«پایتخت»، بهانه آشتی مردم با تلویزیون

زمزمه های خداحافظی خانواده معمولی با تلویزیون پس از پایان فصل ششم، مردم را کلافه کرده بود و اکثر مخاطبان سریال پایتخت اعتقاد داشتند که این مجموعه میتواند مانند نمونههای خارجی تا بیش از ۱۰ فصل هم ادامه داشته باشد و برای مردم خاطره سازی کند. بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱ تقریبا برای همه مسجل شده بود که دیگر قرار نیست قهر و آشتیهای نقی و هما، حرص خوردنهای فهیمه، شیطنتهای بهتاش و دلبریهای رحمت را ببینند. پایتخت را به ویترین خاطرات انتقال دادند و پارچهای بر روی آن کشیدند، فقط گاهی به دلیل کمبود سریال خوب، پایتخت را از آرشیو درمیآوردند و قسمتهای قبلی را با لذتی دو چندان به تماشا مینشستند. چند سال گذشت و سرانجام خبر ساخت پایتخت جدید در صداوسیما،موج جدیدی از شور و شوق را به وجود آورد تا جایی که همه برای دیدن دوباره خانواده معمولی در قاب تلویزیون لحظه شماری میکردند. انتشار بخشهایی از پشت صحنه و تولید این سریال در شبکههای مجازی انتظارها را دو چندان کرده بود و اکثر دوستداران این مجموعه تلویزیونی منتظر انتشار خبری از پخش این سریال بودند تا اینکه به صورت رسمی اعلام شد قرار است فصل هفتم این سریال از چهارم فروردین ماه روی آنتن برود. گمانهزنیها در خصوص روایت و داستان فراوان بود و عدهای هنوز اعتقاد داشتند که سریال ممکن است مانند بخش دوم فصل ششم که همزمان با دوران همهگیری کرونا بود، به بیراهه برود و نباید آن مسیر در فصل هفت تکرار شود. عدهای هم تنها خبر پخش این سریال برایشان کافی بود و اعتقاد داشتند که وجود چنین سریالی با هر خط روایتی برای تلویزیون و مردم کافی است و میتواند موج جدیدی از مخاطبان را برای صداوسیما به همراه داشته باشد. چند سالی بود که صداوسیما با وجود همه تلاشهای صورت گرفته برای ساخت مجموعههای تلویزیونی پر بیننده به غیر از یک یا دو بار نتوانسته بود دستاورد خوبی در این مسیر کسب کند. سریال آقای قاضی که در دو فصل روی آنتن شبکه دوم رفته بود تا حدودی توانسته بود مردم را پای تلویزیون بنشاند ولی همچنان مردم از عملکرد رسانه ملی در حوزه تولید سریال و مجموعههای نمایشی ناراضی بودند. کاملاً مشخص بود که مدیران رسانه ملی برای ساخت پایتخت هفت به هر دری زدند تا دوباره عوامل را دور هم جمع کنند تا بتوانند با ساخت سریالی درجه یک، کمی از اعتماد رفته را بازگردانند. به محض انتشار قسمت اول فصل هفت سریال پایتخت برخی از کاربران فضای مجازی قصد داشتند با فضاسازی و انتشار رقم قرارداد برخی از بازیگران سریال، این مجموعه را به انزوا بکشانند ولی باید اعتراف کنیم وقتی یک مجموعه بتواند دل مردم را به دست بیاورد، دستمزد بازیگران را باید حلال تلقی کرد و قطعاً فضاسازیها در فضای مجازی بیتأثیر خواهد بود. ۱۲ قسمت از مجموعه جدید پایتخت روی آنتن رفته است و به خوبی توانسته دل مردم را به دست بیاورد. نقی معمولی در رأس خانواده همچنان میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، با اینکه در این فصل داستان برعکس شده و اینبار