دهلی در مسیر هوای پاک: ممنوعیت خودروهای فسیلی تا ۲۰۳۵

در گام نخست، از این هفته ممنوعیت سوختگیری برای وسایل نقلیهای که بیش از ۱۵ سال از عمر آنها گذشته در سراسر شهر دهلی به اجرا درآمده است.
در راستای مقابله با بحران شدید آلودگی هوا در دهلی، پایتخت هند، دولت این کشور برنامهای بلندپروازانه برای ممنوعیت کامل خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ را در دستور کار قرار داده است. با این اقدام، هند در مسیر تحول گستردهای در حوزه حملونقل پاک و خودروهای برقی گام برمیدارد.
به گزارش ایتنا و به نقل از الکترک، در گام نخست، از این هفته ممنوعیت سوختگیری برای وسایل نقلیهای که بیش از ۱۵ سال از عمر آنها گذشته در سراسر شهر دهلی به اجرا درآمده است.
وزیر محیط زیست دهلی، مانجیندر سینگ سیرسا، اعلام کرده است که در جایگاههای سوخت تجهیزات جدیدی نصب شدهاند که خودروهای قدیمی را شناسایی کرده و از ارائه سوخت به آنها جلوگیری میکنند. علاوه بر این، کنترلهای سختگیرانهتری برای ورود خودروهای سنگین به پایتخت اعمال خواهد شد تا از رعایت استانداردهای زیستمحیطی توسط آنها اطمینان حاصل شود.

این اقدامات تنها به خودروهای سوخت فسیلی محدود نمیشود. دولت دهلی در سال جاری قصد دارد بیش از ۹۰۰ اتوبوس برقی جدید به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کرده و در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه از ۷۵۰۰ اتوبوس شهری را با اتوبوسهای کمآلاینده یا بدون آلایندگی جایگزین کند.
بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، قانونگذاران هند در حال بررسی طرحی هستند که خرید هرگونه اتوبوس جدید از پایان سال جاری تنها با سوخت پاک (برقی، گاز فشرده CNG یا هیدروژن) امکانپذیر باشد. همچنین، از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ ممنوعیت استفاده از سوختهای فسیلی برای وسایل نقلیه سبک تجاری مانند سهچرخههای باری و موتورسیکلتهای تحویلی اعمال خواهد شد. این روند ممکن است تا سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ به خودروهای شخصی نیز تعمیم داده شود.
به گزارش ایتنا و به نقل از الکترک، در گام نخست، از این هفته ممنوعیت سوختگیری برای وسایل نقلیهای که بیش از ۱۵ سال از عمر آنها گذشته در سراسر شهر دهلی به اجرا درآمده است.
وزیر محیط زیست دهلی، مانجیندر سینگ سیرسا، اعلام کرده است که در جایگاههای سوخت تجهیزات جدیدی نصب شدهاند که خودروهای قدیمی را شناسایی کرده و از ارائه سوخت به آنها جلوگیری میکنند. علاوه بر این، کنترلهای سختگیرانهتری برای ورود خودروهای سنگین به پایتخت اعمال خواهد شد تا از رعایت استانداردهای زیستمحیطی توسط آنها اطمینان حاصل شود.

این اقدامات تنها به خودروهای سوخت فسیلی محدود نمیشود. دولت دهلی در سال جاری قصد دارد بیش از ۹۰۰ اتوبوس برقی جدید به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کرده و در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه از ۷۵۰۰ اتوبوس شهری را با اتوبوسهای کمآلاینده یا بدون آلایندگی جایگزین کند.
بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، قانونگذاران هند در حال بررسی طرحی هستند که خرید هرگونه اتوبوس جدید از پایان سال جاری تنها با سوخت پاک (برقی، گاز فشرده CNG یا هیدروژن) امکانپذیر باشد. همچنین، از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ ممنوعیت استفاده از سوختهای فسیلی برای وسایل نقلیه سبک تجاری مانند سهچرخههای باری و موتورسیکلتهای تحویلی اعمال خواهد شد. این روند ممکن است تا سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ به خودروهای شخصی نیز تعمیم داده شود.