فرمول یک ایران – یک سال دیگر و یک برد دیگر برای لوئیس همیلتون در بریتانیا. این پیروزی او باعث کم شدن فاصله اش با سباستین فتل بود ولی این تنها جنبه ی مثبت آن نبود…
قبل از مسابقه ی امسال، تنها دو راننده پنج بار در بریتانیا پیروز شده بودند، جیم کلارک و الن پراست. همیلتون با چهار برد پشت سر هم در خاک خود توانست در کنار این بزرگان قرار بگیرد، چهار برد پشت سر همی که فقط جیم کلارک به آن رسیده بود.
کلارک رکورد بیشتر تعداد گرند اسلم (پول پوزیشن، سریع ترین دور، پیشتازی در تمام دورها، برد) را نیز در اختیار دارد، او 8 بار موفق شده به آن برسد. همیلتون با یک گرند اسلم به رکورد تعداد بردهای پشت سر هم کلارک در بریتانیا رسید، همیلتون حالا پنج گرند اسلم دارد و در کنار مایکل شوماخر و آلبرتو آسکاری قرار دارد.
همیلتون در سه برد از چهار برد این فصلش گرند اسلم کرده است و همراه با آسکاری (1952)، جیم کلارک (1963 و 1965) و نایجل منسل (1992) رکورد بیشترین گرند اسلم در یک فصل را در اختیار دارند، آیا او یک بار دیگر نام خود را در کتاب رکوردهای فرمول یک ثبت خواهد کرد؟
نکات دیگری از برد همیلتون: این 57 امین برد، 110 امین سکو و 162 امین مسابقه ی همراه با امتیاز او بود و او حالا به رکورد جنسن باتن رسیده است. در روز شنبه او پول پوزیشن را هم گرفت که یک بار دیگر با رکورد جیم کلارک برابری کرد. همیلتون فقط یک پول دیگر می خواهد تا به رکورد 68 پول پوزیشن شوماخر برسد…
والتری بوتاس پشت سر همیلتون قرار گرفت تا مرسدس دومین یک دو فصل و دومین یک دو خود در بریتانیا را به دست آورد. برای بوتاس این دومین باری بود که در بریتانیا به روی سکو می رود. در سال 2014 او کارش را از رده چهارم آغاز کرد و به جایگاه دوم رسید، امسال هم از رده نهم استارت زده بود.
کیمی رایکونن مطمئن شد که حتما دو فنلاندی به روی سکو بروند و این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رخ داد. این ششمین سکوی مرد یخی در سیلورستون بود، ولی اولین سکوی بریتانیای او بعد از سال 2007 بود که در همان سال هم در کنار همیلتون بر روی سکو ایستاده بود، البته آن سال عکسش اتفاق افتاده بود، کیمی برنده شده بود و همیلتون در رده ی سوم قرار داشت.
سکوی رایکونن 36 امین سکویش برای فراری است، او به رکورد تعداد سکویش با مک لارن رسیده است و در جدول بیشترین سکو برای فراری در رده ی چهارم و در کنار فیلیپه ماسا قرار گرفته است. مایکل شوماخر (116)، روبنز باریچلو (55) و فرناندو آلونسو (44) بیشترین سکوها را برای فراری گرفته اند.
سکوی امسال سیلورستون پیرترین سکوی فصل بوده است، میانگین سن سه نفر 32 سال و 8 ماه و 18 روز بود. البته این رقم فاصله ی زیادی با میانگین سنی سکوی گرندپری سوئیس 1950 دارد، میانگین آن سال 46 سال و 8 ماه و 20 روز بوده است.
تا به این جا سال سختی برای مکس ورشتپن بوده است، این چهارمی بهترین نتیجه ی مکس در نه مسابقه اخیر بوده است. این پسر هلندی یکی از سه راننده ای بود که 50 امین استارت شان را در سیلورستون جشن می گرفتند. البته او تنها فرد از میان آن ها بود که امتیاز هم گرفت، کارلوس ساینز و کوین مگنوسن بریتانیا را با دست خالی ترک کردند. از 50 مسابقه ی ابتدایی شان ورشتپن 310 ، ساینز 93 و مگنوسن 73 امتیاز کسب کرده اند.
ورشتپن یک رتبه بالاتر از هم تیمی اش ایستاد، نوار سکوهای متوالی دنیل ریکاردو در عدد پنج پاره شد. هر چند که این ششمین مسابقه ی متوالی است که این مرد استرالیایی بین شش نفر برتر قرار می گیرد. او کارش را از رده ی 19 ام آغاز کرد و برای هشتمین بار در 119 مسابقه ی دوران حرفه ایش او توانست کارش را از رده ی 15 ام و پایین تر آغاز کند و امتیاز بگیرد.
نیکو هالکنبرگ برای پنجمین بار در این فصل امتیاز کسب کرد و برای بار دیگر همانند اسپانیا ششم شد، ششمی بهترین جایگاهی است که هالکنبرگ موفق شده در این فصل به دست آورد. مرد آلمانی هر هفت مسابقه اش در بریتانیا را به پایان رسانده است ولی این بهترین جایگاهش در این جا بود. در طرف مقابل جولیون پالمر قرار دارد که تا به حال مسابقه ی خانگی اش را تمام نکرده است، سال قبل از مسابقه کنار رفت و امسال حتی نتوانست استارت بزند. این چهارمین خروج این فصل برای این بریتانیایی بدشانس بود.
خیلی ها شاید فکر می کردند که سباستین فتل به خاطر هفتم شدنش به بخت خود لعنت بفرستد ولی در کمال تعجب مرد آلمانی با آرامش به آن واکنش نشان داد، حتی با این وجود که بعد از بریتانیای فصل گذشته این بدترین رده ای است که فتل مسابقه را با آن تمام می کند، به جز این ها فتل همیشه بین شش نفر اول بوده است البته اگر کنار رفتنش از مسابقه مالزی را کنار بگذاریم.
استبان اکون و سرجیو پرز، راننده های تیم فورس ایندیا، برای هشتمین بار در ده مسابقه ی اخیر موفق شدند تا هر دو امتیاز بگیرند. در طرف دیگر هاس قرار دارد که برای اولین بار در شش مسابقه اخیر موفق نشد امتیازی بگیرد. لنس استرول هم که برای سه مسابقه پشت سر هم موفق به گرفتن امتیاز شده بود، با 16 ام شدنش در بریتانیا به بدترین رتبه ی فصلش نیز رسید.
صحبت از سه اتفاق پشت سر هم شد و زشت است اگر نامی از دنیل کویات نبریم، کویاتی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوادث دور اول سه مسابقه ی اخیر حضور داشته است. او در پیچ اول آذربایجان خواست جلوی برخوردش با ماسا را بگیرد که در ادامه باعث شد تا ساینز از مسیر منحرف بشود چون نمی خواست که به کویات بخورد. در اتریش او باعث شد تا سه ماشین با یک دیگر برخورد کنند، خودش، فرنادو آلونسو و مکس ورشتپن. در سیلورستون هم که ساینز و مگنوسن را گرفتار کرد. کویات حالا 9 نمره منفی در گواهی نامه اش دارد و باید توجه کند که 12 نمره منفی طی 12 ماه خود به خود او را از یک مسابقه محروم می کند.