جدای از محصول برجسته LFA، کوپههای پرفورمنس لکسس همیشه از نظر ظاهر افراطی بوده و البته از نظر دینامیکی پشت سر رقبا قرار میگرفتهاند؛ اما این برند امیدوار است با معرفی کوپه لوکس LC گذشته یاد شده را تغییر دهد.
ما در مقایسهای که از نظر خواهید گذراند مدل هیبریدی LC 500h را حاضر کردهایم که تلاش دارد استایل زیبای خود را با پرفورمنسی هیبریدی ترکیب کرده و البته راندمان مناسبی را بر جای بگذارد.
مرسدس SL نیز راهحلی مشابه برای مشکلی مشابه دارد. درحالیکه این خودرو فاقد قوای محرکه هیبریدی بوده اما دارای سقف فلزی تاشونده میباشد. سؤال این است: بهتر است 75 هزار پوند خود را خرج کدام خودرو بکنید؟!
مدل | لکسس LC 500h | مرسدس SL 400 AMG Line |
قیمت (پوند) | 76595 | 76955 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3.5 لیتری/واحد الکتریکی | 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 354/348 | 362/500 |
گیربکس | CVT اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | 9 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 5.8 | 6 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 250 | 250 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 8.1 | 8 |
آپشن ها (پوند) | پکیج اسپورت پلاس (9300)، رنگ متالیک (675)، سیستم صوتی مارک لوینسون (1000)، هدآپ دیسپلی (995) | پکیج کمک راننده (1695)، ایر اسکارف (595)، نورپردازی ویژه (260)، پکیج راحتی کی لس (1605) |
نقاط قوت: ظاهر گیرا، کیفیت کابین، سواری و آرامش احساسبرانگیز، چابکی بالا با توجه به ابعاد و وزن
نقاط ضعف: گیربکس عجیب و ناهنجار، سیستم اطلاعات سرگرمی، میدان دید کمی محدود
برخی جزئیات عجیبوغریب را میتوان در این خودرو دید اما چیزی که باعث جلبتوجه میشود طراحی ظاهری لکسس است. با فرم و تیزیهای کانسپت مانند و خط سقف کاملاً خمیده، لکسس LC خوشچهرهترین کوپه با هر قیمتی است.
زیر کاپوت طویل این خودرو پیشرانهای خارقالعاده و بسیار قوی وجود ندارد. البته به لطف پلتفرم جهانی جدید GA-L تکنولوژیهای زیادی در LC 500h به چشم میخورند.
پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو به یک واحد الکتریکی متصل شده تا مجموع خروجی 354 اسب بخاری ایجاد شود. گفته میشود سیستم هیبریدی چند مرحلهای لکسس باعث بهبود شتاب گیری این کوپه زیبا میشود. البته این خروجی برای خودرویی با وزن 1985 خیلی بالا نیست اما گیربکس پیشرفته لکسس بهترین عملکرد خود را به نمایش میگذارد تا LC 500h از نظر پرفورمنس کم نیاورد.
در واقع لکسس دو گیربکس را ارائه میکند. اولین حالت که CVT است دور پیشرانه را متناوب نگه میدارد که این امر میتواند حداکثر قدرت یا مصرف بهینه را به همراه داشته باشد. دومین گیربکس از نوع 4 سرعته اتوماتیک است که خروجی پیشرانه در مراحل گوناگونی تغییر میدهد تا گشتاور تولیدی در طیف وسیعتری استفاده شود و این امر به خودرو کمک میکند تا مراحل مصنوعی به منظور شبیهسازی نسبتهای دنده واقعی را ایجاد نماید.
این مراحل که 10 تا هستند باعث میشوند LC سواری طبیعیتری داشته باشد؛ اما در زمانی که پدال گاز را تا ته فشار دهید گیربکس بهصورت پیشفرض به حالت CVT میرود که برای ایجاد حداکثر پرفورمنس دور پیشرانه را بالا میرود. بدین ترتیب اگرچه ما تقریباً نمیتوانیم شتاب گیری بین دندهای دقیقی را اندازه بگیریم اما در خط مستقیم سرعت کافی وجود دارد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این کوپه ژاپنی دو دهم ثانیه سریعتر از حریف آلمانی ثبت شده و با توجه به وزن خودرو، کمک الکتریکی باعث میشود سبقتگیریها آسانتر صورت گیرد. البته پیشرانه الکتریکی این خودرو دلیل یکی از نقصهای LC نیز میباشد.
این پیشرانه الکتریکی به منظور شارژ دوباره باتریها در زمان ترمز گیری به عنوان یک ژنراتور عمل میکند اما همین کار باعث میشود پدال گاز احساس عدم اعتماد به نفس را ایجاد کند. همچنین پیشرانه الکتریکی باعث میشود توقف نرم خودرو در شهر کاری سخت باشد و باعث میشود راحتی خودرو لطمه بخورد و البته کمی نیز باعث عصبانیت راننده شود.
اما بیایید نگاهی به خوبیهای این خودرو بیندازیم. حتی با استفاده از رینگهای 21 اینچی سفارشی که بخشی از پکیج اسپورت پلاس هستند، سواری خودرو خوب بوده و فرمان پذیری چرخهای عقب این پکیج باعث میشود تغییر جهت خودرو علیرغم فاصله بین محوری زیاد سریعاً صورت بگیرد.
موضوع مهم اینکه لکسس LC قابل پیشبینی بوده و شاسی خودرو با دیفرانسیل لغزش محدود ترکیب شده است. البته شاسی میتوانست تنظیمات اسپورت تری نیز داشته باشد.
