کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر


کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

شیراز- تکه چسبانی(کُلاژ)های طلا رنجبران با همکاری نگارخانه های «هور» تهران و وصال شیرازی تا 18 شهریورماه جاری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تکه چسبانی(کُلاژ)، اسلوبی است که در آن مصالح و مواد مختلف مانند مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس و ... را بر سطح بوم، تخته یا مقوا می چسبانند که ترکیب بندی حاصله گاه با نقاشی و طراحی کامل تر می شود.

این در حالیست که نقاشان کوبیست، دادائیست و سورئالیست این اسلوب را به کار می بردند؛ هانری ماتیس و برخی دیگر از نقاشان، به جای اشیای مختلف دم دست، فقط از بریده کاغذهای رنگی استفاده می کردند.

تکنیک کلاژ اولین بار هنگام اختراع کاغذ در چین، حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد تا قرن ۱۰ میلادی که در ژاپن توسط مردم استفاده شد؛ هنگامی که خطاطان ژاپنی از چسباندن کاغذها با استفاده از نوشته، روی سطوح استفاده می کردند.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران در گفت و گو با خبرنگار مهر تعداد آثار به نمایش درآمده را ٢٢ عنوان دانسته و در این خصوص می گوید: در اواخر دوره لیسانس یک پروژه عملی باید ارایه می کردم که من روی فرش ایرانی کلاژ انجام دادم و پس از فارغ التحصیلی به نقاشی پرداختم.

او که در اواخر دوره کارشناسی ارشد تکه چسبانی را با معماری ایرانی پی گرفته و می افزاید: پس از پایان معماری ایرانی عناصری که مورد نظرم بود انتخاب می کردم و به شکل مجموعه های کوچکی در می آوردم.

رنجبران پیرامون پیوند معماری ایرانی و کلاژ عنوان می کند: موضوع کلاژهای من چهره ها و پرتره های نقاشی شده بانوان غیر ایرانی بودند؛ از بین زنان غیر ایرانی و ژاپنی که مجموعه بزرگتری شد، کیمونو آنها در فضاهای معماری برایم جذاب بود، بدین خاطر در دیگر شهرهای ایران با حضور در بناهای تاریخی حضور گردشگران و انسان هایی که با پوشش مخصوص کشور خودشان یا با لباس های دیگر در فضای معماری ایرانی قرار می گرفتند برایم گیرا شد.

این بانوی هنرمند که در کشورهای یونان، ایتالیا، آلمان آثارش به نمایش در آمده درخصوص اشتراک آثار در استفاده از چهره بانوان بیان می کند: از آنجا که خودم زن هستم، از چهره زنان استفاده می کنم و بدین شیوه بهتر می توانم احساساتم را در آثارم بروز دهم.

رنجبران در مقابل این پرسش که آیا هنرمند در تکه چسبانی این آزادی عمل را دارد که از هر موادی استفاده کند، ادامه می دهد: در ساخت کلاژ محدودیتی از بابت مواد نیست و مجموعه ای که با موادی مانند واشر یا پارچه جین استفاده شده، مجموعه جدیدم است ه ۳ مورد آن در این نمایشگاه ارایه شده است.

او تفاوت آثار پیشین و مجموعه جدیدی که نام می برد را برشمرده و می گوید: می خواستم سیری را که طی کردم و از مسیر نخستینم که با کلاژ از سال ۱۳۹۵ که با معماری ایرانی همراه بود تا این مسیر کنونی در آثارم باشد و مخاطب بتواند از طریق سوالی که زیر کارها نوشتم متوجه شود کدام یک را اول انجام دادم و کدام ها را در آخر اجرا کردم.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران که از شاگردان استاد منوچهر معتبر و بسیاری از اساتید مطرح نقاشی بوده هنر کلاژ را برای مخاطب دارای تازگی بیان می کند و می افزاید: در نمایشگاهی که تیرماه در تهران داشتم و این نمایشگاه که در شیراز برپاست استقبال مخاطبان نشان می دهد نزد علاقه مندان هنر از اهمیت برخوردار است.

