انواع شیشه عطر، طراحی متفاوت عطر ذن از کجا شروع شد؟
در جایی که تمامی عناصر هستی، بی نهایت زیبا و منظم در هم آمیخته اند، قصد داریم شما را با یک مفهوم طراحی که از گوشه ای از این ترکیب بندی فوق العاده طبیعت الهام گرفته شده، آشنا کنیم. زمانی که سخن از خلاقیت و نوآوری به میان می آید، گروهی از این...
در جایی که تمامی عناصر هستی، بی نهایت زیبا و منظم در هم آمیخته اند، قصد داریم شما را با یک مفهوم طراحی که از گوشه ای از این ترکیب بندی فوق العاده طبیعت الهام گرفته شده، آشنا کنیم. زمانی که سخن از خلاقیت و نوآوری به میان می آید، گروهی از این طرح های خلاقانه به یقین باید وجود خود را مدیون طبیعت زنده و پویای این کره خاکی بدانند، چراکه سرمنشأ تراوشات ذهنی و حسی پدیدآورنده آنها از همین طبیعت است.
رایحه خوشبو لایق تن پوشی شایسته است
ظرف یک عطر در فروش موفق آن عامل مهم و تأثیرگذاری است. گویی اینکه عطر با لباسش به فروش می رسد نه عریان؛ به همین علت زمان و تلاش زیادی برای طراحی یک ظرف عطر صرف می شود، پس این گونه می توان گفت که این ظرف به شکل مستقل می تواند محصولی منحصربه فرد تلقی شود، به واقع یادگاری است ماندگار از یک رایحه خوشبو.
در زمان خرید یک عطر، چیزی که در ابتدا ما را خیره و مجذوب خواهد کرد، نمایش روشن و خیره کننده ظرف آن عطر است. عطرهای گران قیمت احتمالا در ظرفهای خسته کننده فروش نخواهد کرد. خریداران زیادی زمانی اقدام به خرید یک عطر می کنند که پیش از پسندیدن رایحه آن از ظرف آن خوششان بیاید. بسیاری از هدایا درواقع این گونه خریداری می شوند.
مطلب پیشنهادی : دکوراسیون منزل ۲۰۱۷، یازده مد برتر سال!
با ایگور میتین آشنا شوید
ایگور، یک طراح چند رشتهای با تجربه گسترده کاری بالغبر ۱۸ سال در زمینه طراحی است. کار او به طراحی در زمینههای مختلف میگذرد؛ اما آنچه مطلوب اوست، طراحی مفهومی، طراحی محصول و طراحی بستهبندی است. او به خلق راهحلهای جدید و درخشان برای چیزهای معمولی، علاقهمند بوده و در حال حاضر ساکن شهر ملبورن در استرالیاست. او فعالیت خود را به عنوان طراح ارشد در یک استودیو طراحی وب (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲) آغاز کرد و سپس به عنوان مدیر خلاق و مدیر هنری در یک آژانس جهانی تبلیغاتی (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵) مشغول به کار شد. وی از سال ۲۰۰۵ نیز آژانس تبلیغاتی خود را راه اندازی کرده و تا کنون به فعالیت خود ادامه داده است.
اشاره به برخی از جوایز کسبشده توسط ایگور میتین :
در مسابقه Red Dot 2011، برنده جایزه طراحی مفهومی در مسابقه Epica Awards 2012، برنده جایزه نقرهای در زمینه تبلیغات بینالمللی در مسابقه Golden Drum 2012، برنده جایزه در زمینه تبلیغات بینالمللی در مسابقه Pentawards 2012، برنده جایزه جهانی بستهبندی در مسابقهRed Apple 2012 ، برنده جایزه برنز در زمینه تبلیغاتمطلب پیشنهادی : طراحی کیف و کفش با الهام از معماری ایرانی!
عطر ذن و طراحی پوششی برای آن
هدف ایگور از طراحی برای این پروژه بهبود شکل ظرف و بسته بندی مجموعه ای از رایحه های عطر ذن بود. هدف اصلی تأکیدی بود بر طبیعی بودن رایحه ها و تقویت بخشیدن به حال و هوای عارفانه شرقی که درون واژه ذن نهفته است.
مطلب پیشنهادی : برند تام فورد، این بار یک ساعت مستطیل شکل!
مواد و ساختار بکار رفته برای این ظروف
این ظروف از دو قسمت اصلی ساخته شدهاند؛ یک ظرف شیشهای برای عطر و یک سازه الهام گرفتهشده از چیزهای طبیعی که جنس این سازه از نوعی پلاستیک بافتدار است. این فرم پلاستیکی بر روی ظرف شیشهای قرار گرفته و با کمک چسب به آن محکم چسبیده است، بهطوریکه هردو قسمت یک شیء واحد را تشکیل میدهند. بافت و تراکم قسمت پلاستیکی بهگونهای ست که کاملاً حس یک جنس صد درصد طبیعی را تداعی می کند.
مطلب پیشنهادی : مبلمان لاکچری، برندی که با سادگی اش معروف شد!
آفرینش دوباره ای از طبیعت
به منظور دستیابی به اهداف ذکرشده، گروه طراحی و ساخت تصمیم گرفتند ایده شکل ظروف برای عطر ذن، برگرفته از شکل های ارگانیک موجود در طبیعت باشد؛ به همین دلیل مفهوم بسته بندی عطرهای ذن، تلفیقی از شکلی ارگانیک و ظرف عطر است که در آنها شکل ارگانیک، غالب و تنها یک قسمت کوچک از ظرف که حاوی عطر بوده و جنبه عملکردی دارد برای مشاهده سطح مایع عطر، شیشه ای و شفاف باقی مانده است.
زمانی که یک بسته در دست نگه داشته می شود، حسی که از لمس کردن آن دریافت می کنیم بسیار اهمیت دارد. صاف بودن قسمت های شیشه ای این ظرف همانند بافت و سفتی قسمت های پلاستیکی آن، بسیار طبیعی جلوه گر شده و احساس میشوند؛ نظیر یک سنگ، بامبو یا یک صدف واقعی. هدف اصلی این بسته بندی این بود که شخصیت طبیعی این عطر را برجسته کند و کاملا با ایده ذن مطابقت داشته باشد؛ آرامش، تفکر و زیبایی طبیعی. بستهبندی مقوایی و بیرونی این عطر نیز تعمداً ساده و زاهدانه ساخته شده است؛ به همین دلیل زمانی که بازمی گردد بر روی ظرافت شکل طبیعی ظرف حاوی عطر تأکید می شود.
مطالب جذاب در شماره آخر مجله منزل را از دست ندهید :
شماره ۱۱۶ تیر و مرداد ۱۳۹۷
منبع : مجله منزل | نویسنده: شهرزاد افشاریان