دیتاشهر؛ یک شبکه اجتماعی مکانمحور
استارتآپ دیتاشهر به نشانی datashahr.com توسط بهرام مشرفی، محمد چنگانی و امید آراسته بنیانگذاری شده است. بهرام متولد ۶۸ در شهر تهران است که در رشته هوش مصنوعی در دانشگاه یزد تحصیل کرده است. محمد متولد ۷۰ در شهر اصفهان است و همدانشگاهی بهرام بوده و امید نیز متولد ۶۸ در شهر تهران است و رشته سازه را در شهر زنجان خوانده است. بهرام تا قبل از راهاندازی این استارتآپ در دانشگاه دانشجو بوده و در موتور جستوجوی پارسیجو به همراه امید و محمد کار میکردند. امید سمت رابط کاربری و محمد و بهرام در قسمت برنامهنویسی بکاند مشغول به کار بودند. ایده استارتآپ دیتاشهر به واسطه کاری که میکردند در ذهنشان شکل میگیرد. بهرام میگوید: «در ابتدا قرار بود یک جستوجوگر مکان برای موتور جستوجوی پارسیجو راهاندازی کنیم که در ادامه مسیر پارسیجو از ادامه کار منصرف شد و تیم ۳نفره ما از یزد به تهران آمد و در شتابدهنده آواتک پروژه دیتاشهر را از سر گرفت. در ابتدای کار دیتاشهر فقط یک جستوجوگر مکان بود که کاربران از طریق وبسایت میتوانستند مکانهای مورد نظر خود را پیدا کنند و درباره آنها نظر بدهند یا عکس اضافه کنند. بعد از آن اپلیکیشن موبایل را راه انداختیم و بعد حدود ۹ ماه از راهاندازی اپلیکیشن و گرفتن بازخوردهای مردم، یک شبکه اجتماعی به اپلیکیشن اضافه کردیم و در ادامه کار بهخاطر استقبال مردم از بخش شبکه اجتماعی، روی این فیچر متمرکز شدیم. اکنون هم در حال توسعه نسخه جدید شبکه اجتماعی هستیم که قابلیتهای بیشتری به آن اضافه شده است. در دیتاشهر در حقیقت به کاربران امکان تجربه یک شبکه اجتماعی فارسی جدید با امکانات خاصی که در بقیه شبکههای اجتماعی پیدا نمیشود، داده میشود. کار دیتاشهر کمی با کارهای اپلیکیشنهای خدماتی دیگر تفاوت دارد. در دیتا شهر این امکان برای کاربران فراهم است که بتوانند در کنار چت و گفتوگو، به جستوجوی مکانهای مختلف اعم از گردشگری و غذا و خوراکی و غیره نیز بپردازند. یکی از مهمترین قابلیتهای دیتا شهر برای کاربران، امکان حاضری زدن است. به این معنی که کاربران میتوانند مکان و زمان خود را با بقیه کاربران سیستم به همراه عکس و نظرات به اشتراک بگذارند. این باعث میشود که دیتاشهر برای کاربران یک دفترچه خاطرات براساس زمان و مکان تهیه کند. از آنجایی که دیتاشهر در یک سال گذشته سعی کرده سلیقه مخاطبان خود را شناسایی کند، قصد دارد در ۳ ماه آینده قابلیتهای جدیدی به این شبکه اجتماعی اضافه کند و پشتیبانی از زبان عربی و انگلیسی برای ورود به بازار بینالمللی یکی از ویژگیهایی است که قرار است به آن اضافه شود. وبسایت دیتاشهر از زمستان ۹۴ و اپلیکیشن آن از مهر ۹۵ کار خود را شروع کرده است و تاکنون موفق شدهاند ۳۰۰ هزار کاربر را جذب کنند. استفاده از خدمات دیتاشهر برای کاربران رایگان است اما در اپلیکیشن امکانات پولی هم وجود دارد که با پرداخت درونبرنامهای قابل استفاده میشود. علاوه بر این، صاحبان کسبوکار میتوانند تبلیغات براساس لوکیشن داشته باشند. مثلا تبلیغات یک کافه برای کسانی که نزدیک آن هستند، نمایش داده شود. بهرام میگوید: «بیزینس مدل ما بر اساس تبلیغات مکانمحور است، برای مثال، فرض کنید شما آموزشگاهی در منطقهای از تهران (مثلا منطقه ۵) دارید و برای جذب دانشجو نیاز به تبلیغ دارید اما دوست دارید تبلیغات فقط به مردم این منطقه نمایش داده شود، اینجاست که دیتاشهر به کمک شما میآید و تبلیغات برای کاربران منطقه ۵ را برای شما فعال میکند.» البته آنها درآمدزایی را از زمان لانچ شروع نکردند و برای اینکه زیرساختهای مرتبط با این کار آماده بشود، تا شهریور ۹۶ بدون درآمدزایی کار کردند که از آن تاریخ تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون تومان از تبلیغات و بقیه کانالهای فروش درآمد داشتند.