نقی در بازی ارسطو افتاده، همچنان جذابیت فیلمنامه به چشم میآید. هما با وجود تغییرات ظاهری فراوان همچنان برای مخاطب آشناست، مانند فامیلی که چند سال دور از دسترس باشد و دوباره بعد از چند سال سر و کلهاش پیدا شود قابل قبول است، این میزان از تغییرات ظاهری! در دنیایی که امروزه در آن به سر میبریم قطعا نمیتواند عجیب باشد. ریما رامین فر با وجود کلی تغییر همچنان همان همای فصل یک است، بدون کوچکترین تغییر در اکت و خُلقیات، او به خوبی توانسته خود را هُمای پایتخت نگه دارد و از خط خارج نشود. فهیمه یا همان نسرین نصرتی از آن دست کاراکترهایی است که حتی دیالوگهای عادیاش نیز به دل مینشیند او با کمترین تغییر در فُرم در فصل جدید پایتخت حضور پیدا کرده است. نوع دیالوگ گویی و شیرینی کلام و لهجه باعث شده که مخاطب در همه سکانس ها منتظر او باشد. حرص خوردنهای بیپایان و دلسوزی برای خانواده کاراکتر او را چندین برابر دلچسب کرده و باعث شده که نصرتی به یک جزو جدا نشدنی پایتخت تبدیل شود. هومن حاجی عبداللهی با این که بنا به شنیدهها قرار بوده در فصول اولیه این سریال تنها در چند سکانس حضور پیدا کند امروز به یکی از وزنههای اصلی مجموعه پایتخت تبدیل شده است. نوع گویش، اکت و حتی بداهههایی که در هر پلان مقابل دوربین میبرد تحسین برانگیز است. رحمت امینی شالیکار هزارجریبی امروز به واسطه حضور درخشان در پایتخت هفت به یکی از سوژههای فضای مجازی تبدیل شده و سکانسهایی از او در شبکههای مجازی دست به دست میشود. هومن حاج عبداللهی هم مانند نسرین نصرتی بدون هیچ کم و کاستی نسبت به فصلهای قبل در فصل جدید پایتخت هفت حضور دارد و به شدت مورد توجه قرار گرفته است. حضور بهرام افشاری یکی از نقاط قوت اساسی پایتخت است. بهتاش فریبا که اینبار با نقشی متفاوت به بطن داستان اضافه میشود با اینکه تعداد قسمت های کمی حضور داشته به راحتی توانسته سطح کمدی سریال را یک تنه بالا ببرد. افشاری از آن دست بازیگرانی است که با حضور در هر پروژهای میتواند مخاطبانش را راضی نگه دارد و این بار حضور او در فصل جدید پایتخت فرصت خوبی برای رسانه ملی است که دوباره به رقابت جدی با پلتفرمهای آنلاین پخش فیلم داشته باشد. «ارسطو» همیشه یکی از شخصیتهای شیرین پایتخت بوده و هست. با این تفاوت که اکثر کاربران دوست داشتند او را با استایلی شبیه فصول پنج و قبل از آن ببینند. نوع گویش احمد مهرانفر و تیپ و استایل او شاید کمی توی ذوق بزند و با روایت کلی فاصله داشته باشد ولی در نهایت از آنجایی که مخاطب با این چهره ها اخت گرفته شاید در طولانی مدت این ضعف کمتر به چشم بیاید. ساخت و پخش پایتخت هفت برای صداوسیما، بردی بزرگ بود. کسانی بودند که در این چند سال اخیر حتی آنتن نداشتند و تلویزیون را صرفاً برای تماشای ماهواره و یا پلتفرمها روشن میکردند ولی از زمان پخش این سریال به صرافت افتادهاند و ساعت ۱۰ شب دور تلویزیون جمع میشوند تا خانواده معمولی را ببینند. صداوسیما میتواند دوباره مخاطب داشته باشد به شرطی که منطقی و مطابق با سلیقه اکثریت پیش برود. علی کلانتری - منتــقد