او در عین حال با توجه به اینکه کلاژ هنری نو محسوب می شود می گوید: برای دوست داران هنر و کسانی که پی گیر آثار هنری جدید هستند این شیوه دارای جذابیت است.

رنجبران معیار خویش را برای انتخاب عکس در تکه چسبانی هایش را بر اساس ذهنیتی که دارد عنوان کرده و می گوید: پس از انتخاب عکس ها، آنرا پرینت گرفته و با هم ترکیب می کنم تا ماهیت هر عنصری تغییر کند.

این بانوی هنرمند تفاوتی میان کلاژ ایرانی با کلاژهای خارجی نمی داند و می افزاید: اگر بخواهیم به عناصری که به هویت ایرانی اشاره می کند، توجه کنیم، خیلی در محتوای اثر در درجات آخر قرار می گیرد.

او با این وجود ترکیب بندی قوی را شاخصه کلاژ عنوان می کند و می گوید: کلاژ ایرانی و غربی به ویژه اکنون که هنر بومی و هویت هنرمند با توجه به دنیای کنونی دچار دگرگونی شده، تفاوتی با هم ندارند.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران تاثیر کلاژ در اقتصاد هنر و بازار این شیوه هنری را مورد اشاره قرار می دهد و عنوان می کند: از آنجا که معدودی هنرمند به شیوه تکه چسبانی کار می کنند، اما اگر اثری خوب باشد می تواند قابلیت فروش هم داشته باشد.

او در پایان تکه چسبانی را هنر لذت بخش می داند که برای بیان احساسات خود علاقه مند است آنرا ادامه دهد و در این زمینه موفق شوم.

طلا رنجبران متولد ۱۳۶۵ تهران دارای لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر ومعماری تهران و فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران عضو پیوسته ی انجمن نقاشان ایران در سال جاری نمایشگاه انفرادی در گالری هور در زمینه کلاژ داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه آثار طلا رنجبران که ٨ شهریور در نگارخانه وصال شیرازی افتتاح شده تا ١٨ شهریورماه جاری همه روزه از ساعت ١٧ الی ٢١ برپاست.


به گزارش خبرنگار مهر، تکه چسبانی(کُلاژ)، اسلوبی است که در آن مصالح و مواد مختلف مانند مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس و ... را بر سطح بوم، تخته یا مقوا می چسبانند که ترکیب بندی حاصله گاه با نقاشی و طراحی کامل تر می شود.

این در حالیست که نقاشان کوبیست، دادائیست و سورئالیست این اسلوب را به کار می بردند؛ هانری ماتیس و برخی دیگر از نقاشان، به جای اشیای مختلف دم دست، فقط از بریده کاغذهای رنگی استفاده می کردند.

تکنیک کلاژ اولین بار هنگام اختراع کاغذ در چین، حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد تا قرن ۱۰ میلادی که در ژاپن توسط مردم استفاده شد؛ هنگامی که خطاطان ژاپنی از چسباندن کاغذها با استفاده از نوشته، روی سطوح استفاده می کردند.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران در گفت و گو با خبرنگار مهر تعداد آثار به نمایش درآمده را ٢٢ عنوان دانسته و در این خصوص می گوید: در اواخر دوره لیسانس یک پروژه عملی باید ارایه می کردم که من روی فرش ایرانی کلاژ انجام دادم و پس از فارغ التحصیلی به نقاشی پرداختم.

او که در اواخر دوره کارشناسی ارشد تکه چسبانی را با معماری ایرانی پی گرفته و می افزاید: پس از پایان معماری ایرانی عناصری که مورد نظرم بود انتخاب می کردم و به شکل مجموعه های کوچکی در می آوردم.

رنجبران پیرامون پیوند معماری ایرانی و کلاژ عنوان می کند: موضوع کلاژهای من چهره ها و پرتره های نقاشی شده بانوان غیر ایرانی بودند؛ از بین زنان غیر ایرانی و ژاپنی که مجموعه بزرگتری شد، کیمونو آنها در فضاهای معماری برایم جذاب بود، بدین خاطر در دیگر شهرهای ایران با حضور در بناهای تاریخی حضور گردشگران و انسان هایی که با پوشش مخصوص کشور خودشان یا با لباس های دیگر در فضای معماری ایرانی قرار می گرفتند برایم گیرا شد.

