۴در موجود در ایران باشد.
طراحی کابین و نمای داخلی ام جی RX۹ فردا موتور
سه نمایشگر پیوسته روی داشبورد، ترکیبی کاملا مدرن کمتر دیده شده در خودروهای دنیا است. این مجموعه همراه داشبورد با پلاستیک سخت ارایه میشود که البته طراحی زیبایی دارد و شیفتگان فناوری را جذب میکند. از سویی دیگر، علاقهمندان خودروهای کلاسیک، احتمالا طرفدار این سبک نیستند.
در مجموع، ۴۷ اینچ نمایشگر برای RX۹ ارایه میشود که شامل پنل دیجیتال پشت فرمان، مانیتور لمسی سیستم سرگرمی و نمایشگر روبروی شاگرد است. کلیدهای فیزیکی در این خودرو، کمتعداد هستند و حس کمینهگار (مینیمال) دارند. طراحی فرمان، دستهدندهی کوچک الکترونیک، کلید گردان و تودریها، راضیکننده به نظر میرسد.
سه ردیف صندلی چرم با فرم چشمنواز، نکتهی مثبت بسیار مهم در RX۹ است. برخلاف بعضی خودروهای کوچکتر مثل هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ و فونیکس تیگو ۸ پرو، افراد با قامت متوسط میتوانند روی صندلیهای ردیف سوم، راحتی نسبی داشته باشند. این خودرو در حالت دو ردیف صندلی، حدود ۷۰۰ لیتر فضای حمل بار دارد و بسیار مناسب سفرهای بین شهری است.
پیشرانه و تجهیزات فنی ام جی RX۹ فردا موتور
تنها نمونهی موجود از شاسیبلند RX۹ در بازار جهانی، موتور ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۴۲ اسب بخار و گشتاور ۳۹۲ نیوتنمتر دارد. این مدل در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر برای نسخهی تک دیفرانسیل گزارش شده است.
این خودرو، نسخهی چهار چرخ محرک هم دارد اما در تمام مدلهای تولیدی، مجهز به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک عرضه میشود. ظاهرا فردا موتور برای بازار ایران، ام جی RX۹ دو دیفرانسیل ارایه خواهد کرد.
قیمت ام جی RX۹ در چین و پیشبینی برای ایران
قیمت ۲۶ هزار دلار برای شاسیبلند امجی، جالب توجه است. باتوجه به نرخ ۸۰ هزار تومان برای دلار امریکا احتمالا ام جی RX۹ سال آینده با قیمتی حدود ۳/۵ میلیارد تومان در ایران عرضه خواهد شد. البته اگر این محصول، توسط فردا موتور مونتاژ داخل شود؛ تخفیفهایی نیز خواهد داشت و ممکن است در محدودهی ۳ میلیارد تومان تحویل خریدار شود.
در بازار ایران، فونیکس تیگو ۸ مهمترین خودروی چینی در کلاس قیمتی ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان محسوب میشود. اکستریم TXL هم به تازگی تحویل مشتریان مدیران خودرو شده و ۳/۲ میلیارد تومان است. رقابت امجی RX۹ با محصولات چری، چندان سخت به نظر نمیرسد.