ضعف در فرایند صادرات زعفران/ استراتژی بازاریابی برای ورود به بازارهای جهانی تدوین شود
خبرگزاری شبستان: رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: 85 درصد زعفران ایران صادراتی است اما فرایند صادرات زعفران در ایران ضعف دارد و می طلبد که امروز زعفران ایران در بازارهای جهانی با قیمت بالاتری به فروش برسدت تا ارز بیشتری را عاید کشور بکند.
محسن احتشام در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: طرح خرید توافقی زعفران که به همت سازمان تعاون روستایی در حال اجرا است با هدف حمایت از کشاورزان و زعفران کاران و جلوگیری از افت قیمت این محصول استراتژیک و ایجاد انگیزه در زعفران کاران برای کشت زعفران در سالهای آتی انجام شده است.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه شورای ملی زعفران همیشه مدافع حقوق کشاورزان است و از سوی دیگر تلاش می کند که این محصول استراتژیک با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، گفت: باید تلاش کرد که هر طرحی که اجرایی می شود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، درآمدزایی بیشتر از این محصول استراتژیک و اشتغال مولد باشد تا بتوانیم به سمت برندسازی و جایگاه یابی اقدام کنیم.
وی گفت: ۸۵ درصد زعفران ایران صادراتی است اما فرایند صادرات زعفران در ایران ضعف دارد و می طلبد که امروز زعفران ایران در بازارهای جهانی با قیمت بالاتری به فروش برسد و ارز بیشتری را عاید کشور بکند.
وی با تاکید بر مدیریت فرایند صادرات زعفران گفت: باید به سمت زنجیره ارزش افزوده زعفران حرکت کنیم و در کنار برطرف کردن اشکالات کاشت، داشت و برداشت زعفران، به بسته بندی و برندسازی این محصول که در سالهای اخیر اقداماتی خوبی انجام شده است توجه کنیم.
احتشام با بیان اینکه متناسب با افزایش سطح زیر کشت زعفران باید به بازارهای جهانی که این محصول به آنجا صادر می شود نیز افزایش یابد، افزود: باید متناسب با مفاهیم علم بازاریابی حرکت کنیم و مزیت نسبی را به رقابتی تبدیل کنیم.
رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه ۷۵ درصد زعفران تولید شده در خراسان جنوبی از نوع دسته (دخترپیچ) است، گفت: اما متاسفانه در طرح خرید توافقی زعفران این مهم لحاظ نشد و دلالان و واسطه ها به طور مستقیم، زعفران را به طور مثقال از کشاورزان خریداری و با تبدیل آن به سرگل، آن را به سازمان تعاون روستایی فروختند که کشاورز از سود آن بی بهره ماند.
وی گفت: دولت اگر اجرای این طرح را به بخش خصوصی و صادرکنندگان واگذار می کرد، اطمینان کامل می دادیم که سود اصلی به جیب کشاورزان واریز می شد.
احتشام با اشاره به اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در کشور ایران تولید می شود، اظهار داشت: اما متاسفانه خریداران زعفران ایران در خارج از کشور، قیمت این محصول را تعیین می کنند.
وی با بیان اینکه علی رغم اقدامات خوبی که در بحث زعفران انجام شده است اما بازهم در تکنولوژی زعفران ضعف داریم، گفت: در بحث بازاریابی زعفران باید به سمتی حرکت کنیم که بنگاههای توانمندی اقتصادی را به وجود آوردیم و زعفران را به صورت متنوع به مصرف کننده عرضه کنیم.
رئیس شورای ملی زعفران ایران یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی را توجه به اقتصاد درون گرا و برون گرا دانست و با بیان اینکه باید در بازارهای جهانی بتوانیم با محصولات با کیفیت رقابت کنیم، گفت: باید استراتژی بازار و بازاریابی را به عنوان یک نقشه راه برای ورود به بازارهای جهانی برای خود تدوین کنیم.
وی وجود ۳۶ هزار بهره بردرای در بخش زعفران در استان خراسان جنوبی را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه علی رغم کم آبی بسیار شدید اما این کشاورزان سخت کوش، همچنان به کار خود ادامه می دهند، گفت: با حمایت از بخش کشاورزی و زعفران کاران، می توانیم حاشیه نشینی در شهرها را کاهش دهیم.
پایان پیام/70