بسیاری از خودروها با ادعا و قول تعریف دوباره بازار عرضه شدهاند اما احتمالاً مرسدس بنز X کلاس میتواند به این ادعا دست یابد.
این اولین پیکاپ دو کابین اشتوتگارتیها بوده و تلاش دارد کلاس خود را لوکستر بکند. البته این اولین پیکاپی نیست که ادعا میکند تجربه رانندگی لوکستری را ارائه خواهد کرد.
از طرف دیگر فولکسواگن آماروک را داریم که در سال 2010 با کابینی شیک و شرایطی آرامشبخشتر عرضه شده و نسخه کنونی که در سال 2016 فیس لیفت شده تنها بهصورت دوکابین و با پیشرانه 6 سیلندر دیزلی در دسترس است. ما در این مقایسه نسخه فول 4 سیلندر X 250 d پاور با قدرت 187 اسب بخار را به میدان آوردهایم و اگرچه این خودرو پرفورمنس مشابهی با فولکس دارد اما مرسدس گرانتر میباشد.
اگر مرسدس آشنا به نظر میرسد به خاطر استفاده از همان پلتفرم نیسان ناوارا است که البته آنهم در مقایسه ما حضور دارد. این دو خودرو ذاتاً مشابه هستند اما مرسدس تلاش داشته با روش خاص خود X کلاس را برجسته و متمایز کند.
ما در این مقایسه از نسخه پرچمدار ناوارا تکنا استفاده کردهایم تا ببینیم که فاصله قیمتی نسبتاً قابلتوجه بین این خودروها چگونه توجیه میشود.
مرسدس X کلاسنام خودرو | مرسدس X 250 d 4MATIC Power auto |
قیمت (پوند) | 40920 |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.3 لیتری 187 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 11.4 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 10 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 250 |
X کلاس جذابیت کاربری محصولات تجاری مرسدس را با کیفیت سطح بالای محصولات جادهای این برند ترکیب کرده است. دو نسخه در دسترس است: نسخه X 220 d دستی 161 اسبی یا X 250 d اتوماتیک 187 اسبی حاضر در تست. قیمت این خودرو از 32772 پوند آغاز میشود اما هنوز هم گرانتر از نسخه فول ناوارا تکنا با گیربکس دستی میباشد.
شما با راندن این پیکاپ احساس کیفیت را به دست خواهید آورد. تمامی پیکاپ های یک تنی دارای تنظیمات سیستم تعلیق سنتی برای تحمل بارهای سنگین هستند بنابراین باید انتظار بازی کردن بخش عقبی در زمان عدم وجود بار را داشت.
اما نیسان مفتخر به اعلام این موضوع است که ناوارا دارای سیستم تعلیق چند اتصالی در بخش عقب بوده که دقیقاً نقطه مقابل تنظیمات تخت سنتی قرار دارد. مرسدس نیز این مشکل را بهتر از همیشه حل کرده بنابراین X کلاس سواری نرمتری دارد.
بخش بار خودرو هنوز هم بازی میکند اما پایدارتر است. اگر بخش جلویی پایدار باشد بخش عقبی نیز همینگونه رفتار خواهد کرد. سیستم تعلیق X کلاس با اینکه از رینگهای 19 اینچی استفاده میکرد اما در عبور از دستاندازها نرمتر بود. استفاده از رینگهای بزرگتر در مقایسه با رینگهای 18 اینچی ناوارا باعث ایجاد صدای بیشتر در سرعتهای بالا میشود اما نمیتوان آن را خیلی مختلکننده دانست. مرسدس در پیچها تاب میخورد اما پایدار از دو رقیب دیگر احساس شده و فرمان سبک نیز باعث میشود مانور خودرو در سرعتهای پایین آسانتر باشد.
نسخه X 250 d از همان پیشرانه 4 سیلندر 2.3 لیتری دیزلی ناوارا استفاده میکند اما با 14 اسب بخار کمتر در مقایسه با آماروک و همچنین 50 نیوتون متر گشتاور کمتر و وزن خشک بیشتر، مرسدس در تستهای پرفورمنس از فولکس شکست میخورد. البته که این پیکاپ ها برای مسابقه درگ طراحی نشدهاند و خود X کلاس به اندازه کافی سریع احساس میشود.
نظرات آزمایشکنندگان: مرسدس X کلاس همانند رقبا دارای اسباب و وسایل جانبی زیاد به منظور بهبود انعطافپذیری خودرو است. این خودرو دارای میلههای محافظ، پوششهای گوناگون، محفظههای نگهداری، ریلهای محفظه بار، ریلهای سقف و… میباشد.
فولکسواگن آماروکنام خودرو | فولکسواگن آماروک 3.0 V6 TDI 204PS 4MOTION Highline auto |
قیمت (پوند) | 38123 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری 201 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 9 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 9.4 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 250 |
زمانی که آماروک در سال 2010 عرضه شد میزان اشرافیت این کلاس را بالاتر بود. این خودرو همانند مرسدس به فرم 5 نفره دوکابین عرضه میشود اما قیمت آن کمتر است.
تا زمانی که مرسدس X 350 d تا پایان سال عرضه نشده آماروک تنها پیکاپ 6 سیلندر دوکابین بازار بریتانیا است. این خودرو قطعاً تجربه رانندگی خوبی دارد زیرا نرمتر، قویتر و پاسخگوتر از پیشرانههای 4 سیلندر رقبای حاضر در تست میباشد.
