شر محتوای نامطلوب را با نظربین کم کنید!
گزارشی از استارتآپ فروز فروتن،...
مدیریت محتوای فضای مجازی و حذف کامنتهای نامربوط و نامناسب از پستها به یکی از دغدغههای جدی بیزینسهای آنلاین تبدیل شده و حتی سلبریتیهای فعال در اینستاگرام نیز هر روز با این چالش روبهرو هستند و به نظر میرسد فرهنگ استفاده از فضای مجازی به اندازه سرعت رشد استفاده از اینترنت رشد نکرده است و چالشهایی را به همراه دارد. بر همین اساس استارتآپ نظربین به نشانی nazarbin.com با این هدف راهاندازی شده که به کسبوکارها و افراد فعال در اینستاگرام کمک کند تا راحتتر و سریعتر بتوانند محتوای فضای مجازی خود را پالایش کنند. فروز فروتن، محمدرضا عفتپرور و علی صفار بنیانگذاران این استارتآپ هستند. فروز ۳۳ ساله و متولد اصفهان است و ارشد خود را در رشته مدیریت دانشگاه تهران گرفته است و لیسانس کامپیوتر از دانشگاه آزاد قزوین دارد. محمدرضا نیز ۳۴ساله و دکترای کامپیوتر از دانشگاه تهران و علی ۳۰ ساله و ارشد مدیریت پروژه از شریف دارند. هرکدام از آنها در زمینه کامپیوتر در شرکتهای مختلف کار میکردند. هسته اصلی نظربین زمانی شکل میگیرد که محمدرضا دانشجوی ارشد بود و روی این پروژه کار میکرد. این سه نفر به واسطه اینکه همکلاسی بودند، با هم آشنا میشوند و در پروژههای مختلفی با هم همکاری میکنند تا اینکه تصمیم میگیرند استارتآپ نظربین را راه بیندازند. با فروز فروتن همصحبت شدیم تا داستان شکلگیری استارتآپشان را روایت کند: «با بررسیهایی که انجام دادیم، متوجه شدیم پروژههایی مانند نظربین در دنیا بسیار پرکاربرد است و استفاده میشود. ما مقالات مختلفی را مطالعه کردیم. در این مقالات به افرادی با نام ترول اشاره شده بود که در فضای مجازی با استفاده از جملات رکیک و توهین به اشخاص و عقاید بحثهایی را که در فضای مجازی راه میافتد، به هم میزنند و شرکتهای بزرگی روی این موضوع در دنیا کار میکنند تا این جملات و کلمات بیربط و توهینآمیز را از محیطهای مجازی حذف کنند. از طرف دیگر وضعیت فرهنگ ایرانی به واسطه استفاده از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در حالت خوبی قرار نداشت و خدمتی که ما در نظربین قصد داشتیم ارائه دهیم، به حفظ وجاهت فرهنگ ایرانی بسیار کمک کننده بود. همچنین بسیاری از بیزینسهای آنلاین هزینه زیادی را بابت نیروی انسانی صرف میکردند تا به صورت دستی کامنتهای نامناسب را که در شبکههای اجتماعیشان تولید میشود، حذف کنند. از همین رو خدمتی که ما در نظربین بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ارائه میدادیم، میتوانست بسیار برای این بیزینسها کمککننده باشد که با هزینه بسیار کمتر، سریعتر و ۲۴ ساعته بتوانند محتوای فضای مجازی خود را کنترل کنند.»
نظربین چه کار میکنددر نظربین هم پردازش متن صورت میگیرد و هم پردازش تصویر. به این معنی که نهتنها کلمات و جملات نامطلوب از متون حذف میشوند، بلکه عکسهای نامرتبط و مغایر با اصول اخلاقی نیز قابلیت رهگیری و حذف را دارند. در نظربین هم خدمات به بیزینسها و هم خدمات به افراد ارائه میشود. در بخش ارائه خدمات به افراد، سلبریتیها، اینفلوئنسرها و اشخاص عادی که صفحات بیزینس در اینستاگرام دارند، میتوانند از خدمات استفاده کنند و همان خدمات پردازش متن و تصویر که به بیزینسها ارائه میشود، به افراد فعال در اینستاگرام نیز ارائه میشود. «بیزینسها و افراد میتوانند با ثبتنام در سایت ثبت درخواست کنند و بعد از آن از خدمات API برای صفحات مجازی خود استفاده کنند. خدمات برای بیزینسها از ۶۰ هزار تومان ماهانه شروع میشود و یک پلن توافقی هم داریم که بسته به اینکه کسبوکار در چه مرحلهای قرار دارد و چقدر به استفاده از خدمات نیاز دارد، قیمت به صورت توافقی مشخص میشود.