نظرات آزمایشکنندگان
سیستم اطلاعات سرگرمی: سیستم مولتیمدیا صفحهنمایش بزرگ و روشنی دارد اما گرافیک آن میتوانست بهتر باشد و کنترلر نیز کاربری آسانتری داشته باشد.
کیفیت: کابین لکسس در مقایسه با کابین قدیمیتر مرسدس باکیفیتتر بوده و سطوح نرم زیادی دارد.
داشبورد دیجیتال: عقربههای پشت آمپر به منظور همخوانی با حالتهای رانندگی تغییر کرده و احساس مدرنی را ایجاد میکنند.
مرسدس SL 400
نقاط قوت: جذابیت بالای سقف کانورتیبل، پیشرانه قدرتمند، گیربکس نرم
نقاط ضعف: کابین تنگ و قدیمی، سواری نه چندان جالب، سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف
اگرچه که ششمین نسل مرسدس SL در سال 2016 فیس لیفت شده اما برای اولین بار در سال 2013 معرفی شد بنابراین جای تعجبی ندارد که در مقایسه با رقبای مدرنتر خود همچون لکسس LC 500h سن بالای خود را نشان میدهد. البته رودستر مرسدس همواره جذابیتهای خاص خود را داشته است.
شما میتوانید سقف مرسدس را در کمتر از 20 ثانیه و تا سرعت 40 کیلومتر در ساعت میتوان باز و بسته کرد و حتی اگر هوا سرد باشد سیستم ایر اسکارف مرسدس هوای گرم را به طرف گردن سرنشین هدایت میکند. همچنین صندلیهای گرم شونده نیز در این خودرو وجود دارند.
از جمله تجهیزاتی که شما از یک کانورتیبل 75 هزار پوندی انتظار دارید میتوان به سیستم ناوبری، رادیوی DAB، بلوتوث، چراغهای LED، دوربین عقب و… اشاره کرد.
البته کابین مرسدس تنگتر از لکسس بوده و برخی از متریال بکار رفته در داخل این خودرو نیز کیفیت سؤالبرانگیزی دارند.
درحالیکه سقف بازشو جذابیت بالایی دارد اما خب نقاط ضعف خاص خود را داشته به گونهای که باعث محدودیت فضای سر شده و فضای محفظه بار را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
شما همچنین تأثیر این سقف روی دینامیک خودرو را نیز احساس خواهید کرد زیرا SL پاسخهای تیزی به دستورات شما نمیدهد و سواری سفتتر حتی در حالت راحت دامپرها نیز باعث خواهد شد دست اندازهای بزرگ لرزشهای زیادی را به سرنشینان انتقال دهند.
البته سواری مرسدس در بزرگراهها و جادههای نرم دلچسب بوده و زمانی که سقف باز باشد دسترسی بهتری به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری 362 اسبی و صدای لذتبخش آن خواهید داشت.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت مرسدس SL 400 برابر با 6 ثانیه است که تنها دو دهم ثانیه کندتر از رقیب میباشد. اگرچه که مرسدس 250 کیلوگرم سبکتر از LC بوده اما بازهم خودرویی سنگین بوده و درحالیکه کشش خودرو خوب است اما گیربکس کمکی به بهبود پرفورمنس نمیکند.
باید به این نکته اشاره کرد که قوای محرکه مرسدس بهتر از لکسس است. گیربکس 9 سرعته مرسدس تعویضهای نرم و بدون وقفهای داشته و اگر از کنترلهای دستی پدال شیفترها استفاده کنید تعویضهای سریعی را تجربه خواهید کرد.
مقایسه شتاب بین دندهای دو خودرو به خاطر گیربکسهای متفاوت سخت است اما هر دو خودرو عملکرد تقریباً یکسانی دارند. البته مرسدس چند دهم ثانیهای جلوتر از لکسس حرکت میکند.
نظرات آزمایشکنندگان
مولتیمدیا: درحالیکه کاربری کنترل گردان مرسدس آسانتر از تاچ پد لکسس است اما صفحهنمایش کوچک و کم کیفیت SL 400 احساس کهنه بودن را ایجاد میکند.
فضای کابین: کابین این خودرو تنگتر از لکسس احساس شده و موقعیت رانندگی آن نیز به اندازه حریف ژاپنی خوب نیست.
فرمان: فرمان سنگینتر و شاسیای با پاسخ کمتر به این معنی است که SL به اندازه LC چابک نیست.
قضاوت نهاییرتبه اول: لکسس LC 500h
لکسس LC یک GT خوشساخت است که در نسخه هیبریدی خود کروزری ریلکس نیز محسوب میشود. این خودرو چالاکی و شتاب قابلاحترامی داشته و البته این امر به آرامش خودرو لطمه نمیزند. به همین خاطر طیف مشتریان این خودرو وسیعتر از مرسدس هستند. لکسس احساس مدرنتر و باکیفیتتری نسبت به حریف آلمانی خود دارد.
رتبه دوم: مرسدس SL 400
گذشت زمان روی مرسدس تأثیر گذاشته است. اگرچه SL هنوز هم خودروی خوشچهرهای است اما کابین تنگ، سیستم اطلاعات سرگرمی سالخورده، سواری ضعیف و دینامیک کُند به این معنی است که در برابر لکسس حرفی برای گفتن ندارد. حتی با وجود پیشرانه و گیربکس بهتر و البته سقفی جذابتر، بازهم مرسدس پشت سر لکسس قرار میگیرد.
منبع: autoexpress