جک T۹ برقی؛ ورود قدرتمند به دنیای پیکاپهای الکتریکی

جیایسی موتورز بهتازگی در رویدادی در سنگاپور از اولین پیکاپ برقی دو دیفرانسیل خود با نام جک T۹ EV رونمایی کرد. فهرست محتوا مشخصات فنی جک T۹ برقی ابعاد و وزن سیستم حرکتی و موتور باتری و برد حرکتی شتاب و سرعت نهایی طراحی...
جیایسی موتورز بهتازگی در رویدادی در سنگاپور از اولین پیکاپ برقی دو دیفرانسیل خود با نام جک T۹ EV رونمایی کرد.
این وانت تمام برقی برای صنایع لجستیک، اجاره خودرو، دریایی و حفاظت از محیط زیست طراحی شده و بهزودی وارد فاز فروش رسمی خواهد شد. معرفی این مدل، نشاندهنده تلاش JAC برای رقابت با پیکاپهای بنزینی در بازاری است که تاکنون تحت سلطه مدلهای ژاپنی مانند تویوتا هایلوکس و ایسوزو D-Max بوده است. احنمال عرضه این خودرو در سال آینده با برند کیامسی کرمان موتور و به عنوان نسخه تمام الکتریکی KMC T۹ دور از انتظار نیست.
مشخصات فنی جک T۹ برقی
جک T۹ برقی روی یک پلتفرم اختصاصی برقی توسعه یافته و نخستین پیکاپ دو دیفرانسیل برقی جک محسوب میشود. این خودرو از دو موتور الکتریکی بهره میبرد که مجموعاً ۲۲۰ کیلووات (۲۹۵ اسب بخار) قدرت و ۵۱۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند.
ابعاد و وزن
مشخصه | مقدار |
---|---|
طول | ۵۳۳۰ میلیمتر |
عرض | ۱۵۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۹۲۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳۱۱۰ میلیمتر |
وزن ناخالص | ۳۲۶۰ کیلوگرم |
سیستم حرکتی و موتور
جک T۹ برقی از دو موتور الکتریکی برای تأمین نیروی محرکه استفاده میکند:- موتور جلو: ۷۰ کیلووات (۹۴ اسب بخار) | گشتاور: ۱۷۶ نیوتنمتر
- موتور عقب: ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار) | گشتاور: ۳۴۰ نیوتنمتر
باتری و برد حرکتی
باتری این وانت از نوع فسفات آهن لیتیوم (LFP) و ساخت شرکت CATL است که ظرفیت آن ۸۸.۰۲ کیلوواتساعت اعلام شده است. این مجموعه باتری طبق استاندارد WLTP قادر است ۳۴۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کند.
شتاب و سرعت نهایی
حداکثر سرعت جک T۹ برقی برابر با ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک وانت باری الکتریکی رقمی مناسب محسوب میشود. اطلاعاتی درباره شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو منتشر نشده است، اما انتظار میرود عملکرد آن در سطح خودروهای بنزینی مشابه باشد.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
کابین جک T۹ برقی بهگونهای طراحی شده که علاوه بر ارائه راحتی و فناوریهای مدرن، برای کاربری تجاری نیز کاربردی باشد. برخی از امکانات داخلی عبارتاند از:
- نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی برای صفحه آمپر
- نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی
- پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto برای اتصال گوشیهای هوشمند
- شارژر بیسیم ۵۰ واتی (قابلیت شارژ کامل یک گوشی در ۴۵ دقیقه)
- باکس خنکشونده در کنسول وسط برای نگهداری نوشیدنیهای خنک، مناسب برای هوای گرم
در کنار این موارد، احتمالاً این وانت دارای سیستمهای کمکرانندهای مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB)، هشدار خروج از خط (LDW)، کروز کنترل تطبیقی (ACC) و سایر امکانات ایمنی خواهد بود.
بازار هدف و رقبا
ایران بازار بسیار کوچکی برای وانتهای دوکابین محسوب میشود و در حال حاضر مدلهای بنزینی ژاپنی و چینی همچون تویوتا هایلوکس، کیامسی T۸، بهمن G۹ و فوتون G۷ بر آن سلطه دارند. اما جک T۹ برقی میتواند با توجه به هزینههای کمتر سوخت و نگهداری، برای شرکتهای خدماتی و لجستیکی و افرادی که بیشتر در داخل شهر تردد میکنند، جذاب باشد.
رقبای احتمالی JAC T۹ EV در بازار جهانی
با توجه به روند رو به رشد پیکاپهای الکتریکی، برخی از رقبای بالقوه این مدل در بازارهای جهانی عبارتاند از:
- BYD Shark EV (بهزودی معرفی خواهد شد)
- مکسوس T۹۰ EV (عرضه شده در اروپا و برخی بازارهای آسیا)
- فورد F-۱۵۰ Lightning (برای بازارهای بزرگتر مانند آمریکا)
تلاش JAC برای گسترش بازار خودروهای برقی
JAC Motors که تحت مالکیت دولت چین فعالیت میکند، در سالهای اخیر از یک خودروساز سنتی به سمت تولید خودروهای انرژی نوین (NEV) حرکت کرده است. این شرکت پیشتر بهعنوان تولیدکننده قراردادی مدلهای نیو (Nio) شناخته میشد اما اکنون در حال افزایش تولید خودروهای برقی برای بازارهای بینالمللی است.
در همین راستا، جک در کنار مدل T۹ EV، از کامیونهای الکتریکی جدید سری N نیز رونمایی کرد:
- JAC N۳۵ EV
- JAC N۷۵ EV
- JAC N۹۰ EV
این کامیونهای برقی برای بازارهای تجاری سنگاپور و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا در نظر گرفته شدهاند.
جمعبندی
رونمایی از جک T۹ برقی نشاندهنده جدیت این برند چینی در گسترش خودروهای تجاری برقی است. با توجه به ویژگیهایی مانند محدوده پیمایش مناسب، قابلیتهای دو دیفرانسیل، امکانات رفاهی مدرن و هزینه نگهداری پایین، این مدل میتواند گزینهای مناسب برای افرادی باشد که بیشتر در مسیرهای کوتاه درونشهری تردد میکنند و جابجایی بار در مسیرهای طولانی، یا آفرودهای دوردست جزو برنامه آنها نیست. هرچند که برای رقابت با مدلهای بنزینی، هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا پیکاپهای الکتریکی میتوانند از پس این رقبای خود برآیند و باید دید آیا JAC میتواند اعتماد مشتریان سنتی این بخش را جلب کند یا خیر؟