خدمات اینستاگرام نیز قیمتها به صورت توافقی تعیین میشود و براساس نیازی که سلبریتیها دارند خدمات را در اختیارشان قرار میدهیم و به میزانی که صفحات آنها را تمیز میکنیم هزینهها را مشخص میکنیم.»
تاکنون ۱۴۰ کسبوکار از خدمات استفاده میکنند. خدمات اینستاگرام نظربین بهتازگی ارائه شده و آنها حدود ۲۰۰ سلبریتی را در ماه اول برای خود هدفگذاری کردهاند. «برای ارائه خدمات به سلبریتیها با اینستاگرام وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم خدمات API را در صفحات اینستاگرام ارائه دهیم. با بررسیهایی که انجام دادهایم اینستاگرام خدمات مشابهی برای ارائه میداد ولی از هوش مصنوعی قدرتمندی استفاده نمیکرد و فقط کلماتی که از قبل برایش تعریف شده بود را حذف و مدیریت میکرد و بهتازگی اعلام کرده است که قصد دارد به سمت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برود البته در زبان انگلیسی. با این شرایط خدمتی که نظربین ارائه میدهد در واقع مزیتی برای اینستاگرام به حساب میآید که در زبان فارسی خدمات را ارائه میدهد.» آنها دو رقیب جدی در ایران دارند. فروز فروتن میگوید کامنت ماینر و ریکامندر رقبای ایرانی آنها هستند. ولی او میگوید نوع خدماتی که آنها ارائه میدهند با هم متفاوت است. به عنوان مثال، او میگوید در ریکامندر حس جمله تشخیص داده میشود و براساس اینکه بار مثبت یا منفی دارد، تشخیص داده میشود. در صورتی که آنها کامنتها را بررسی و پالایش میکنند و از نظر عملکردی با هم تفاوت دارند و مزیت اصلی خود را در این میبینند که وابسته به زبان نیستند و میتوانند همین سیستم را برای زبانهای دیگر نیز استفاده کنند. علاوه بر این، قدرت پالایش تصاویر نیز از دیگر تفاوتهای آنها با رقبا به حساب میآید.
آنها هنوز به نقطه سربهسر نرسیدهاند و با سرمایه اولیه حدود ۶۰ میلیون تومان کار را شروع کردهاند و موفق شدهاند سرمایهگذاری نیز برای پیشبرد کارهای خود جذب کنند و پیشبینی میکنند تا یک سال آینده بتوانند به نقطه سربهسر برسند. «طبق تحقیقاتی که در بازار انجام میدهیم، درتلاشیم که در وهله اول آگاهی بازار را نسبت به هوش مصنوعی و ابزار یادگیری ماشین بالا ببریم و افکار عمومی را نسبت به مزایایی که هوش مصنوعی میتواند برای کسبوکارها داشته باشد، آشنا کنیم که چقدر میتواند هزینهها را کاهش دهد و بهرهوری را افزایش دهد. زیرا اعتماد به انجام کارهای تخصصی در ایران کم است و باید این تصورات اشتباه اصلاح شود تا فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی که توسط شرکتهای ایرانی ارائه میشود، ایجاد شود.» فروز فروتن میگوید به طور تقریبی حدود ۶ بیلیارد کامنت در فضای مجازی ایران سالانه تولید میشود که هر کدام از این کامنتها میتواند توسط نظربین پردازش شود. «هدف ما این است که در ابتدا سیستم را در زبان فارسی جا بیندازیم و در ادامه راه زبان انگلیسی را نیز به خدمات خود اضافه کنیم.»