حدود 80000 نوآموز دچار مشکل آمادگی تحصیلی هستند
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنائی در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد روند سنجش سلامت نوآموزان اظهار کرد: امسال 857 پایگاه سنجش برای نوآموزان دبستانی و 485 پایگاه برای نوآموزان پیشدبستانی در نظر گرفته شد که در این تعداد 337741 نوآموز...
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنائی در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد روند سنجش سلامت نوآموزان اظهار کرد: امسال ۸۵۷ پایگاه سنجش برای نوآموزان دبستانی و ۴۸۵ پایگاه برای نوآموزان پیشدبستانی در نظر گرفته شد که در این تعداد ۳۳۷۷۴۱ نوآموز پیش دبستانی بودند و بیش از ۱۱۳۸۰۰۰ سنجش انجام شده است.
وی افزود: سال گذشته ۲۰۹۰۰۰ نوآموز پیشدبستانی سنجش شده اما امسال با استقبال بیشتری در این حوزه مواجه بودیم و افرادی که در دوره پیش دبستانی سنجش میشوند برای ورود به کلاس اول نیاز به اجرای مجدد این فرآیند ندارند.
آمار جهش تحصیلی به تفکیک پایههای مختلف
معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: با توجه به ارزیابیهای اولیهای که انجام شد حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد برای اجرای بررسیهای تکمیلی پایگاههای تخصصی مراجعه کردهاند که بخشی از این افراد مجددا در مدارس عادی حضور پیدا کرده و بخشی دیگر به مدارس استثنائی معرفی میشوند.
عظیمعراقی افزود: از تعداد افرادی که به آزمایش تخصصی وارد شدند، 188 نفر مشکل بینایی، ۲۶۹ نفر مشکل شنوایی، ۱۲۷ نفر مشکل جسمی و حرکتی و ۶۵۱۰ نفر آسیب دیده ذهنی بودند که امسال این تعداد به مدارس استثنایی وارد شدند.
وی عنوان کرد: بیشترین مشکلی که در ارجاع تخصصی مشاهده میشود، مشکل آمادگی تحصیلی است که بیشترین فراوانی را در بین ناهنجاریهای موجود بوده که طی سالهای اخیر وجود داشته و امسال حدود هفت درصد ارجاع تخصصی مربوط به این مسئله بوده است.
وی در بخش دیگری به مسئله جهش تحصیلی اشاره داشت و گفت: بیشترین جهش تحصیلی در پایه دوم به چهارم انجام شده و از مجموع ۹۵۹۱ نفر، ۴۸۲۴ نفر موفق به انجام جهش شدند.
معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنائی در مورد آمار جهش تحصیلی به تفکیک پایههای مختلف یادآور شد: در پایه اول و سوم از ۲۲۱۸ نفر، ۱۲۲۳ نفر، در پایه دوم به چهارم از ۵۰۶۶ نفر، ۲۵۲۱ نفر،در پایه سوم به پنجم از ۱۳۲۲ نفر به ۶۳۰ نفر و از پایه چهارم به ششم از ۹۸۵ نفر ۴۵۰ دانشآموز در جهش تحصیلی موفق بودند.