4 دلیل شکست استارتآپها
در چند هفته گذشته خبرهایی از شکست چندین استارتآپ داخلی را شنیدم. با بررسی صورتگرفته روی ۱۴ شتابدهنده از کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا و جمعبندی دلایل آنها برای شکست استارتآپها، ۴ دلیل اصلی را برای شما بیان میکنم.
آزمایش ناکافییکی از عمده دلایل عدم تست کافی است. این فاکتور توسط چندین عامل دیگر نیز شناسایی شده، مانند: عدم شروع مناسب، عدم شناخت صحیح برای دسترسی به بازار هدف و عدم شناخت و درک موانع ورود.
بنشی مدیر برنامههای نست و جیسون کول مدیرعامل دا پریموس کانسالتینگ «پیدا نکردن بازار مناسب برای محصول» را از اصلیترین دلایل شکست میدانند.
اریک متیو، مدیرعامل استارت گو، میگوید عمده دلیل شکست ساخت چیزی است که هیچکس آن را نمیخواهد. این احتمال با مطالعه دقیق بازار و شناخت کامل مشتری تا حد قابلقبولی کاهش مییابد. اگر قبل از ساخت هر چیزی با ۵۰ نفر از مشتریان واقعی خودتان صحبت کنید، نکات طلایی را خواهید فهمید.
به عقیده اشیش هاتیا، بنیانگذار شتابدهنده ایندیا، تأخیر در راهاندازی و یک گناه بزرگ و گامی به سوی شکست است. کمالجویی بیش از حد هرگز کار نمیکند. به بازار خود بروید و با مشتریان ملاقات کنید.
عدم تطابق اعضای تیم به عنوان دومین دلیل بزرگ شکست بیان شده است. این مسئله در مورد چگونگی همکاری بنیانگذاران با یکدیگر است و نکته مهم این است که آیا آنها مهارت روبهرویی و غلبه بر چالشهای پیش رو را دارند؟ آلیسا دانیس، مدیر برنامهریزی لانچ آلاسکا میگوید: خیلی از بنیانگذاران خیلی سریع با داشتن یک ایده مشترک گرد هم میآیند و زمان کافی را صرف شناخت همدیگر نمیکنند. آنها به مشکلاتی نظیر عدم اعتماد، تفاوت در انتظارات مالی، تفاوت در اهداف و فرهنگ برمیخورند و به سمت شکست پیش میروند.
کمبود استقامت یا استقامت بیجابه عنوان سومین دلیل عمده شکست نام برده شده است. زود ناامید نشوید و جا نزنید. باید بدانید که راهاندازی یک استارتآپ زره و گرز آهنین و کفشهایی فولادین میخواهد. مسیری سخت و پرچالش را پیش رو دارید، ولی نباید زود جا بزنید. الزا سرجلی، مدیریت ال اسپارک اعتقاد دارد «ناتوانی یا عدم تمایل به انطباق یا چرخش سریع، زمانی که نقص محصول متناسب با بازار وجود دارد، یک هشدار بزرگ است.
برخی بنیانگذاران نمیتوانند یا نمیخواهند بر اساس داده و اطلاعات تصمیم درستی بگیرند. مرز مناسبی بین استقامت و استبداد و لجاجت وجود دارد. چسبندگی به یک محصول یا بیزینسمدل هیچ دستاوردی جز هدردادن منابع برای شما نخواهد داشت.
بررسی رقبا و همه بازیگران حیطه فعالیت، یکی از کارهای همیشگی یک استارتآپ است؛ چه رقبای سنتی و چه رقبایی از جنس خودش. این کار به شما کمک میکند تا همیشه رفتار رقیب خود را حدس بزنید و شما یک قدم جلوتر از او پیش بروید.