به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان با خضور دربرنامه پرسشگر اظهار کرد: داوری مطلق نسبت به هر نظام آموزشی درست نیست، باید بر اساس شاخصهایی این قضاوت صورت گیرد و نمیتوان مطلقاً گفت شرایط آموزش و پرورش نامناسب است.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش با توجه به اینکه با یک جامعه دائماً در حال نو شدن در تعامل است باید از ایستایی دور شود.
علیرغم توفیقاتی که در آموزش و پرورش داشتهایم در بخشهایی که ناظر به کیفیت آموزش و پرورش است نیاز به تحول داریم.
زرافشان گفت:مدرسه آینده، تعبیر رئیس جمهور درباره مدرسه است و معلم محوری، سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، شادابسازی مدارس و توجه به مهارتآموزی از مسائلی است که در برنامه رئیس جمهور مورد توجه است.
وی افزود: استلزامات خوبی برای آموزش و پرورش در برنامه ششم دیده شده است، این مسئله و رأی خوبی که مجلس به وزیر آموزش و پرورش داد طلیعه خوبی برای سال تحصیلی جدید است و کاستیهایی وجود دارد اما نباید کاستیها ما را به کلی نااُمید کند.
وی خاطر نشان کرد: از سال ۵۳ کار معلمی را آغاز کرده ام و ما دستاوردهای خوبی در سالهای گذشته داشتهایم اما لازم است در بخشهایی برای بهبود شرایط، تحولاتی داشته باشیم.
زدافشان تصریح کرد: سند تحول بنیادین متقینترین سندی است که در آموزش و پرورش تولید شده است، اجرای این سند ملزوماتی دارد برای مثال یکی از زیرنظامهای آن زیرنظام فضاست که باید مدرسه را برای دانشآموزان جذاب کنیم و این فضا محیطی برای زندگی کردن دانشآموزان باشد.
زرافشان گفت: شاداب سازی مدارس بدون داشتن فضای مناسب برای ورزش محقق نمیشود و حیاطهای کوچک، شادابی دانشآموزان را کمرنگ میکند در حالی که شرایط مناسب و اهمیت دادن به حوزه تربیت بدنی و هنر به پیشروی تعلیم و تربیت کمک میکند. بودجهها درست هزینه نمیشود و کلاسها به یک اتاق تنزل یافته است که محیط خشک کلاس دانشآموزان را دلزده میکند.
وی افزود: بودجهای که به مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی اختصاص داده شده مبلغ قابل توجهی است و این اقدامات کمّی هم در جهت اصلاح اوضاع آموزش و پرورش بسیار مهم است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: خروجی دانشگاه فرهنگیان دو گروه هستند ، گروهی ۴ سال آموزش میبینند که برنامه درسی آنها مبتنی بر سند تحول تغییر کرد و سال گذشته برنامه درسی ۱۶ رشته اصلاح شد و گروه دوم بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند.
زرافشان گفت: مطالبه جامعه آموزش و پرورش باید این باشد که آموزش شایستگیهای حرفهای معلمی باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان بگذرد.
زرافشان بیان کرد: از مجموع ۳۰۰ هزار معلم، ۵۰ هزار نفر از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب شدهاند و با ادامه این روش آموزش و پرورش حرفهای تحقق نمییابد.جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست و لازم است به حقوق، شأن و منزلت معلمان اهمیت داده شود.
وی بیان کرد: نگاه کارمندی به معلمان باید اصلاح شود، ما درخواست کردیم تا زمان آزمون استخدامی معلمان تغییر کند و همزمان با بقیه دستگاهها نباشد و اردیبهشت ماه انجام شود تا ما زمان کافی برای آموزش معلمان داشته باشیم اما موافقت نشد. دانشگاه فرهنگیان به ۱۵ هزار میلیارد بودجه عمرانی نیاز دارد، بودجه عظیمی در برنامه پنجم توسعه به دانشگاههای دیگری رفت و به دانشگاه فرهنگیان توجه نشد در حالی که با دقت بیشتر میتوانست به این دانشگاه جذب شود.
وی گفت: مستقل از اینکه کنکور آثار مخربی دارد ما در درون آموزش و پرورش با برگزاری آزمونهای ورودی مدارس، روح دانشآموزان ۱۲ و ۱۵ ساله را آزرده میکنیم، در حالی که در سند بنیاد نخبگان بر عدم جداسازی و گسترش آموزش فراگیر تأکید شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:۲۰ ساله طرح فراگیر در خصوص دانشآموزان ابتدایی اجرا می شود، ازمجموع ۱۴۰ هزار دانشآموز استثنایی، ۷۰ هزار نفر در مدارس خاص هستند و ۷۰ هزار نفر در مدارس معمولی تحصیل میکنند و همه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش اتفاقنظر داریم که تنوع مدارس باید کاهش یابد و برای کاهش تنوع مدارس ابتدا باید شرایط و انتظارات جامعه اصلاح شود.
زرافشان گفت:وقتی صحبت از تحول میکنیم آن را مساوی با معلم میدانیم که برای داشتن معلم کارآمد باید دانشگاه فرهنگیان جدی گرفته شود و جذب معلم تنها از مجرای آن باشد.
وی افزود:دسترسی علمی کمّی خوبی در کشور وجود دارد اما سند تحول یک قدم بالاتر است و باید آموزش و پرورش را کیفی کرد که در آن مدرسه زندگی، مهارتآموزی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی تحقق یابد و گام مورد انتظار برای تحول، عملیاتی کردن هدف ۵ سند تحول بنیادین است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: شهید محسن حججی فارغالتحصیل رشته کاردانش بود،امسال موجی برای مهارتآموزی در کشور ایجاد شده و همه دستگاهها به میدان آمدند و امیدواریم به برکت خون پاک این شهید این مسیر درست برای رشد کشور ادامه یابد.