با قدرت 201 اسبی و گشتاور 500 نیوتون متری، آماروک یک نیروگاه واقعی بوده و در تستهای شتاب به راحتی رقیبان را پشت سر میگذارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آماروک برابر با 9 ثانیه بوده که 2.4 ثانیه سریعتر از مرسدس میباشد. این رکورد برای خودرویی با این ابعاد و وزن کاملاً احساسبرانگیز بوده و آماروک در میان تعجب همگان ترافیکها را پشت سر میگذارد. تعویضهای سریع اما نرم گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به شتاب این خودرو کمک کرده و در دسترس بودن تمامی گشتاور از دور 1250 پیشرانه به پرفورمنس بین دندهای آماروک نیز کمک میکند.
راحتی خودرو در سرعتهای بالا خوب است اما بازی بخش عقبی آماروک در عبور از دستاندازها بیشتر از X کلاس است. خودروی حاضر در تست از رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای دیواره کوتاهتر از مرسدس استفاده کرده بنابراین سواری آماروک در سرعتهای پایین سفتتر از رقیب هموطن است.
البته زمانی که محفظه بار آماروک را پر کنید بخش عقبی به خوبی عمل کرده و سواری نرم و راحتی را برای یک خودرو با سیستم تعلیق فنر تخت فراهم میکند. اگر میخواهید با آماروک به آفرود بروید توصیه میکنیم از لاستیکهای آفرود استفاده کنید. لاستیکهای تابستانی استاندارد به مصرف سوخت کم کمک میکنند.
نظرات آزمایشکنندگان: فولکسواگن در حال حاضر نسخه دارک لیبل ادیشن آماروک را عرضه می کند. این نسخه بر پایه مدل 201 اسبی ساخته شده و دارای رینگهای جدید، رنگ خاکستری متالیک و تجهیزات بیشتر است. با قیمت 41423 پوندی واضح است که آماروک دارک لیبل به جنگ مرسدس X 250 d رفته است.
نیسان ناوارانام خودرو | نیسان ناوارا 2.3 dCi 190PS Tekna auto |
قیمت (پوند) | 34240 |
پیشرانه | 4 سیلندر 2.3 لیتری 187 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 11.6 (گیربکس دستی) |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 9.7 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 250 |
اگرچه ریشهی نام ناوارا به دههی 90 میلادی بازمیگردد اما سومین نسل این خودرو یک پیکاپ مدرن است. این خودرو با فرمهای بدنه گوناگون عرضه میشود اما نسخه دوکابین آن یکی از بهترینها است. نسخه حاضر در تست از نوع فول اتوماتیک تکناست.
روشن شدن پیشرانه 4 سیلندر دیزلی ناوارا با صدای فنی و گیربکس زیادی همراه است اما با گرم شدن پیشرانه کاملاً آرام میگیرد. مرسدس نیز همینگونه است اما مواد سرکوبکننده صدای کمتری در ناوارا بکار رفته و بنابراین صدای آن بیشتر به گوش میرسد. البته دور آرام هیچکدام از این دو خودرو به آرامی آماروک نیست.
ناوارا از همان گیربکس اتوماتیک X کلاس استفاده می کند و کاربری آن نیز نرم است و در زمان معکوسها نیز ناهنجاری نشان نمیدهد. شما گاهی اوقات از نگه داشتن زیاد دنده گیج میشوید اما جدای از آن گیربکس تعویضهای نرم و روانی دارد.
مشخصات ذکر شده برای ناوارای دستی هستند اما عملکرد گیربکس 6 سرعته دستی با مرسدس X کلاس یکسان است. با همان میزان گشتاور نیسان در دندههای پایین سریع بوده و در دندههای سبک نیز کمی سریعتر است.
اگرچه ناوارا به سیستم تعلیق چند اتصالی خود مینازد اما عرضه X کلاس نشان میدهد که ناوارا در بحث کیفیت سواری تنها کمی جلوتر است. این خودرو هنوز هم در دست اندازهای بزرگ بالا و پایین میپرد و در چالههای بزرگ نیز لرزشها کاملاً محسوس است.
نظرات آزمایشکنندگان: رنو آلاسکان نیز همانند X کلاس بر پایه نیسان ناوارا شکل گرفته است. این خودرو پیش از این وارد بازار اروپا شده است.
قضاوت نهاییرتبه اول: مرسدس X کلاس
مأموریت X کلاس لوکستر کردن کلاس پیکاپ ها بوده و در این کار نیز موفق شده است. ریشههای نیسان در این پیکاپ دیده میشوند اما رقیقتر شدهاند زیرا این خودرو دارای کیفیت و پرستیژی است که در شاسی بلندهای مرسدس دیده میشود و بهترین سواری را در بین پیکاپ هایی که تاکنون تست کردهایم دارد. بله قیمت این خودرو بیشتر بوده اما اسب کاری بهتری است و اگر یک خودروی تجاری سطح بالا میخواهید X کلاس چیزهای زیادی عرضه می کند.
رتبه دوم: فولکسواگن آماروک
X کلاس از نظر کیفیت یک سنگ محک در این کلاس است اما آماروک را نباید دست کم گرفت. پیشرانه 6 سیلندر بزرگ زیر کاپوت این پیکاپ یک نیروگاه واقعی بوده و شتاب و قدرت اعتیادآوری ایجاد می کند. آماروک همچنین محفظه بار بزرگتر و تجهیزات بیشتری دارد. با این وجود و به عنوان یک پیکاپ لوکس نمیتواند با تازهوارد هموطن خود برابری کند.
رتبه سوم: نیسان ناوارا
ناوارا به این دلیل در این رقابت حضور یافت که ببینیم این پیکاپ چقدر حس لوکس بودن را القا کرده و البته فرمول جذابیتی را که در نسخهای لوکستر جواب داده مشاهده کنیم. ناوارا هنوز هم یک پیکاپ باارزش بوده که مناسب کارهای خشن خانوادگی بوده و پرفورمنس و کاربردی بودن بالایی دارد.