کشورهای دیگر برای برفروبی جادهها چه میکنند؟/ حلقه گمشده استفاده از ماشینآلات راهداری ساده در حل مشکل برفگرفتگی جادهها
شهرداریها و راهداریهای کشورمان در برفروبی جادهها تنها از لودر و گریدر استفاده و به نمک پاشی بسنده میکنند، اما کشورهای دیگر همچون کانادا و آمریکا با تجهیزات پیشرفته در مدت کوتاهی برف جادهها را جمع آوری می کنند.
به گزارش آژانس خبری اقتصادتایمز به نقل از فارس، طی روزهای گذشته ورود یک سامانه بارشی از مرزهای غربی کشور و عبور آن از نیمه شمالی ایران باعث شد تا صدهاکیلومتر از جادههای اصلی ترانزیت کشور دهها ساعت بسته شده و هزاران نفر در برف و بوران اسیر شوند.
در حال حاضر در ایران برای برفروبی جادههای بین شهری از لودر و گریدر، و در برفروبی خیابانهای شهری از روش ساده و پیشپاافتاده نمکپاشی استفاده میشود.
بارش برف در ایران همواره به عنوان یک نعمت الهی و ذخیره آب برای روزهای بدون بارش و کمبارش تابستان مورد توجه قرار میگیرد، اما در کنار جنبههای مثبت این رویداد جوی که البته پوشش شهرها را نیز سفیدپوش کرده و نشاط خاصی به جامعه هدیه میکند، بسته شدن جادهها میتواند زیانهای اقتصادی قابل توجهی به بار بیاورد.
بسته شدن خیابانها و جادههای بینشهری، حمل و نقل کالا و ارائه خدمات را با مشکل مواجه کرده و عملاً اقتصاد کشور را تحت تأثیر منفی قرار میدهد.
هماکنون در برفروبی سریع جادههای بین شهری و خیابانهای شهرها، جای خالی ابزارهای ساده و تکنیکهای متداول که در دیگر کشورها استفاده میشود به چشم میخورد.
در حالی که در بارندگی اخیر شهرداری تهران تنها به استفاده از روش پاشیدن نمک و شن بر روی خیابانها بسنده کرد اما در شهرهای کانادا، شهرداریها با تکنیکهای ساده به سرعت برف را از روی جادهها کنار میزنند.
از سوی دیگر پاشیدن نمک بر روی برف به آلوده شدن منابع آبی ناشی از این بارش منجر شده و هزینه نمکزدایی از این منابع را در تصفیه آب آنها به کشور تحمیل میکند.
از طرفی استفاده از نمک میتواند خاک شهر را نمکی کرده و پرورش گیاهان و درختان در شهر را با مشکل مواجه کند و از طرف دیگر امکان استفاده از آب برف را برای مصارف کشاورزی بدون تصفیه شدن از بین می برد.
شهرداریها در کانادا نخست با استفاده از ابزارهای ساده مانند دستگاه بابکت، برف را در سطح مقطعی کم کنار زده و سعی میکند راه عبور حداقل یک خودرو را در خیابانها باز کند.
سپس یک گریدر وارد عمل شده و انبوه برف را از خیابانها به سمت پیادهروها، کنار میزنند. پس از این مرحله به دلیل سرعت عمل این تکنیک که پیش از یخ بستن برف صورت میگیرد، عبور خودروها، باقیمانده برف در سطوح خیابانها و جادهها را از بین برده و از یخ بستن آن جلوگیری میکند.
در ادامه دستگاه برفپاش وارد عمل شده و برف روی سطح و انباشته شده در حاشیه خیابانها را با انتقال به محل بار خودروهای سنگین نظیر کمپرسی و کامیون، برف را بهطورکامل از سطح و حاشیه خیابانها پاک میکند.
در کشورهای پیشرفته که البته ایران هم از نظر فنآوری در این زمینه فاصله زیادی با آنها ندارد، همچنین برف روی جادههای بین شهری با استفاده از خودروهای سنگین که به تیغههای گریدر مجهز شدهاند، به حاشیه جاده منتقل شده و سپس با استفاده از برفپاش، برف انباشتهشده در حاشیه جادهها پیش از اینکه در اثر برودت هوا یخ ببندد، یا به دهها متر آن طرفتر از حاشیه جادهها پاشیده شده یا مجدداً به جایگاه بار خودروهای سنگین انتقال یافته و به مکان دیگری حمل میشود.
دستگاههای برفپاش که به موتور دیزلی مجزا مجهز هستند، پس از جدا شدن باکت لودرها، به راحتی به جای باکت به لودرها متصل شده و به راحتی برف را مکیده و از حاشیه خیابانها و جادهها جمع کرده و به مکان دیگری می پاشد.
این دستگاه میتواند در کمتر از یک ساعت هزاران تن برف را از حاشیه خیابانها و جادهها جمعآوری کند.
در تکنیک جمعآوری برف از سطح جادههای بینشهری، چند خودروی سنگین مجهز به تیغههای گریدر که به صورت موازی و با فاصله چند متر پشت یکدیگر حرکت میکنند، برف به کنار جاده منتقل شده و با توجه به سرعت بالای این تکنیک، جادههای برفگرفته به سرعت و تنها در چند ساعت باز میشوند.
استفاده از برفپاشها نهتنها از انباشت و یخزدگی برف در حاشیه جادهها و خیابانها جلوگیری میکند، بلکه از آلوده شدن آنها نیز جلوگیری کرده و شهرداریها میتوانند از این طریق برفها را به مکان مناسبی منتقل کنند.
یکی از اصلیترین دلایل زمانبر بودن باز کردن جادههای برفگیر در ایران، استفاده از لودر و گریدر به جای استفاده از خودروهای سنگین با سرعت بیشتر است؛ چراکه این دو دستگاه سرعت بسیار کمی داشته و از سوی دیگر نمیتوانند آنطور که باید برف را به کنار جاده منتقل کنند.
بهطور کلی تکنیکها و دستگاههای زیادی در جهان برای پاک کردن برف از روی سطوح جادهها تولید شده و ایران نیز میتواند از طریق واردات تعدادی از آنها و یا تولید نمونههای مشابه که از قضا از تکنولوژی بالایی هم برخوردار نیستند، مشکل برفگرفتگی جادهها در فصل زمستان و بسته شدن آن ها را حل کرده و از زیانهای احتمالی اقتصادی و جانی این نعمت الهی بکاهند.
لازم به ذکر است خودروهای سنگین مورداستفاده در برفروبی جادههای بینشهری، بهطورکامل از طریق بارگیری سنگین شده تا از لیز خوردن آن در شرایط برفی جلوگیری شود و از سوی دیگر به دلیل فشار زیاد وزنی در سطح مقطع کم لاستیک این خودروها، یخزدگی روی سطح جاده ها نیز به طور نسبی شکسته شده و از بین می رود.
سجاد زمانی علیشاه