انحصار و نبود رقابت، دلیل عدم ایمنی خودروهای داخلی


انحصار و نبود رقابت، دلیل عدم ایمنی خودروهای داخلی

جانشین فرمانده ناجا تخلفات رانندگی را نوعی نقض حقوق شهروندی برشمرد.

انحصار و نبود رقابت، دلیل عدم ایمنی خودروهای داخلی
به گزارش فانوس، سردار اسکندر مومنی در همایش بازرسان نامحسوس ترافیک و پلیس‌های افتخاری که عصر امروز در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروزه موضوع ترافیک دغدغه جدی در تمام دنیاست و اتفاقا شواهد هم نشان داده که هر جا که ترافیک به سامان شده است مشارکت‌های مردم و نخبگان آن جامعه مشهود بوده است و در مواقعی که هنرمندان، ورزشکاران و دیگر قشرهای تاثیرگذار در کنار مسئولان حضور پیدا کرده‌اند در این زمینه موفقیت‌هایی به دست‌ آمده است.

مومنی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در سراسر جهان در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: میلیون‌ها نفر نیز مصدوم و معلول می‌شوند که آمار قابل توجهی است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه کمتر از یک دهه قبل در کشور ما حدود 28 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌داند، گفت: این در حالیست که تعداد خودروها در کشور ما هفت میلیون دستگاه بود اما امروزه با اقدامات انجام شده و علی رغم آنکه تعداد خودروهای سواری از مرز 20 میلیون دستگاه گذشته است تعداد جان باختگان حوادث رانندگی به حدود 16 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه نیاز به اصلاح قوانین در حوزه راهنمایی و رانندگی وجود داشت، گفت: قبل از آن تنها ماموران راهور می‌توانستند نسبت به اعمال قانون متخلفان اقدام کنند اما در قانون جدید که در سال 89 و پس از حدود یک سال اقدامات کارشناسی به تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی رسید دو ویژگی جدید به قانون اضافه شد اول استفاده از تجهیزات و نصب دوربین‌ها بود و دیگری اینکه به پلیس اجازه داده شد تا از نیروها و نخبگان مردمی استفاده شود.

مومنی با بیان اینکه استفاده از نیروهای مردمی یک ظرفیت عظیمی را در اختیار پلیس راهور و جامعه قرار داد، گفت: بر اساس این قانونی که از ابتدای سال 90 اجرایی شد افرادی که واجد شرایط بوده و آموزش‌های لازم را دیده و مورد اطمینان پلیس هستند می‌توانند نسبت به ثبت تخلف متخلفین اقدام کنند.

انحصار و نبود رقابت، دلیل عدم ایمنی خودروهای داخلی

مومنی به عوامل مختلف در وقوع یک حادثه رانندگی اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی‌ها عواملی چون عامل انسانی، خودرو، راه و ... در وقوع حوادث رانندگی موثر است اما ما دیدیم که روی متغیرهایی مانند خودرو و راه نمی‌توانیم تاثیر چندانی بگذاریم. در حوزه خودرو به دلیل انحصار و نبود رقابت و ... نمی‌شد اقدامی انجام داد، بنابراین تمرکز ما روی رفتار و عامل انسانی قرار گرفت و خوشبختانه کاهش تعداد جان باختگان از 28 هزار نفر با هفت میلیون دستگاه خودرو به 16 هزار نفر با بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو از جمله دستاوردهایی است که با تمرکز بر حوزه انسانی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه به دست‌ آمده است.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش به نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف اشاره کرد و افزود: از همان ابتدای سال 90 و با قانون جدید راهنمایی و رانندگی نصب دوربین‌ها رشد بیشتری به خود گرفت و ما هر جایی که دوربین نصب کردیم دیدیم که چیزی حدود 10 تا 11 درصد تخلف می‌کنند و حدود 90 درصد مرتکب تخلف نمی‌شوند. در واقع آن 10 درصد حقوق این 11 درصد را نیز ضایع می‌کردند. البته حدود یک سال پس از نصب دوربین نیز تعداد تخلف‌ها به حدود پنج درصد کاهش می‌یافت که این نشان می‌دهد استفاده از تجهیزات هوشمند در کاهش وقوع تخلفات نیز نقش زیادی دارد.

مومنی با بیان اینکه علت وقوع تصادفات همان چند درصد قلیل رانندگان متخلف هستند، گفت: کسی که تخلف می‌کند در واقع نه تنها سلامت و ایمنی خودش را به خطر می‌اندازد بلکه سلامت دیگر سرنشینان و همینطور دیگر رانندگان و شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد و در واقع می‌توان اینطور گفت که تخلف رانندگی نقض حقوق شهروندی است.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به سامانه ثبت تخلفات آنلاین که در همین هفته از آن رونمایی شد، خاطر نشان کرد: در گذشته به بازرسان نامحسوس دفترچه‌ای داده می‌شد و آنان پس از پر کردن این دفترچه و تحویل دادنش به اجرائیات تخلفاتی که گزارش کرده بودند را اعمال قانون می‌کردند اما با رونمایی از این سامانه امکان ثبت آنلاین تخلفات نیز وجود دارد که البته فعلا به شکل محدود اجرا شده است اما با استفاده از این سامانه می‌توان تخلف را ثبت و بلافاصله موضوع را به نزدیکترین گشتی پلیس اطلاع داد تا نسبت به بررسی و اعمال قانون نیز از طریق گشتی‌های پلیس اقدام شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت نخبگان و نیروهای مردمی در بسیاری از کشورهای دنیا امری رایج است، اظهار کرد: خوشحالیم که امروزه افراد زیادی با پلیس راهور همکاری می‌کنند. در تهران نیز بیش از 5000 نفر بازرس نامحسوس با پلیس راهور همکاری دارند.

مومنی در پایان بر ضرورت فرهنگسازی در حوزه رانندگی تاکید کرد و گفت: فرهنگسازی نقش خوبی در کاهش تصادفات و تخلفات دارد و یک نمونه از آن را در ماجرای مربوط به بستن کمربند ایمنی دیدیم که با انجام فرهنگسازی چه دستاورد خوبی حاصل شد.



رکورددارترین نام برای دختران ایرانی چیست؟