سدان میانسایز و محبوب هیوندای یعنی سوناتا بیشک یکی از کلیدیترین محصولات این خودروساز بوده و از زمان نسل YF خود تاکنون طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ اما موضوع عجیب اینکه بازطراحی سوناتا در سال 2014 به عقیده بسیاری از کارشناسان یک پسرفت در طراحی بود و به همین خاطر هیوندای خیلی زود دست به کار شد و نمونه فیس لیفت سوناتا را معرفی نمود. این مدل بهتر از قبل بوده و برخی جلوههای بصری جالبتوجه را به نمایش میگذارد.
خوشبختانه کرهایها زبان طراحی خود را بهبود بخشیده و آن را در نمایشگاه خودروی ژنو و خودروی مفهومی Le Fil Rouge دیدیم.
هماکنون اگر این کانسپت به هشتمین نسل از سوناتا ترجمه شود، حاصل کار چگونه خواهد بود؟ با ما همراه باشید تا چیزهای زیادی درباره این خودرو بدانید.
DNA طراحی جدید هیوندای خوشبختانه در محصولات آینده این شرکت دیده خواهد شد. بدین ترتیب سوناتای جدید دارای بدنهای با تأکید زیاد روی عناصر جوانپسند و اورهنگ های کوتاه خواهد بود.
استایل جدید این طرح مطالعاتی تکامل گیرایی از نسخه کنونی بوده و شاهد جلوپنجره فراری مانندی هستیم که به کنارهها امتداد یافته است. اگرچه خط کاراکتر جانبی کانسپت هیوندای عجیب بوده اما نسخه تولیدی از این نظر ظریفتر خواهد بود. دیگر جنبه کانسپت Sensuous که باید در فاز نهایی حل شود عدم هماهنگی کامل عناصر طراحی گوشهدار در کل بدنه است.
با قدم گذاشتن به داخل سوناتا 2018 شاهد فضایی از مد افتاده و نه چندان خاص خواهید بود. خوشبختانه هیوندای قول داده این فضا را بهبود بخشید و استفاده از چوب طبیعی و متریال پریمیوم باعث خواهند شد سوناتای جدید چندین پله بالاتر از نسل فعلی قرار گیرد.
همانند محصولات کنونی مرسدس، صفحات نمایش بزرگ حرف اول را در کابین خواهند زد. انتظار میرود این صفحات نمایش در سوناتا داشبورد را تحت تسلط خود قرار داده و کاربران تجربه نوینی از دسترسی به سیستمهای ارتباطی و اطلاعات سرگرمی داشته باشند.
اما بد نیست به زیر پوست سوناتای جدید هم نگاهی بیندازیم. انتظار میرود پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوی مدل کنونی که به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک متصل شده در نسل جدید بهبود یابد. اگرچه پیشرانه کنونی قدرت 245 اسبی دارد اما نسل بعدی به دلیل رقابت بهتر با حریفان خروجی بالاتری خواهد داشت.
افراد دوستدار محیطزیست و اقتصادی هم باید به دنبال نسخه پلاگین هیبرید و هیبرید 2 لیتری ارتقا یافته باشند. هر دو نسخه قدرت ترکیبی 210 اسبی داشته و استفاده از باتری حالتجامد جدید باعث بهبود محدوده حرکتی خواهد شد.
بیشک بزرگترین چالش هر سدان میانسایزی وجود رقبای سرسخت و بازاری خواهد بود که تحت تأثیر محبوبیت شاسی بلندها کوچک و کوچکتر میشود. مردم به گونهای مجذوب این قدبلندها شدهاند که فورد شاید نسل جدید فیوژن را عرضه نکند. خب هیوندای چرا و چگونه باید نسل جدید سوناتا را بسازد؟
پاسخ سؤال در جذابیت خودرو است. سوناتا باید جذاب و در عین حال کاربردی باشد. اگرچه تویوتا کمری جدید، هوندا آکورد و مزدا 6 خودروهای شیک و جذابی هستند اما تنها به همین بسنده کردهاند. هیوندای باید رادیکال فکر کند و بیشک کانسپت Le Fil Rouge نقطه آغاز خوبی است.