این بانوی هنرمند که در کشورهای یونان، ایتالیا، آلمان آثارش به نمایش در آمده درخصوص اشتراک آثار در استفاده از چهره بانوان بیان می کند: از آنجا که خودم زن هستم، از چهره زنان استفاده می کنم و بدین شیوه بهتر می توانم احساساتم را در آثارم بروز دهم.

رنجبران در مقابل این پرسش که آیا هنرمند در تکه چسبانی این آزادی عمل را دارد که از هر موادی استفاده کند، ادامه می دهد: در ساخت کلاژ محدودیتی از بابت مواد نیست و مجموعه ای که با موادی مانند واشر یا پارچه جین استفاده شده، مجموعه جدیدم است ه ۳ مورد آن در این نمایشگاه ارایه شده است.

او تفاوت آثار پیشین و مجموعه جدیدی که نام می برد را برشمرده و می گوید: می خواستم سیری را که طی کردم و از مسیر نخستینم که با کلاژ از سال ۱۳۹۵ که با معماری ایرانی همراه بود تا این مسیر کنونی در آثارم باشد و مخاطب بتواند از طریق سوالی که زیر کارها نوشتم متوجه شود کدام یک را اول انجام دادم و کدام ها را در آخر اجرا کردم.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران که از شاگردان استاد منوچهر معتبر و بسیاری از اساتید مطرح نقاشی بوده هنر کلاژ را برای مخاطب دارای تازگی بیان می کند و می افزاید: در نمایشگاهی که تیرماه در تهران داشتم و این نمایشگاه که در شیراز برپاست استقبال مخاطبان نشان می دهد نزد علاقه مندان هنر از اهمیت برخوردار است.

او در عین حال با توجه به اینکه کلاژ هنری نو محسوب می شود می گوید: برای دوست داران هنر و کسانی که پی گیر آثار هنری جدید هستند این شیوه دارای جذابیت است.

رنجبران معیار خویش را برای انتخاب عکس در تکه چسبانی هایش را بر اساس ذهنیتی که دارد عنوان کرده و می گوید: پس از انتخاب عکس ها، آنرا پرینت گرفته و با هم ترکیب می کنم تا ماهیت هر عنصری تغییر کند.

این بانوی هنرمند تفاوتی میان کلاژ ایرانی با کلاژهای خارجی نمی داند و می افزاید: اگر بخواهیم به عناصری که به هویت ایرانی اشاره می کند، توجه کنیم، خیلی در محتوای اثر در درجات آخر قرار می گیرد.

او با این وجود ترکیب بندی قوی را شاخصه کلاژ عنوان می کند و می گوید: کلاژ ایرانی و غربی به ویژه اکنون که هنر بومی و هویت هنرمند با توجه به دنیای کنونی دچار دگرگونی شده، تفاوتی با هم ندارند.

کلاژهای طلا رنجبران روی دیوار وصال قرار گرفت/تکه چسبانی بازار هنر

رنجبران تاثیر کلاژ در اقتصاد هنر و بازار این شیوه هنری را مورد اشاره قرار می دهد و عنوان می کند: از آنجا که معدودی هنرمند به شیوه تکه چسبانی کار می کنند، اما اگر اثری خوب باشد می تواند قابلیت فروش هم داشته باشد.

او در پایان تکه چسبانی را هنر لذت بخش می داند که برای بیان احساسات خود علاقه مند است آنرا ادامه دهد و در این زمینه موفق شوم.

طلا رنجبران متولد ۱۳۶۵ تهران دارای لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر ومعماری تهران و فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران عضو پیوسته ی انجمن نقاشان ایران در سال جاری نمایشگاه انفرادی در گالری هور در زمینه کلاژ داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه آثار طلا رنجبران که ٨ شهریور در نگارخانه وصال شیرازی افتتاح شده تا ١٨ شهریورماه جاری همه روزه از ساعت ١٧ الی ٢١ برپاست.

کد خبر 4391723

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرد جوان پسر مورد علاقه مادرزنش را به قتل رساند!